Infraestructures

Els sindicats de FGC rebenten l'estrena de l'estació de Volpelleres per les retallades

La setena parada del metro del Vallès a Sant Cugat facilita l'enllaç amb rodalies i ha costat menys del previst

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va recordar que l'obra és la primera a executar-se del paquet d'inversions amb càrrec als beneficis de Tabasa, per l'explotació dels túnels de Vallvidrera. A banda d'això, va destacar que l'empresa encarregada dels treballs, Comsa, els ha enllestit sis mesos abans del previst –en un any i mig– i amb un cost final de 19,6 milions, gairebé un milió i mig per sota del pressupost de l'adjudicació. Altres obres que es finançaran amb el pressupost de Tabasa són l'ampliació de l'estació de Gràcia i la cua de maniobres de Plaça Catalunya –en la mateixa línia– i el carril bus segregat de la C-58, que està en construcció.

L'alcalde de Sant Cugat, Lluís Recoder, va lloar el «valor que tindrà per als veïns disposar d'una estació a prop de casa». A Volpelleres, però, la comercialització dels habitatges s'ha endarrerit per la crisi econòmica, però les previsions de futur són que l'estació cobreixi una demanda de 850.000 viatgers anuals. En el disseny de l'obra s'ha apostat per la intermodalitat, amb dos aparcaments als laterals, amb 173 places i preus reduïts per als usuaris de la línia, que fins i tot podran reservar un lloc per aparcar enviant un missatge SMS. Ahir també es va estrenar la línia 9 del bus urbà, que enllaçarà els barris de la Guinardera, Volpelleres i el centre del municipi passant per l'estació.

El trasllat de Renfe

Recoder, però, va lamentar que el trasllat de l'estació de Renfe encara no tingui data. Ara, per anar d'una estació a l'altra cal caminar una mica més de cinc minuts, ja que estan separades per uns 800 metres de distància. El conseller va aclarir que l'altra obra depèn de l'administrador estatal de ferrocarrils: «Poc a poc, estarem en disposició de fer un acord amb Adif que ens permeti produir una gran estació intermodal amb dos sistemes ferroviaris.»

Sense parlaments

Tot i que Montilla havia d'arribar amb un tren, al final ho va fer en cotxe oficial mitja hora abans de la convocatòria de Presidència. Però els manifestants ja feia estona que l'esperaven a la plaça d'accés a l'estació. Amb pancartes, banderes i xiulets, no van aconseguir entrar a l'edifici –els Mossos d'Esquadra i la policia local van barrar-los l'accés–, però van fer prou soroll per rebentar els parlaments de l'acte, previstos a l'aire lliure.

A diferència de l'estrena de l'L10 del metro a Badalona, ara fa un mes, quan el president va pujar a un escenari tot i el soroll d'una vintena de manifestants, ahir Montilla va preferir no fer declaracions. El president, el conseller i Recoder es van entrevistar durant un quart d'hora amb els responsables sindicals de la UGT, CCOO i la CGT al comitè d'empresa de FGC. Els representants dels treballadors van queixar-se que el decret del govern per retallar un 5% els sous del funcionariat i el personal de les empreses públiques els deixa en una situació de greuge comparatiu respecte d'altres companyies de transport. Els van posar l'exemple de Renfe, en què l'ajust salarial es negociarà independentment en el marc del comitè d'empresa, i el d'altres operadors privats, concessionaris de serveis de bus adscrits a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que no tocaran els sous.

Després de la trobada, Montilla va haver d'abandonar l'estació per l'accés de l'altre costat, al qual la policia havia restringit el pas dels manifestants. Nadal va dir que «l'excepcionalitat [de les mesures contra el dèficit] ha d'afectar tothom», abans d'augurar que hi haurà «retallades voluntàries de salaris» en algunes empreses privades de transport.

La PTP critica la «desídia» de Foment per moure l'estació de Renfe

L'associació Promoció del Transport Públic (PTP) ha criticat «la desídia del Ministeri de Foment» pel retard del trasllat de l'estació de Renfe de Sant Cugat sota l'emplaçament de la noves andanes de Volpelleres, que està inclosa en el pla de rodalies 2009-2015, però no té data confirmada. L'entitat també ha fet notar que els 700 metres de separació física entre unes andanes i les altres esdevenen 980 metres per als vianants que segueixin l'itinerari més curt caminant per voreres, i ha editat un adhesiu en què comparen l'enllaç amb córrer els «1.000 metres llisos».

Per això, insten Foment a agilitar el projecte «per permetre més llibertat de moviments intercomarcals en transport públic» i argumenten que l'estació sota els FGC seria més segura en ser un tram recte –les andanes actuals dibuixen una corba– i que es podria ampliar l'aparcament de Renfe. La PTP lamenta que el servei de l'R7 hagi tingut afectacions l'últim any perquè s'hi ha instal·lat el tercer carril per al TAV i que, en canvi, l'Adif no hagi aprofitat la situació per avançar cap obra necessària per al trasllat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.