Infraestructures

Només tres rètols indiquen on és la nova estació

Demà entra en servei l'estació del TAV Figueres-Vilafant i els únics rètols de situació són a la carretera d'Olot, un en cada sentit

La deficient senyalització s'afegeix a la precarietat de l'accés

La primera estació del TAV a la demarcació de Girona, la de Figueres-Vilafant, entra en servei demà amb quatre trens, dos d'anada i dos de tornada, que enllaçaran l'Alt Empordà amb París en poc més de cinc hores i amb Perpinyà en 29 minuts. El primer tren d'alta velocitat que travessarà el túnel del Pertús serà el que sortirà de París a les 7.20 del matí, amb arribada a Figueres a les 10.45. Posteriorment, al cap de vint minuts, a les 11.09, aquest mateix tren sortirà de Figueres i arribarà a la capital francesa a les 16.41. Entremig n'hi haurà dos més: un que sortirà de París a les 15.20 i arribarà a les 20.45, i un altre que sortirà de Figueres a les 15.05 i arribarà a París a les 20.41. Els passatgers que vulguin continuar fins a Barcelona hauran de canviar de tren a l'estació figuerenca.

El nou equipament és un edifici de línies simples de 1.232 m² situat darrere el barri del Culubret de Figueres, amb un aparcament per a 144 vehicles. El seu cost ha estat de 5,1 milions. En principi es tracta d'una estació provisional que ha de ser substituïda el 2012, encara que tot indica que hi serà molts més anys. La sensació de provisionalitat, però, es reafirma amb el que són els accessos, la mobilitat i la senyalització. Sobre aquest darrer apartat, només s'han instal·lat tres rètols per indicar com s'arriba a la nova estació, tots a la carretera d'Olot al terme de Vilafant. Responsables municipals de Figueres han comentat que la voluntat és que majoritàriament els vehicles hi accedeixin per l'avinguda Puig Grau, al barri de l'Arengada de Vilafant, per evitar de carregar de trànsit el centre de la ciutat i el sector del Bon Pastor. El responsable de la senyalització informativa és Adif, i d'acord amb els dos ajuntaments es va decidir, de moment, instal·lar només tres rètols, que estan situats a menys de mig quilòmetre de distància a la carretera d'Olot, entre la gasolinera i el pont de l'AP-7. N'hi ha un de gros en cada sentit i un altre al desviament de l'avinguda Puig Grau. També hi ha previst un quart senyal indicador que se situarà al giratori del carrer Ter, a Figueres. Per a més endavant se n'han de posar als altres accessos a Figueres, segons un estudi que l'Ajuntament ha presentat a Adif, que encara no ha posat el projecte a licitació. Pel que fa a la senyalització des del centre de la ciutat, fonts municipals han dit que “encara està en estudi”. Així, els usuaris de fora de Figueres i molts figuerencs que desconeixen el lloc, almenys en les primeres setmanes, no trobaran cap rètol de com arribar-hi des del centre.

Dos únics accessos

També els accessos es plantegen com a insuficients si s'augmenta la freqüència de trens. L'accés per Vilafant és a través de l'avinguda Puig Grau, on hi ha l'empresa Elpa i que s'ha perllongat més d'un quilòmetre fins a l'estació. L'accés per Figueres és al carrer Pedreres, situat al giratori a la confluència entre el carrer Ter i el carrer Avinyonet. Aquest carrer era l'inici de l'antic camí a la pedrera i a Avinyonet de Puigventós, que amb la construcció de l'estació ha quedat suprimit. L'Ajuntament figuerenc volia un tercer accés, que era fer una passera per a vianants sobre la riera Galligans des de la plaça Joan Sibecas, al barri del Culubret, però Adif ho ha denegat perquè vol que el recinte de l'estació sigui un espai tancat i la canalització de la riera fa funció de muralla i fossat. També hi ha pendents els dos accessos supramunicipals, la prolongació de la C-31 i la ronda nord, així com la construcció d'un vial paral·lel al carrer Avinyonet (vegeu les peces de sota).

“Poca notorietat”

L'entrada en servei demà de l'estació de TAV es fa de manera ben discreta i simple. Això ha provocat crítiques, com ara les del president de la patronal gironina FOEG, Jordi Comas, que considera que és un fet històric però s'hi dóna poca notorietat. “Serà un acte que passarà desapercebut, quan s'hauria d'utilitzar per tornar a projectar la imatge de Figueres i de les comarques gironines a nivell estatal i internacional”, va dir Comas, el qual entén que són “temps de restricció” però “no s'hi dóna la dimensió adequada”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.