Pren cos la unitat tarragonina

La majoria de la dotzena de grups i entitats que van intervenir en el debat ferroviari apuntarien en la mateixa direcció, si bé hi ha molts matisos

Que el desviament de la façana marítima comenci al Gaià, o que les rodalies del Camp acabin a Vilanova. O, per què no, ja posats, que el tramvia arribi fins a Barcelona. Les aportacions dels grups polítics i entitats dimecres en la jornada de reflexió sobre el ferrocarril certament van anar en general, com s'ha dit, en la mateixa direcció –nova estació i línia d'alta velocitat al centre, rodalies, tramvia i línia pròpia de mercaderies–, però hi va haver lloc per a més propostes i matisos.

Col·legi d'enginyers de camins.

«El millor ferrocarril és el que tenim, i l'hem de valorar», és el missatge que van llançar. En el futur, això sí, «ha de ser millor». «És impossible que sigui perfecte, però cal un esforç per cercar la millor alternativa», creuen.

CCOO.

«El model ara està basat en la xarxa viària, que incentiva l'ús del vehicle privat, amb els greus impactes que això suposa», pensa el sindicat. Segons ells, «cal millorar el que hi ha, i crear un servei de rodalies». La nova línia de mercaderies serà bona, però «no ha de ser prioritària, sinó paral·lela, a la millora de les línies de passatgers».

ERC.

El grup lamenta que «fins ara no s'ha tingut en compte l'opinió dels ajuntaments, i ho estem pagant». Aposta per «solucionar immediatament» la línia de mercaderies, però també el corredor mediterrani i, en la curta distància, «relligar bé ciutat, port i aeroport». Això sí, «ja estem ben connectats amb Madrid i no cal exagerar perquè tampoc és el centre del món».

PP.

«Tot plegat té bona pinta, però cap dels 27 regidors municipals som experts», assegura. Els populars, en tot cas, creuen que «és el tren el que s'ha d'adaptar al ciutadà i anar on hi ha la demanda, i no al revés». A més, es demanen «qui pagarà la nova via per dins de Tarragona», i proposen un autofinançament que es podria obtenir començant l'alliberament del front marítim ja a Tamarit.

CiU.

«El tren serà vital per a la vertebració interna de la ciutat, i cal un únic full de ruta», constata. Les seves prioritats, així, són les rodalies del Camp, però també la connexió amb Barcelona –«que no té per què ser amb alta velocitat»–, a un cost assequible i amb una bona freqüència. Per això insisteixen que el govern reclami immediatament el traspàs dels regionals, i també els Avant. El grup comparteix la idea que l'estació de Tarragona «ha de formar part del corredor mediterrani d'alta velocitat», i també que «a mitjà o llarg terminis» l'alliberament de la façana marítima «comenci al Gaià», on a més voldrien portar el tramvia. També creuen que el port ha de poder exportar a Europa, «sense oblidar que és la sortida al mar de l'eix de l'Ebre».

ICV.

Insisteix que «cal optimitzar el que ja tenim», posant al davant les rodalies pròpies i el Tramcamp. També els agrada que Tarragona tingui accés a la línia d'alta velocitat, i fins i tot creuen prioritària la línia de mercaderies del port «per eliminar els milers de tones de mercaderies perilloses que cada dia passen pel centre».

Cambra de Comerç.

Prioritza una estació al centre «amb trens d'alta velocitat entrant en ample europeu» i una façana marítima neta «des del Gaià fins al Francolí». Tot plegat, amb una certa «velocitat d'execució», ja que veuen factible l'horitzó del 2016 «si les administracions adopten compromisos immediatament». L'ens també insisteix que s'estudiï el bypass curt paral·lel al riu, que «té l'avantatge de ser tot a cel obert, més ràpid i econòmic, i que permetria separar els trànsits i posar trens llançadora directes a la línia Madrid-Barcelona». A més, demanen que aquests bypass es facin amb dues vies d'ample europeu i dues més d'ibèric, i no pas dues soles mixtes, per evitar problemes de saturació a la llarga.

