Infraestructures

L'alta velocitat arribarà a Perpinyà per l'estació antiga

La part nova de l'estació de Perpinyà no ha rebut les autoritzacions per poder obrir al públic aquest diumenge

Les noves instal·lacions s'integren en el centre comercial El Centre del Món

Els primers trens d'alta velocitat transfronterers arribaran aquest diumenge a Perpinyà, però els viatgers només podran accedir-hi per l'antiga estació. La part nova de recepció i informació dels viatgers no ha rebut l'autorització per poder obrir al públic. La Comissió de Seguretat hi va detectar deficiències, que haurien estat causades per un dels proveïdors que no va utilitzar els cables adequats en una part de les obres. André Gounelle, cap de projectes de la SNCF i responsable de l'ampliació de l'estació de Perpinyà, assegurava que sense aquest contratemps tot estaria a punt des de fa setmanes. Les modificacions es van fer, i dimecres passat André Gounelle encara confiava que l'autorització podria arribar a temps per diumenge, però no ha estat possible. Això explica que la companyia de ferrocarrils francesa no té previst cap acte aquest diumenge a la capital del Rosselló i es limita a recordar que la inauguració oficial podria ser el 19 de gener del 2011.

A la pràctica això no ha de ser cap impediment per rebre el tren d'alta velocitat que arribarà de Figueres, ja que els trens poden circular perfectament per les vies dels trens regionals ja existents. A Perpinyà no s'ha creat una estació, sinó que s'ha ampliat l'existent, afegint-hi dues vies i una quarta andana. La part més important de les obres ha consistit a integrar la nova andana i les noves oficines d'acollida dels usuaris en el complex comercial El Centre del Món. D'aquestes manera –quan la part nova també estigui oberta– es podrà accedir a l'estació de Perpinyà per les dues cares del conjunt: per l'antiga façana de l'estació convencional, oberta cap al centre de la ciutat, o per la nova façana futurista del centre comercial. Les dues parts es comuniquen per un pas subterrani i amb accés al centre comercial i als nivells inferiors del pàrquing.

Autobusos i trens

Una atenció particular ha estat posada a la facilitat d'ús i comunicació dels viatgers: des de qualsevol de les dues entrades, els usuaris trobaran els mateixos serveis d'atenció al client i reserva de bitllets, per qualsevol tipus de transport (el nou complex integra també l'estació d'autobusos). Les pantalles i les instal·lacions d'informació i reserva són concebudes per poder ser utilitzades també per persones amb deficiències visuals o auditives. Per facilitar la descàrrega i recollida dels viatgers, hi haurà la possibilitat d'accedir gratuïtament al pàrquing subterrani durant un màxim de quinze minuts. André Gounelle explica que l'ampliació ha estat concebuda per a una capacitat teòrica d'acollida de 700 persones. Els llocs de treball de la part nova s'ocuparan amb una redistribució del personal que ja treballava fins ara a l'estació, almenys en un primer temps. Consideren que mentre la freqüència inicial de dos trens d'alta velocitat al dia no canviï, el personal existent ho podrà assumir.

15
minuts gratuïts
al pàrquing permetran que els cotxes descarreguin o recullin viatgers de manera ràpida.
2
noves vies,
una quarta andana i noves oficines han estat afegides a les instal·lacions ferroviàries anteriors.
700
persones
és la capacitat teòrica que podran tenir les instal·lacions de l'estació ampliada.

Obres de renovació que continuaran fins al 2012

E. C

El projecte global d'ampliació i la renovació de les instal·lacions ferroviàries de l'estació de Perpinyà representen un pressupost de 8,6 milions d'euros, finançat conjuntament per l'SNCF, el Consell Regional, la vila de Perpinyà, l'Estat, la comunitat d'aglomeració Perpinyà Mediterrània, i el Consell General. Al gener, les obres continuaran a l'antiga estació per renovar els edificis, les instal·lacions, els espais d'acolliment al públic i els accessos des del centre de la ciutat. Es posarà una especial atenció en la seguretat amb prop de 90 càmeres de vigilància repartides sobre el conjunt de l'estació quan tot estigui acabat, teòricament el 2012.

El repte del projecte global ha estat el de trencar la idea segons la qual una estació ferroviària és una barrera entre la ciutat i els barris perifèrics. Al contrari d'això, amb la integració de la part nova de l'estació en un nou barri comercial i de negocis, la ciutat es gira cap al sud i el barri de Sant Assiscle, que passa de ser perifèric a convertir-se en una nova entrada a la ciutat. Al complex comercial El Centre del Món hi haurà uns cinquanta establiments (uns 15 ja són oberts) entre botigues, locals de restauració i serveis. Dos hotels, oficines i, el 2011, unes instal·lacions esportives, completaran l'aposta de Perpinyà, que confia en l'arribada de l'alta velocitat per donar una nova empenta a la ciutat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.