Infraestructures amenaçades

La retallada d'inversió pública posa en risc l'execució immediata de la Sagrera, el tren a l'aeroport o més trams de metro

La frenada retardarà projectes com les prolongacions de les línies L2 i L1 de metro. L'L1 entre Bellvitge i el Prat no té els projectes constructius acabats, però sí l'L2 entre Sant Antoni i el Parc Logístic. Així i tot, no s'adjudicarà ara, quan s'han decidit les primeres mesures dràstiques d'estalvi en inversió pública. Hi ha altres obres que la Generalitat té adjudicades però per començar, com la cua de maniobres dels Ferrocarrils (FGC) a la plaça de Catalunya o el túnel de Sabadell. De fet, el govern català té més difícil que l'espanyol salvar la reducció actual d'ingressos que ja l'ha obligat recentment a estendre el sistema de concessió privada per pagar una obra caríssima com l'L9 de metro. Avui encara no se sap a quin volum de diners afectarà la retallada interna de la Generalitat en la seva obra pública, però el conseller Castells ja reconeixia ahir que n'hi haurà. Les obres afectades no es coneixeran fins d'aquí una o dues setmanes.

6.045 milions menys

El Ministeri de Foment ja sap de quin mal ha de morir. La inversió estatal es reduirà en 6.045 milions i és previsible que a Foment li toqui un bon tros del pastís. El ministre Blanco desvetllarà, dimecres al Congrés, les obres que es retardaran. És impensable que s'aturin la construcció dels túnels i els trams en obres de la línia del TAV de Barcelona fins a la frontera francesa, perquè voldria dir no posar en marxa la connexió amb França al 2012. Sembla que tenen tots els números projectes que al mateix Pacte Nacional per a les Infraestructures de Catalunya es qualifiquen de «prioritaris i urgents» com els nous accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona, amb un cost d'entre 400 i 500 milions, que no s'han adjudicat i que estan molt endarrerits. No preocupen tant projectes com el Quart Cinturó entre Sabadell i Granollers o l'autovia mediterrània entre Tarragona i Barcelona, perquè encara no s'han fet públics els estudis de traçats. Per més ràpid que es tramitin, la redacció dels projectes constructius i la licitació de les obres retardarà tant l'inici d'obres que, probablement, ja coincidirà de manera natural amb la sortida del forat econòmic. El més temible per a la Generalitat o l'Ajuntament de Barcelona és que Blanco decideixi paralitzar obres ja licitades i que des de Catalunya es consideren estratègiques, com la nova estació del TAV a la Sagrera o el nou accés de rodalies a la T1 de l'aeroport del Prat. En cas de retallada extrema, es podrien aturar perquè no condicionen ni el TAV ni l'aeroport. L'estació ja es preveia que no entraria en funcionament fins molt després del TAV i la connexió ferroviària al Prat estarà garantida en el futur per l'L9 de metro. Cal recordar que Foment ha anunciat que explorarà el mecanisme de concessions privades amb què preveu garantir milers de milions als anys vinents.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.