Ryanair començarà a operar des de Barcelona el mes de setembre

La companyia anuncia avui que hi destinarà 5 avions, i s'ha de veure com afectarà l'aeroport de Girona

Els rumors de l'arribada de la companyia irlandesa al Prat avui seran una realitat, amb l'anunci que es farà en una roda de premsa a Barcelona amb la presència de Michael Collins, vicepresident de la companyia aèria. Tot i que Ryanair havia demanat de volar-hi a partir de l'abril, va anar tornant tots els drets d'operació aeroportuària fins a l'agost, i va ajornar fins després de l'estiu la instal·lació de la primera base a Barcelona. Tot indica que les rutes enllaçaran sobretot amb aeroports de l'Estat espanyol i Itàlia, com s'havia insistit en altres ocasions, però tampoc es descarta que ofereixin algun vol al centre d'Europa o a les illes britàniques. De fet, començarà la base amb quatre avions, sis menys dels que té actualment a Girona.

Els interrogants

Aquesta decisió de la companyia irlandesa de baix cost planteja diversos interrogants. D'una banda, s'haurà de veure com afecta les rutes que ofereix actualment des de l'aeroport de Girona, i quins plans té la companyia a mitjà termini, malgrat que sempre ha defensat que l'aterratge a Barcelona no hauria d'afectar en gran manera l'activitat a Girona. De fet, Ryanair té un encàrrec d'avions important, i per tant està obligada a ampliar mercat; però també cal tenir present que bona part del passatge que arriba a Vilobí va cap a la capital catalana, i per tant la repetició de rutes en tots dos aeroports podria afectar les freqüències actuals.

D'altra banda, les companyies de baix cost que operen al Prat sempre han reclamat igualtat de condicions, i AENA ha garantit que Ryanair no tindrà cap tracte de favor. La seva política de preus, però, podria tenir conseqüències tant en les companyies actuals com en el model reclamat per a Barcelona, amb rutes intercontinentals.

L'aeroport ha perdut un 5,9% de viatgers fins a l'abril

Les dades acumulades d'aquest 2010 indiquen una pèrdua de viatgers a l'aeroport de Girona, que entre gener i abril va comptabilitzar 1,32 milions d'usuaris, un 5,9% menys que el 2009. És el descens més important entre aeroports amb més passatgers de l'Estat, en part a conseqüència de la incidència que va tenir la suspensió de desenes de vols durant l'episodi del núvol de cendra. De fet, el descens més accentuat va ser el mes d'abril, amb 388.000 viatgers menys, un 15% menys que el mateix mes de l'any passat. Durant tot el 2009, l'aeroport de Girona es va consolidar com el vuitè aeroport de l'Estat, amb 5,2 milions de viatgers.

Queixes per la prohibició d'activitats

Les empreses que ofereixen serveis aeris a l'aeroport de Girona es queixen que el creixement de Ryanair fa que els gestors de l'aeroport els vagin arraconant cada vegada més i els obliguin a reduir la seva activitat. L'últim cas ha estat la prohibició dels vols d'avions amb pancartes publicitàries tan típics a les zones més turístiques durant l'estiu. La direcció de l'aeroport ha emès recentment una nota que avisa que aquest any l'activitat d'avionetes amb publicitat no es podrà fer des de les instal·lacions de Vilobí, «per incompatibilitat amb el volum de vols comercials durant l'estiu, quan hi ha molt de trànsit, i per motius de seguretat», segons van explicar ahir des d'AENA. Miguel Ortega, d'Ibertour –empresa que es dedica a serveis aeris com ara fotografia i publicitat i que també és escola de pilots–, va lamentar ahir aquesta decisió, que segons el seu parer no està justificada perquè en altres aeroports amb més trànsit es desenvolupen totes les activitats amb normalitat. «Teníem diverses campanyes per a discoteques contractades, i ara n'havíem de començar una. Això és un abús de poder per part d'AENA, perquè mai no hi havia hagut cap problema i a nosaltres ara això ens genera una pèrdua econòmica», ha explicat Ortega, que també ha acusat l'aeroport de tracte de favor a Ryanair i de perjudicar les altres empreses que també utilitzen l'aeroport.

Sunfly ja n'ha marxat

Un altre cas és el de l'empresa Sunfly, que es dedica a diversos serveis, principalment el de la publicitat aèria amb pancartes. La prohibició ha fet que la companyia hagi deixat d'operar des de Vilobí. «Han decidit que només es volen dedicar a Ryanair, i que els petits fem nosa», s'ha queixat el propietari, Josep Maria Armengol, que treballava a l'aeroport de Vilobí des del 1983. De fet, el 1997 va passar a disposar d'un hangar propi, i recentment AENA ha donat per acabat el lloguer perquè es necessita l'espai per ampliar serveis lligats a l'aviació comercial. «Aquell va ser un primer pas, i ara prohibeixen els vols publicitaris. Tot plegat és d'una prepotència absoluta, perquè només pensen en la part comercial, quan tot és compatible», ha dit Armengol, que hi ha afegit que no hi ha cap altra instal·lació preparada a la zona per fer-hi aquests serveis.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.