Infraestructures

infraestructures

El soterrament ferroviari de l'Hospitalet, en via morta

Els pressupostos generals de l'Estat no preveuen cap partida l'any vinent per soterrar les línies de Vilanova i Vilafranca

La previsió inicial era que les vies desapareguessin de la superfície el 2011

Havia de ser el gran projecte que canviaria la fesomia de l'Hospitalet, però la crisi econòmica i la recent retallada de l'Estat en infraestructures fa que, de moment, el soterrament de les línies ferroviàries de Vilanova i Vilafranca es trobi en via morta. Els pressupostos generals de l'Estat no preveuen cap partida, l'any vinent, per començar una obra que, segons les primeres previsions, ja s'hauria d'estar acabant. Així ho va confirmar ahir el diputat hospitalenc al Congrés dels Diputats, José Vicente Muñoz, que va presentar a l'Hospitalet els pressupostos que l'Estat ha destinat a Catalunya i a aquesta ciutat. “Als pressupostos del 2011 no hi ha cap partida prevista per al soterrament de les vies”, va explicar el diputat. Muñoz va aclarir que el projecte es troba en fase d'elaboració d'estudis i va assegurar que les obres “començaran quan tots els estudis estiguin enllestits. Si no es fa ara, es farà abans del 2015”, va assegurar.

No hi ha, doncs, data per a iniciar unes obres que, segons les primeres previsions, ja s'haurien d'estar executant i entrant en el tram final. El soterrament de les línies ferroviàries que travessen l'Hospitalet –hi passen a cel obert les línies de rodalies R2 i R4, les que provenen de Vilanova i Vilafranca– és un projecte que es remunta al 1995 i que va rebre un impuls amb l'arribada del tren d'alta velocitat a Barcelona. Fa prop de deu anys, el llavors alcalde de l'Hospitalet, Celestino Corbacho, va signar un conveni amb el ministeri de Foment. El soterrament de les vies es va començar a estudiar cap al 1995, desvinculat llavors del TAV. No va ser fins a l'arribada de l'alta velocitat, i després d'una llarga negociació, que l'Estat va acceptar soterrar les vies.

Inici de les obres al 2008

L'Estat va preveure el 2003 fer subterrànies la línia de Vilanova –la primera en què es treballaria– mitjançant el mètode constructiu de pantalles i passant per sota del centre cultural Tecla Sala. El 2007, es van reservar 340 milions d'euros. Però els problemes amb les obres del TAV van aconsellar canviar el mètode constructiu i substituir les pantalles per la tuneladora, i evitar a més passar per sota del Tecla Sala. Això va fer incrementar el pressupost fins als 445 milions. Corbacho havia avançat que les obres començarien el 2008 i que el 2011 l'Hospitalet estaria lliure de vies. El maig del 2009, el director general d'Infraestructures del Ministeri de Foment, Luis de Santiago, va presentar el projecte de soterrament i va anunciar que les obres començarien a principis del 2010. Ara, quan falta poc perquè acabi l'any, ningú aventura cap data.

LA FRASE

Als pressupostos del 2011 no hi ha cap partida prevista per al soterrament de les vies
José Vicente Muñoz
diputat del psc al congrés dels diputats

LA DATA

2011
és l'any
en què l'exalcalde de l'Hospitalet, Celestino Corbacho, havia previst que estiguessin les vies soterrades.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.