Infraestructures

L'AVE no vola

Un retard de 50 minuts en el viatge per a periodistes valencians a Madrid “desmunta” els eslògans promocionals del nou recorregut d'alta velocitat

Madrid, 13,52 hores. La nova terminal d'arribades de trens d'alta velocitat de l'estació d'Atocha —dissenyada per l'arquitecte Rafael Moneo— rep el centenar llarg de periodistes que han recorregut el trajecte València-Madrid en un viatge de simulació comercial de la nova línia de l'AVE. El paisatge, malgrat haver estat inaugurada ja oficialment la terminal, és molt semblant al que exhibeix a l'estació provisional de València, Joaquim Sorolla: operaris enllestint treballs i escàs trànsit de viatgers. Una imatge que remet a una inauguració a corre-cuita, i això que encara falta mig any per a les eleccions.

Però no és l'única decepció. L'arribada a Madrid s'ha produït 50 minuts més tard de l'horari previst. El que en una altra ocasió i situació, podria haver-se quedat en una simple anècdota s'ha convertit en el fet noticiable de la jornada per a “disgust” dels responsables de Renfe que acompanyen els periodistes. Algunes edicions digitals ja mostren en grans titulars el retard. “Recordeu que es tracta d'un dels 500 viatges de prova que s'han fet en els últims mesos i, per tant, encara estem ajustant temps i coses”, insisteix el cap de premsa, Tino Ricote, després de la primera aturada del viatge, a penes passar Conca. Després se'n produiran quatre més.

Mentrestant, alguns periodistes veuen perillar les seues connexions en directe pel retard o per la manca de cobertura en molts trams del trajecte. D'altres, converteixen l'anècdota en acudits sobre la velocitat del recorregut, que, això sí, en alguns moments arriba als 303 quilòmetres per hora. El retard, que el director de comunicació de Renfe atribueix finalment a una fallada humana en la manipulació d'una balisa, suposa tota una contradicció per als eslògans que l'empresa està fent servir en la campanya de promoció: “Acortamos distancias, acercamos personas”, “391 kilómetros de alta velocidad. Nos vemos en nada”, o “Caballo ganador”. L'hora i cinquanta minuts promesa a les 11 del matí quan han pujat al tren, no s'ha complit.

Posició privilegiada

No passa res. Sempre queda la visita a la cabina del maquinista, on un conductor amb més de 25 anys d'experiència, compensa els reporters, que han d'entrar de cinc o cinc, ja que l'espai és molt reduït, contestant a cadascuna de les seues preguntes. Això sí que és un somni per a molts: poder gaudir de l'extensió i la tranquil·litat de l'altiplà, o passar per damunt de l'embassament de Contreras des d'una posició privilegiada, i a 300 quilòmetres per hora. “Durant algunes proves hem arribat als 370 quilòmetres per hora, però no ha sigut l'habitual”, relata el conductor, que no serà el mateix que estarà al càrrec del comboi durant la inauguració oficial de la línia, el pròxim dissabte 18 de desembre. “Ha de ser un maquinista de Madrid i jo sóc valencià”, comenta amb un punt de tristesa. Això no obstant, serà l'encarregat de conduir el “tren explorador” que aquest dia s'encarregarà de comprovar que la línia està neta i, que es fa tots els dies en els trajectes d'alta velocitat.

El dinar, a la mateixa estació d'Atocha, també “recompensa” els periodistes. Escolten les paraules de benvinguda del director del viatgers de Renfe, Enrique Urkijo, en què recorda que l'AVE Madrid-València “suposarà un abans i un després” per a ambdues autonomies mentres disfruten de les delicadeses servides pels cambrers en una sala on trobar una cadira és quasi tan difícil com aconseguir declaracions del president de la Generalitat, Francisco Camps.

En el trajecte de tornada, l'AVE, ara sí, ofereix la seua millor versió. I és que malgrat haver eixit amb 10 minuts de retard sobre l'hora prevista, les cinc de la vesprada, el model S-112 Talgo arriba a València amb 5 minuts d'antelació. “Cinc minuts per avançat”, diu Ricote mentres s'assenyala el rellotge quan acomiada els periodistes, encara que és conscient que el retard serà el gran titular de hui en molts mitjans de comunicació. Pocs descriuran la comoditat dels seients, l'amplitud dels passadissos, l'olor de nou del tren o l'atenció exquisida d'un personal que es prepara per donar la benvinguda als més de 75.000 viatgers que ja han comprat el seu bitllet durant el primer mes de comercialització de l'AVE Madrid-València.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.