Vilafranca surt avui al carrer per denunciar els sorolls i les vibracions del TAV

L'Ajuntament convoca la primera manifestació ciutadana a causa de la «passivitat» d'Adif

L'anterior alcalde de Vilafranca, Marcel Esteve, del PSC, va signar el 2004 un acord amb el Ministeri de Foment per fer subterrània la via de rodalies al centre de la ciutat i construir la via del TAV. El govern local va apuntar que l'acord obria les portes a «una de les obres més importants del segle» que permetria, a més del cobriment de la via, la reestructuració d'una ciutat dividida fins llavors per les vies i la creació d'una plataforma que es convertiria en un passeig arbrat de referència a Catalunya. Sis anys més tard, els veïns de Vilafranca veuen l'espai subterrani i el tram que es van deixar sense fer més com un maldecap que no pas com una oportunitat. Des de fa més de dos anys, la plataforma veïnal que s'ha creat per explicar el cas no s'ha cansat de mostrar esquerdes a les cases pròximes al calaix del TAV –que tornen a aparèixer encara que s'arreglin– i de denunciar sorolls constants al tram descobert de la ciutat. La denúncia disposa d'un estudi de la UPC que certifica que el pas del TAV provoca vibracions que poden afectar la salut, i que en el tram descobert se supera, en alguns punts, el soroll permès en uns 13 decibels. Fins i tot, l'arribada del TAV ha obligat l'escola Dolors Piera a traslladar els nens d'una classe perquè el soroll dels combois és massa fort.

Tot i que el govern local –CiU, després de la moció de censura que va convertir Pere Regull en el nou alcalde– va exposar els estudis a Adif al juliol i aquest els va prometre accions ràpides, els tècnics de l'administració ferroviària encara no han començat a executar res del promès.

L'Ajuntament de Vilafranca ha complert la seva promesa després de mesos d'intentar negociar amb Adif sense èxit i ha cridat a la mobilització tots els veïns avui a partir de dos quarts de vuit del vespre, just davant de l'estació de trens.

Entre altres aspectes, l'Ajuntament reclama un estudi de la causa de l'excés de vibracions, la revisió i el canvi de les mantes antivibracions actuals que hi ha sota la via per altres de més categoria, la redacció i execució del projecte de cobertura del tram que queda descobert, la reparació de les esquerdes originades per l'obra i el pas del TAV i la neteja de les zones a l'entorn de la via. Ningú no ho ha dit oficialment però els veïns volen altres tipus d'accions. El soroll crea mals ambients.

Compromisos i deutes pendents

L'ens gestor ferroviari del Ministeri de Foment ha intentat aquests darrers dies desactivar la força de la convocatòria citant l'alcalde, Pere Regull, a una reunió urgent demà passat per parlar de la revisió de les reparacions efectuades, l'avaluació del grau de compliment del conveni signat l'any 2004, l'estudi de vibracions i les alternatives de solució als problemes de sorolls a la zona sud. L'alcalde explicava dijous que hi anirà «amb esperit constructiu» però que per això no deixarà de sortir al carrer per denunciar la situació. Durant la reunió està previst que es parli també dels diners que l'Ajuntament deu a Adif en concepte de les obres, prop de 24 milions. El govern local, abans el PSC i ara CiU, es resisteix a pagar fins que les obres s'acabin bé i se solucionin els problemes. Les obres fa temps que s'han acabat però malament si es tenen en compte els errors detectats per la UPC. L'alcalde no només reclamarà el mateix que dirà avui al carrer sinó que també posarà en dubte algunes de les partides econòmiques que ha de pagar l'Ajuntament, que qualifiquen de «dubtoses».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.