El projecte de variant de Santa Coloma no satisfà ni veïns ni Ajuntament ni Medi Ambient

Els afectats estan disposats a crear una plataforma contra el vial

Cara, poc respectuosa amb el medi ambient i problemàtica són els adjectius que apliquen des del mateix Ajuntament, veïns i fins i tot els estudis d'impacte mediambiental dels mateixos serveis de la Generalitat a l'opció de variant de Santa Coloma de Farners que van pactar entre l'Ajuntament i la direcció general de Carreteres.

Es tracta d'una tercera opció que sembla que no satisfà ningú. Fins el punt que els prop de quaranta veïns afectats, alguns de Riudarenes, estan disposats a fer el que calgui per aturar el que qualifiquen com un «despropòsit». En aquest sentit, ja estan preparant un plec d'al·legacions per evitar que la Generalitat opti per aquesta tercera via.

El mateix alcalde de CiU, Antoni Solà, considera que la primera opció que va presentar l'Ajuntament era la més econòmica, viable i còmode. Es tractava d'aprofitar el vial del polígon industrial de Mas Llorenç amb una rotonda per accedir-hi, una al mig per comunicar el polígon i una altra al final de la variant. Solà diu, però, que li van comunicar des de la Generalitat que aquesta opció era inviable pel fet que el criteri és que una variant no pot tenir accessos d'entrada i sortida. L'aprofitament d'aquest vial representava l'opció més propera al poble i la més barata.

La resposta dels serveis de Carreteres va consistir en la proposta de construir una carretera paral·lela al vial del polígon i separada en alguns trams uns vint metres. L'Ajuntament colomenc va considerar que això representava malmetre una part de territori important i no ho va acceptar. Tot i així, aquesta alternativa continua estant viva entre els serveis tècnics de la Generalitat.

La fugida endavant

Aquest desacord entre els interessos de la Generalitat i els del municipi va derivar cap la proposta de la variant est, una proposta que representa una inversió de 26 milions d'euros, una llargària de 6,5 quilòmetres i l'afectació de part del municipi veí de Riudarenes. I això, sense esmentar l'afectació directa en els terrenys d'uns quaranta propietaris.

El mateix alcalde reconeix que no és una bona solució, però considera encara pitjor la de la via paral·lela al vial del polígon industrial. Considera no obstant això, que és com el mal menor, tot i que entén que els propietaris afectats no els sembli bé.

Els estudis mediambientals de la Generalitat tampoc semblen estar gaire d'acord amb aquesta posició. Si bé deixen clar que no afecta cap zona protegida, sí que recullen que el mal ecològic és superior a les altres alternatives en afectar àmplies zones de pinedes.

Units en el desacord

Del cas de la variant de Santa Coloma de Farners sobta que per una vegada hi hagi un inici d'unanimitat en el desacord. La tercera opció és clar que no satisfà ningú. Una solució per a un polígon industrial mig buit d'empreses, i els temps no fan pensar que s'ompli en un termini més o menys curt de temps. A banda, el projecte de la Generalitat, ara tant en contra de les rotondes, pretén construir una variant plena de passos elevats i inferiors tipus scalextric per accedir on sigui, dels quals l'alcalde no vol ni tan sols sentir a parlar i que a Santa Coloma creuen de manera unànime que ni els volen ni els necessiten.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.