Una vergonya de carretera

L'N-II entre Caldes i Tordera presenta un estat de deixadesa lamentable i un problema evident de prostitució

Runa, material de construcció abandonat, petites muntanyes de terra, basses immenses que semblen estanys, edificis abandonats plens de grafits, túnels inacabats, pilars que s'enlairen sense sostenir res i putes a dojo. Aquest és el paisatge que veuen cada dia els conductors que circulen per l'N-II des de Caldes de Malavella fins a Tordera, al Maresme. La que ja hauria de ser una autovia de primer ordre, una infraestructura important per a una instal·lació com l'aeroport de Vilobí, per a una capital com ara Girona, per a una zona turística com Lloret i Blanes i, sobretot, per a la gent que hi viu a prop, s'ha acabat convertint en un conte del mai no acabar que posa en perill la integritat dels conductors i martiritza els veïns.

Al punt on finalitza l'únic tram de l'N-II ja desdoblat, a Franciac, comença una via en què el desori d'unes obres començades però no acabades ofereix un espectacle grotesc. A l'encreuament de Caldes, terres remogudes i quatre pilars enlairant-se per elevar una rotonda inexistent donen pas a una zona on una basta bassa pren aparença d'estany. Una pintada reivindicativa expressa l'opinió de més d'un: «Aquesta carretera ens porta a la desafecció.» És el punt en què veïns de la zona ja han tallat el trànsit un parell de vegades per queixar-se d'aquesta situació. De poca cosa ha servit. Aquesta sensació de desgavell i de brutícia ja no abandona els conductors fins gairebé a Tordera. Munts de terres remogudes, extensos espais allisats per fer-hi la nova via absolutament erms i abandonats, més basses i un nombre interminable de noies que exerceixen la prostitució al peu de la carretera són el paisatge vergonyós de l'N-II i ho seran desgraciadament durant encara força temps.

CRONOLOGIA

Desembre del 1993
El ministre Josep Borrell anuncia que el projecte de desdoblament de l'N-II entre Tordera i Girona se subhastarà com a molt tard el 1995
Setembre del 1998
Presenten l'avantprojecte, que preveu fer una via gairebé tota nova
Octubre del 2001
L'Estat diu que les obres són «imminents»
Abril del 2002
Una comissió ciutadana reclama celeritat al ministeri per desdoblar la via
Març del 2004
Comencen les obres al tram entre Fornells i l'aeroport
Octubre del 2008
S'aturen les obres entre Sils i Maçanet pel seu encariment
Desembre del 2008
La ministra Magdalena Álvarez inaugura, en una visita fugaç, el desdoblament entre Fornells i Caldes de Malavella
Desembre del 2008
Se sap que les obres de l'N-II entre Sils i Maçanet estaran aturades com a mínim un any més
Juliol del 2009
L'empresa Begar Construcciones y Contratas abandona les obres entre Caldes i Sils per culpa de la seva implicació en el cas Gürtel. L'obra es paralitza
Gener del 2010
L'Estat comença a fer pegats als trams aturats per millorar-ne l'estat i garantir-hi la seguretat
Febrer del 2010
El ministre Blanco es compromet a licitar aquest any les obres de Maçanet fins a Caldes. Un centenar de persones es manifesten perquè es reprenguin

Les imatges de cada dia a l'N-II

El recorregut per l'N-II, entre Caldes de Malavella i Tordera, ofereix imatges indignes d'una de les principals vies de la demarcació. A les fotografies de dalt es pot veure com les obres abandonades del tram entre Caldes i Sils han deixat uns entorns de la carretera que presenten un aspecte lamentable. A baix, al centre, es pot apreciar una bassa extensa al costat de la via, i a la fotografia de la dreta es pot veure una de les nombroses noies que exerceix la prostitució en un dels vorals de la carretera.

Una solució molt complicada

El desencallament de les obres de desdoblament de l'N-II aturades a la Selva es preveu complicat, sobretot en el tram que va de Caldes a Sils. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va afirmar ara fa pocs dies que les obres es desencallarien «en els propers mesos». El tram més problemàtic és el que va de Caldes a Sils. El juliol de l'any passat una de les dues empreses que conformava l'UTE, Begar Construcciones y Contratas, va haver d'abandonar l'obra per problemes econòmics arran de la seva implicació en el cas Gürtel. Benito Arno e Hijos, l'altra empresa de l'UTE, va afirmar que podia continuar l'obra tota sola, però l'Estat espanyol va prendre la decisió d'iniciar tot el procés d'adjudicació de l'obra. Aquesta empresa no ho va acceptar i el cas ja és als jutjats. En el cas del tram entre Sils i Maçanet, s'està a punt de sortir del túnel. L'empresa adjudicatària va decidir abandonar l'obra després que diverses modificacions en el projecte demanades des de diferents àmbits van fer augmentar considerablement el cost de l'obra. Aquest any s'ha previst que es pugui adjudicar l'obra un altre cop. Pel que fa al tram entre Maçanet i Tordera, que hauria d'haver començat a la tardor, l'Estat ha decidit recentment posposar-ne la licitació fins que consideri que disposa del pressupost suficient per iniciar-ne el desdoblament.

Més manifestacions

Dissabte, dia 17, usuaris de l'N-II tornaran a tallar la carretera a la cruïlla de Caldes. Els organitzadors afirmen que repetiran la protesta el tercer dissabte de cada mes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.