UGT.

Rebutja les baralles entre administracions i reivindica el tren com un mitjà segur, integrat a la ciutat i a preus assequibles. Demana ampliar les connexions de llarga distància, i també pàrquings dissuasius a les estacions. «I per què no fer arribar les rodalies fins a Vilanova? Hem de ser agosarats», clamen.

Pimec.

Lamenta l'actual «galimaties ferroviari», ja que «les persones no entendran un mapa ple de línies si no és fent-les servir». Per la patronal, «és important deixar clar quin model volem i aplicar-lo, perquè confraries del no sempre n'hi ha hagut».

AEQT.

Els empresaris de la indústria química –«membres del lobby pel corredor mediterrani des de la seva fundació», recordaven, perquè «cal un ferrocarril competitiu que ens uneixi amb Europa»–, comparteixen doncs que cal la línia de mercaderies del port, si bé confien que arribaran a un acord perquè no els hipotequi possibles creixements, sobretot al nord.

FAVT.

La Federació d'Associacions de Veïns recorda que a Tarragona «no tot és TAV», ja que «el tren de les persones és el de rodalies». Per això aposten per un que els connecti a les capitals de comarca del Camp, mentre reclamen que la ciutat «disposi immediatament» d'un tramvia, una «oportunitat que no es pot desaprofitar per integrar els seus barris, inclòs els de Llevant i els del nord».

Col·legi d'enginyers industrials.

Alerta que «caldrà prioritzar» per veure què es fa primer, i aposta per donar competitivitat a la indústria. Recorda, però, que el turisme «també dóna riquesa», i per tant serà bo «utilitzar el Tramcamp per unir els seus principals destins, des de Cambrils a Tarragona, però també fins a Torredembarra, Creixell i, per què no, Barcelona».

PDF Camp.

La Plataforma en Defensa del Ferrocarril recorda que «el futur és demà, i no d'aquí a 15 o 20 anys», i que «hi ha coses que amb poca inversió donarien solució al que es planteja», com ara l'intercanviador d'eixos de l'Arboç que completaria el bypass de Tarragona i també donaria servei a la costa, agafant el que hi ha en desús a Roda. També advoca per recuperar la línia Reus-Roda per donar servei a l'aeroport, i fer una variant a Picamoixons per fer entrar Valls a la xarxa. Sobre l'estació del Camp, lamenten el «disbarat de fer una estació on s'ha d'anar en cotxe, i amb un pàrquing subterrani quan hi ha tot el lloc per aparcar que vulguis.»

Vostè, per cert, també hi pot dir la seva. Només cal escriure, abans de dimarts, al correu [email protected].

Nadal justifica l'error de l'estació del Camp

Si bé dimecres ningú s'hi va rabejar, és general el clam per «l'error» que molts creuen que va suposar la ubicació d'una de les grans infraestructures ferroviàries que ja hi ha al territori, l'estació del Camp de Tarragona, a tocar de Perafort. El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, però, hi va voler trencar una llança a favor, ja que va mostrar les alternatives que es van plantejar a l'època, de les quals la triada era la més propera a Tarragona. «Per molt crítics que siguem ara, llavors el traçat entre Lleida i Barcelona era directe, i es va fer un esforç molt important, sobretot el secretari d'estat d'Infraestructures, el reusenc Albert Vilalta», recordava. «Es va acostar tant com es va poder –constatava–, i avui l'estació és competitiva per anar a Madrid, i té una utilitat que no tindria si hagués anat a Cabra.» Això sí, Nadal aposta pel corredor mediterrani –amb ample internacional fins a Castelló, que hi permetria fins i tot fer arribar l'Avant– i alerta que Tarragona no en pot quedar fora perquè llavors seria «l'única capital de l'Estat sense línia d'alta velocitat».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.