Una vergonya de carretera
L'N-II entre Caldes i Tordera presenta un estat de deixadesa lamentable i un problema evident de prostitució
Runa, material de construcció abandonat, petites muntanyes de terra, basses immenses que semblen estanys, edificis abandonats plens de grafits, túnels inacabats, pilars que s'enlairen sense sostenir res i putes a dojo. Aquest és el paisatge que veuen cada dia els conductors que circulen per l'N-II des de Caldes de Malavella fins a Tordera, al Maresme. La que ja hauria de ser una autovia de primer ordre, una infraestructura important per a una instal·lació com l'aeroport de Vilobí, per a una capital com ara Girona, per a una zona turística com Lloret i Blanes i, sobretot, per a la gent que hi viu a prop, s'ha acabat convertint en un conte del mai no acabar que posa en perill la integritat dels conductors i martiritza els veïns.
Al punt on finalitza l'únic tram de l'N-II ja desdoblat, a Franciac, comença una via en què el desori d'unes obres començades però no acabades ofereix un espectacle grotesc. A l'encreuament de Caldes, terres remogudes i quatre pilars enlairant-se per elevar una rotonda inexistent donen pas a una zona on una basta bassa pren aparença d'estany. Una pintada reivindicativa expressa l'opinió de més d'un: «Aquesta carretera ens porta a la desafecció.» És el punt en què veïns de la zona ja han tallat el trànsit un parell de vegades per queixar-se d'aquesta situació. De poca cosa ha servit. Aquesta sensació de desgavell i de brutícia ja no abandona els conductors fins gairebé a Tordera. Munts de terres remogudes, extensos espais allisats per fer-hi la nova via absolutament erms i abandonats, més basses i un nombre interminable de noies que exerceixen la prostitució al peu de la carretera són el paisatge vergonyós de l'N-II i ho seran desgraciadament durant encara força temps.
CRONOLOGIA
Les imatges de cada dia a l'N-II
Una solució molt complicada
El desencallament de les obres de desdoblament de l'N-II aturades a la Selva es preveu complicat, sobretot en el tram que va de Caldes a Sils. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va afirmar ara fa pocs dies que les obres es desencallarien «en els propers mesos». El tram més problemàtic és el que va de Caldes a Sils. El juliol de l'any passat una de les dues empreses que conformava l'UTE, Begar Construcciones y Contratas, va haver d'abandonar l'obra per problemes econòmics arran de la seva implicació en el cas Gürtel. Benito Arno e Hijos, l'altra empresa de l'UTE, va afirmar que podia continuar l'obra tota sola, però l'Estat espanyol va prendre la decisió d'iniciar tot el procés d'adjudicació de l'obra. Aquesta empresa no ho va acceptar i el cas ja és als jutjats. En el cas del tram entre Sils i Maçanet, s'està a punt de sortir del túnel. L'empresa adjudicatària va decidir abandonar l'obra després que diverses modificacions en el projecte demanades des de diferents àmbits van fer augmentar considerablement el cost de l'obra. Aquest any s'ha previst que es pugui adjudicar l'obra un altre cop. Pel que fa al tram entre Maçanet i Tordera, que hauria d'haver començat a la tardor, l'Estat ha decidit recentment posposar-ne la licitació fins que consideri que disposa del pressupost suficient per iniciar-ne el desdoblament.
Més manifestacions
Dissabte, dia 17, usuaris de l'N-II tornaran a tallar la carretera a la cruïlla de Caldes. Els organitzadors afirmen que repetiran la protesta el tercer dissabte de cada mes.