El govern demana a AENA que subvencioni rutes a Girona per mantenir-hi els viatgers

Creu que els guanys de l'aeroport poden servir per pal·liar un descens de fins a 2 milions per l'aterratge de Ryanair a Barcelona

Nadal va defensar que el nou model que proposa Foment de gestió aeroportuària és una millora respecte a l'actual, i que hi ha escletxes que afavoreixen una gestió individualitzada dels aeroports, fins i tot amb llibertat per decidir les taxes. Aquest és ara mateix el cavall de batalla, en un context on la competència entre aeroports per atraure companyies i viatgers és una realitat a tota Europa tret de l'Estat Espanyol. Nadal va posar l'exemple de l'aeroport de Girona, on l'impuls en la promoció per part de les institucions gironines i el sector privat, i «la bona gestió» de l'infraestructura que ha fet AENA, han permès superar els 5 milions de viatgers. Nadal, però, va insistir que el govern continuarà reclamant el traspàs a la Generalitat de l'aeroport, opinió que està secundada pel president de la Diputació, Enric Vilert.

L'aterratge de Ryanair al Prat, però, pot suposar, segons Nadal, pèrdues de fins a 2 milions de passatgers a Girona, en funció de la política que emprengui la companyia irlandesa. Per això, creu que l'aeroport de Girona «ha de reaccionar, i com que és dels que té beneficis en la xarxa d'AENA, seria bo poder-los invertir en una reducció de tarifes o en subvenció de rutes», va dir; per exemple, col·laborant amb Agi, l'ens que promociona l'aeroport. Tot i així, Nadal creu que les instal·lacions de Vilobí no baixaran en cap cas dels 3 milions de passatgers.

En una ponència que va tenir lloc al matí, el director de l'aeroport de Girona, Lluís Sala, va posar precisament com a eina de creixement disposar d'una companyia important que hi instal·li la base, tal com ha fet Ryanair a Girona. Sala va apostar per buscar complementarietats amb l'aeroport del Prat, però va assegurar que el model de Girona té futur, perquè s'ha anat adaptant a les necessitats que reclamen les companyies. D'entre la resta de ponents, va destacar Ken O'Toole, de Ryanair, que va explicar que la companyia moderarà en els anys vinents el seu creixement, i que a l'Estat Espanyol necessita que AENA redueixi les taxes per tenir percentatges de creixement superiors als d'altres països.

KEN O'TOOLE

«Cal compromís de les administracions per mantenir el nivell a Girona»

–Quina planificació de futur té Ryanair per a Girona?
–«Depèn del que fem a Barcelona. Hem demanat slots per aquest estiu a Barcelona, però no hem pres cap decisió sobre si hi volarem. Això tindrà un impacte sobre el futur de Girona, però no vol dir que hi hagi d'haver menys rutes a Girona. Estem negociant amb la Generalitat i la Diputació de Girona sobre la nostra presència a Barcelona i la manera com impactarà a Girona.»
–Es va pel bon camí?
–«Tenim una relació molt bona amb la Diputació i la Generalitat, i ara n'estem parlant. El nostre ideal és augmentar el conjunt total de viatgers a Catalunya.»
–A Girona hi ha més rutes internacionals que nacionals. Se seguirà per aquest camí?
–«Segur. En poc temps hem arribat fins als 5 milions de viatgers a Girona, i vull deixar clar que encara que anéssim a Barcelona, voldríem mantenir aquesta xifra. Però per aconseguir-ho ens cal el compromís de les administracions.»
–Girona ha arribat al seu màxim de viatgers i rutes?
–«L'aeroport és una de les bases més importants de Ryanair de la nostra xarxa. Vull dir que hi ha un volum molt important de viatgers ara mateix, però el que pugui passar en el futur depèn de les negociacions que estem tenint. I tot pot passar.»
–El creixement de l'aeroport de Girona ha estat superior al que preveien?
–«No. El nombre de viatgers de Girona no ha augmentat perquè sí, sinó perquè vénen amb Ryanair. Aquests passatgers no viatjarien si no fos per Ryanair, i no anirien a Girona, Alacant o Faro si no hi anés Ryanair. I el volum de viatgers es manté per la nostra política de preus baixos i el nostre model. Fem rutes a Girona que cap altra aerolínia podria sostenir, i el que Ryanair ofereix és una cosa única que ningú més podria oferir.»
–A Girona, quins són els possibles nous mercats?
–«Tenim unes cinquanta rutes des de Girona, i una xarxa d'uns 150 aeroports. Per tant, tenim un centenar de rutes més que podem oferir i on ara no volem des de Girona. Som l'única línia amb tantes oportunitats.»

Noves rutes a l'estiu

L'aeroport de Girona disposarà aquest estiu de diferents rutes noves. D'una banda, la companyia Ándalus començarà la setmana vinent a operar el vol entre Girona i Maó, i el seu conseller delegat, Fernando Guerrero, va admetre ahir que per ara no posaran en servei la ruta entre Girona i Santiago de Compostel·la, perquè tenen indicis que Ryanair també vol oferir aquest vol: «I contra ells no podem competir.» En tot cas, estan estudiant planificar una altra ruta. Ryanair també va anunciar un vol a la ciutat francesa de Poitiers a partir del juny. D'altra banda, el director de l'aeroport, Lluís Sala, va explicar que la companyia polonesa Lot començarà a l'estiu a operar des de Girona, amb tres vols que connectaran amb Polònia. Un serà a Varsòvia, un altre a Cracòvia i un tercer segurament a Gdansk. Per Sala, això permetrà incrementar les relacions amb un mercat polonès que és dels que més està creixent a Europa.

Model i taxes, a debat

El model de gestió aeroportuària de l'Estat espanyol i les taxes que aplica el govern van centrar bona part dels debats. Tant els representants de companyies concretes com de les patronals del transport aeri van coincidir que en l'actualitat els aeroports competeixen entre ells per aconseguir viatgers i atraure companyies, un fet que no es dóna a l'Estat Espanyol pel model de gestió centralitzat i únic d'AENA. Si bé es va reconèixer que els canvis que ha proposat recentment el govern són un pas endavant, l'Estat continuarà tenint la majoria al moment de prendre decisions. Per tant, es considera que tan sols es tracta d'una reforma d'un model de gestió antic, i no d'un de nou. Una conseqüència de tot plegat són les taxes de navegació aèria, que són les més altes d'Europa, i que ara es volen reduir un 15% a través dels sous dels controladors aeris.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.