Infraestructures

La crisi fa alentir l'L9

El conseller de Política Territorial anuncia una reducció enguany de 250 milions en la inversió d'aquesta infraestructura

La crisi econòmica ha portat el govern a buscar mesures per reduir el dèficit públic, com ara retallar 531 milions del pressupost d'enguany en infraestructures i equipaments que executen els organismes de la conselleria de Política Territorial, així com en despesa ordinària del departament. Gairebé la meitat, 250 milions, es retallaran de la línia 9 del metro.

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques va explicar ahir la fórmula per poder reduir el pressupost d'aquesta infraestructura faraònica de manera dràstica: s'alentirà el ritme de construcció. «Amb una pauta d'execució lenta, els costos que s'han de pagar a les constructores són menors», van aclarir des del departament dirigit pel conseller Joaquim Nadal, tenint en compte que les obres es paguen un cop certificada la part enllestida. Però això no vol dir que es paralitzi, segons van dir.

Tuneladores aturades

El fet és que, actualment, cap de les tres tuneladores que treballen en la línia 9 estan actives. Dues, les que són a Zona Universitària i al Guinardó, fan una parada tècnica: se'ls està canviant el capçal perquè puguin perforar el terreny més dur que es trobaran al tram central. La tercera tuneladora fa mesos que està avariada a Motors, a la Zona Franca, però el Departament de Política Territorial va repetir ahir, com ha dit en altres ocasions, que es posarà en marxa «molt aviat».

Tot i que el govern va reconèixer que el ritme seria més lent, va assegurar que «de moment es mantenien els mateixos calendaris». I els calendaris són aquests: el tram que va des de la zona d'activitats logístiques (ZAL) del Prat fins al Gornal s'ha d'inaugurar l'any que ve; pel 2012 quedaria el ramal que va des de l'estació terminal entre pistes i Gornal, i caldria esperar fins al 2014 per posar en marxa el tram central i, per tant, tota la línia. «Tot i que ara s'alenteix l'obra, pots tornar a accelerar-ne el ritme si es recupera l'economia.»

Una part de l'aire que necessita aquesta infraestructura per continuar avançant, encara que sigui a un ritme més lent, arribarà amb les concessions. El 2008, el govern –veient que el pressupost de l'L9 s'havia disparat fins a superar el 6.500 milions d'euros– va fer entrar capital privat en dos trams: el que va des de la terminal entre pistes fins a Gornal i el que enllaça Badalona i Santa Coloma amb la Sagrera. Enguany, ha fet entrar capital privat en les onze estacions del tram comprès entre el polígon Pratenc i Zona Universitària.

Una altra obra afectada per la retallada podria ser l'estació intermodal del Prat, que encara no ha estat adjudicada. És el mateix cas de totes les obres que estan en licitació però encara no concedides, que no es començaran fins al 2011. Tampoc es posaran a licitació totes les obres que estava previst fer-ho enguany. Pel que fa als projectes ja adjudicats però no començats, l'inici d'obres es retardarà fins a la tardor. Els 150 milions de retallada en inversió d'obres que no corresponen a l'L9 són obres dels organismes Gisa i Ifercat i de la societat ICF Equipaments que, a més de carreteres o ferrocarrils, inclouen escoles, centres d'atenció sanitària i parcs de bombers, entre d'altres.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.