Hi ha vida més enllà de Ryanair?

L'impacte a Girona de l'arribada de Ryanair a Barcelona centra ara la majoria d'interrogants sobre el futur de l'aeroport. Més enllà de les decisions de la companyia, hi ha altres aspectes vitals, com són la nova llei d'aeroports que està redactant l'Estat, o l'estació ferroviària

Va costar gairebé 40 anys fer arrencar amb força l'aeroport Girona-Costa Brava. El baix cost va convertir-se en la salvació, i tot indica que continuarà centrant-hi l'activitat. És la tercera base més important de Ryanair a Europa, però la imminent arribada de la companyia irlandesa al Prat ha fet saltar les alarmes. Els experts coincideixen que això indefectiblement provocarà un descens del nombre de viatgers a Girona, que s'ha calculat en un 20%, però que el gros de les operacions es mantindran des de Vilobí, sobretot les rutes internacionals, que sembla que Ryanair no té intenció de portar cap a Barcelona tret d'alguna connexió amb Itàlia. En tot cas, el president de la Diputació, Enric Vilert, ja advertia que al cap i a la fi seran els usuaris els que determinaran on prefereixen agafar l'avió, si a Girona o a Barcelona.

Fora d'aquest debat hi ha un element clau que és el que ajudarà a decantar el futur de les instal·lacions de Vilobí: la nova llei d'aeroports que està elaborant el Ministeri de Foment. La intenció és crear una societat vinculada a Aena que sigui la que gestioni els aeroports, separada de la navegació aèria. I llavors, unes filials concretes per als de més trànsit, com ara Barajas o el Prat, on podria estar-hi oberta la participació del territori. Aquí és on es podria pressionar per fer-hi entrar també l'aeroport de Girona, independentment de les negociacions polítiques per al traspàs a la Generalitat, que fins ara han estat aturades. La participació del territori –Diputació, cambres, Generalitat, etc.– en la presa de decisions ja s'ha demostrat a través dels convenis amb les companyies que és bàsica per potenciar l'aeroport, i tenir capacitat, per exemple, per reduir les taxes seria un pas endavant important per competir amb altres aeroports. El de Girona obté beneficis tot i les inversions multimilionàries d'Aena per adaptar-lo a les noves necessitats; per tant, això seria possible. Un altre element clau és l'estació ferroviària a la línia del TAV. Amb els Avant, l'aeroport gironí quedaria a menys de mitja hora del centre de Barcelona, una diferència no gaire substancial respecte al mateix trajecte des del Prat. L'estació, que també s'ha plantejat com a baixador, ara per ara no està previst executar-la, però afegiria també un plus de competitivitat.

L'estació a la línia del TAV, un projecte pendent però planificat

La reserva de terrenys per fer una estació ferroviària a l'aeroport existeix, però no sembla que de moment hi hagi bona disposició per executar-la. La planificació de la Generalitat preveu la infraestructura, però no hi posa data. La incorpora quan dissenya un tren tramvia entre l'aeroport, Girona, Flaçà i la Costa Brava, i també deixa oberta la possibilitat que fos una parada en la línia del TAV, més enfocada als serveis regionals de l'Avant, que haurien de connectar Barcelona amb Girona en 35 minuts amb trens a 220 km/h, i amb Figueres en poc més de 45 minuts. Incloure-hi l'aeroport, però, es deixa a les mans de «la concertació territorial aconseguida». A més, l'aeroport seria l'estació final de l'eix transversal ferroviari.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.