Dubtes respecte al futur del tren a Salou

L'Ajuntament confia que els trens de rodalies arribaran a Port Aventura, però Foment encara no ha previst cap calendari

L'Ajuntament de Salou ha demanat al Ministeri de Foment que garanteixi que la posada en funcionament del corredor mediterrani –que ha de treure el pas de trens del centre del municipi– coincideixi amb l'entrada en servei de l'estació de Salou-Port Aventura, que s'ha de construir sobre l'actual baixador, prop de l'entrada al parc temàtic. La petició municipal, que va confirmar el regidor de Gestió del Territori, Marc Montagut, vol garantir, per tant, que Salou no quedi orfe del servei de tren un cop es desmantelli l'actual via, de la qual l'Ajuntament ha demanat repetidament la retirada, i sigui substituïda pels rails del tramvia.

Malgrat aquesta demanda, el cert és que l'obra encara està lluny. De moment, Foment no ha fet públic cap calendari per executar el projecte, mentre que els treballs de la resta del traçat ja estan força avançats i fins i tot ja s'han obert els processos de contractació per a la nova estació de Cambrils i els ramals que han de connectar amb Tarragona. Tot plegat, per tant, fa difícil que l'estació que es faria als afores de Salou estigui enllestida en el moment que s'inauguri el nou corredor, un fet que s'hauria de produir entre l'any vinent i el 2012, la qual cosa deixa un termini molt breu per poder ajustar les obres necessàries a Salou: entre altres intervencions, fer un ramal nou de trinca –que abans s'hauria de projectar i tramitar– de connexió entre l'actual línia Tarragona-Reus i l'estació, ja que l'actual via Tarragona-Salou s'aprofitarà en part per a la nova línia de mercaderies des del port –una altra part es preveu desballestar quan entri en servei el corredor mediterrani, si bé, mentre no es fes la transformació de la via en rails per al Tramcamp, encara hi podrien passar trens–. Foment, en tot cas, no preveu el ramal a curt termini, però el contempla com a possibilitat per completar el corredor.

Demanen l'estudi conjunt

De moment, ara, el projecte només apareix dibuixat en el pla territorial aprovat per la Generalitat al gener, el qual incorpora –seguint la proposta de Foment– un ramal per accedir a Port Aventura en un cul-de-sac, fins a una estació que «quedaria fora de la línia principal i al qual accedirien només els serveis que hi tinguessin específicament origen i destinació», un fet que, per cert, no agrada gaire a la Generalitat, que fins i tot admet que, amb el mapa previst, «queden tocades les relacions ferroviàries de Salou i Cambrils amb la resta del sistema central». El pla territorial, de fet, ni tan sols assegura el ramal, ja que s'hi recomana que es faci «un estudi previ de viabilitat conjunt que consideri les propostes de tramvia, per tal d'optimitzar l'execució de noves infraestructures, en particular a l'entorn immediat de Vila-seca», i que també hauria d'incloure l'opció de Port Aventura-Tarragona, ara no prevista. Segons el pla, «així es podrien arribar a definir trams compartits o en paral·lel que minimitzessin l'impacte econòmic i territorial», fet que alhora permetria «unificar els corredors i optimitzar les inversions».

El nou ramal, en tot cas, hauria de tenir ample ibèric i europeu, segons les previsions inicials de Foment, per connectar-se també a l'estació central del sud de l'aeroport. El cap de Política Territorial al Camp, Joaquim Margalef, justifica, en aquest sentit, que «l'interès és donar polivalència, encara que pugui semblar que hi ha generositat en l'oferta». «En una zona urbana com ara la conurbació central del Camp és important que els diferents amples de via es puguin implantar a la majoria d'estacions, perquè hi pugui arribar l'alta velocitat. I aquí s'entén que Port Aventura té una gran potència turística», reflexiona Margalef.

Anar fins a l'estació

Deixant de banda els dubtes que l'envolten, el trasllat del tren cap a l'interior planteja un segon problema de mobilitat a Salou: la connexió interna entre el centre i la futura estació de Port Aventura. La previsió inicial era que es resolgués a través del Tramcamp, però al consistori són conscients que probablement hi haurà un període d'impasse entre l'adéu al tren i l'arribada del tramvia. «Necessitarem algun tipus de transport alternatiu, això també s'haurà de garantir», assenyala Montagut.

Entretant, la direcció de Port Aventura, el gran beneficiat pels plans del ramal i la nova estació, declina definir-se de moment, tot i que sí que destaca els bons resultats de la col·laboració que es manté des de fa anys amb Renfe, la qual ofereix preus especials als que vagin en tren al parc temàtic.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.