L'estació intermodal del Prat costarà 80 milions d'euros i estarà acabada el 2013

L'edifici agruparà els serveis de rodalies, el tren d'alta velocitat, les línies de metro 1, 2 i 9 i els busos urbans i interurbans

El nou centre es convertirà en un dels principals nusos del transport públic de la regió metropolitana, i a més d'agrupar diferents mitjans de transports, connectarà amb la xarxa viària a través de la C-31 i la C-32. Tindrà una superfície global de 47.000 metres quadrats, repartits en diferents àrees i nivells. Una zona estarà destinada al TAV, de manera que aquesta estació serà la més propera a l'aeroport. L'arribada de la línia d'alta velocitat a l'aeroport és un projecte a llarg termini, i de moment s'haurà de fer transbordament als trens de rodalies per arribar a les terminals. El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, calcula que quan s'acabi l'estació, el 2013, s'haurà conclòs l'accés ferroviari a l'aeroport, de manera que el tren deixarà els passatgers a les terminals 1 i 2. I ho farà amb molta freqüència, ja que hi haurà un tren entre Sants i les terminals, passant pel Prat, cada sis minuts. Ara només hi circulen cada mitja hora. Pel que fa al TAV, serà l'operador qui decideixi quins trens s'aturaran al Prat.

En aquestes dates, la línia 9 de metro també estarà en funcionament al Prat. A aquesta línia s'hi haurà d'afegir en el futur l'L1 i l'L2, que es perllongaran. En superfície, hi haurà parades de taxis, autobusos urbans i interurbans, a més d'una zona d'aparcament per a 113 motocicletes i 40 bicicletes. A més, un pàrquing cobert oferirà 604 places per a cotxes, 122 per a motocicletes i 180 per a bicicletes. La Generalitat preveu que el 2025 aquesta estació donarà servei a 17 milions de passatgers.

El punt neuràlgic de la nova estació serà un edifici singular, dissenyat per l'arquitecte César Portela, que tindrà planta el·líptica i una alçada de 21 metres. Serà diàfan, i un òcul central de 30 metres de diàmetre permetrà l'entrada de llum natural des del sostre. L'edifici, que substituirà l'actual estació, actuarà com a vestíbul i distribuïdor, i tindrà sis accessos des del carrer. A banda d'escales i ascensors per arribar a les andanes, hi haurà una àrea amb restaurant i cafeteria.

Les obres s'executaran, segons Nadal, sense que en resulti afectat el trànsit de rodalies. Per fer les obres, primer es protegirà l'estació actual i es perllongarà el volum de l'estació. A poca distància es construiran pantalles i murs per donar forma a les plantes subterrànies i s'instal·larà un anell de pilars provisional per aixecar l'estructura metàl·lica del vestíbul. El pressupost inclou el desmuntatge de la marquesina que es va construir el 2007 per a l'estació provisional del TAV.

Connexió amb el futur eixample nord

R.M.B.

El centre intermodal del Baix Llobregat és una obra «molt important», segons Manel Nadal i l'alcalde del Prat, Lluís Tejedor. Per a la mobilitat amb transport públic i «com a excusa extraordinària per construir el nou Prat», segons l'alcalde. L'estació connectarà l'actual trama urbana del Prat amb el futur eixample nord, un nou barri que s'estendrà més enllà de l'autovia i on es construiran 8.500 habitatges. Els promouran Vértix i Omnia Llar, que han d'aportar 75 milions d'euros per a la nova estació, les obres del metro i el cobriment de la C-31. A causa de la crisi econòmica, les promotores es mostren reticents a fer aquesta aportació econòmica. L'alcalde del Prat va afirmar ahir que l'Ajuntament treballarà «perquè es compleixi la llei» i les promotores paguin aquesta xifra en concepte de càrregues urbanístiques. Tejedor va instar les promotores a recórrer als tribunals si no volen fer-ho.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.