Infraestructures

ROBERT LLUÍS

PRESIDENT DEL COL·LEGI D'ENGINYERS DE CAMINS, CANALS I PORTS DE GIRONA

“Tindrem un TAV de rics en un país que no ho és”

Sosté que la infraestructura que s'ha fet és d'una gran qualitat i que té totes les garanties de seguretat

Es queixa que la planificació de l'obra no s'ha fet correctament

Creu que la utilització a nivell ciutadà serà molt petita i que, per tant, no hi haurà tants beneficis com esperen alguns sectors

Els beneficis que comportarà el TAV seran menors del que molts es pensen

El president del Col·legi sempre ha estat crític amb relació al TAV. Ara que entra en funcionament, no ha canviat de parer.

Té sentit que a hores d'ara es continuï anant amb ample ibèric i no europeu? I que s'hagi hagut de posar un tercer rail provisional per permetre el pas del TAV?

El tercer rail ha estat una solució temporal, més que res perquè hi ha una concessió al tram nord i, clar, tant a l'Estat com a la concessionària el que els interessa és que hi passin trens. Realment el túnel del Pertús és una infraestructura molt moderna i ben feta, però com sempre en aquest país, es van posant pedaços aquí i allà. El problema del TAV és que s'ha fet a la carta.

Què vol dir?

Que a tot arreu on han volgut que hi hagi TAV s'hi ha fet passar, quan el que hauria de ser és una connexió directa entre grans ciutats: Madrid-Barcelona-París. No podrà anar a la velocitat que hauria d'anar.

Què s'ha fet malament?

Claríssimament la planificació. Si els francesos haguessin detectat una voluntat seriosa d'apostar pel TAV a l'Estat espanyol, ells ja tindrien la feina feta. Però el que ha passat és que veien que aquí s'anaven fent trams i tramets i aquesta no era la manera de planificar una obra d'aquesta envergadura. També és veritat que hi ha hagut limitacions pressupostàries, però es va plantejar en època de vaques grasses. Només s'ha de veure què està passant amb l'N-II.

Des del Col·legi sempre s'ha demanat una planificació conjunta de les infraestructures i això no s'ha fet.

Suposo que el problema, com sempre, és de pressupost, però és que els polítics no escolten prou la veu del tècnic, i això ha passat sempre. D'acord que hi ha d'haver directrius polítiques, però el tècnic ha de decidir. No calen tants TAV a l'Estat espanyol. Pensi que serem el segon país del món amb més quilòmetres de TAV i amb menys número de viatgers potencials. Amb això està tot dit. El bitllet què cobreix? Una tercera part? I la resta qui ho paga?

S'ha fet bé el TAV a les comarques gironines?

Sí, el túnel del Pertús és un exemple d'enginyeria moderna, amb totes les garanties de seguretat. Els altres trams també s'estan fent bé. El que he trobat a faltar és que potser no s'ha escoltat prou el territori. Hi ha hagut moltes protestes, i crec que caldria haver escoltat més. Evidentment després s'han de prendre decisions. Però tindrem un tren de rics, el que passa és que no tinc clar si tenim un país de primera. Espanya no és un país de rics.

Amb allò que deia d'un tren directe, vol dir que estacions com la de Girona o Figueres eren prescindibles?

Sí, en canvi una estació a l'aeroport seria imprescindible i després, que hi hagués connexió amb trens llançadora.

Veu viable que el tram de Girona estigui acabat en el termini que s'ha dit?

Totalment acabat no, però funcionant amb l'estació provisional sí. L'altra cosa és si veurem mai subterrani el tren convencional, en un temps de retallades pressupostàries. Costarà molt que es faci.

El TAV comportarà el benefici que es creu?

Jo crec que serà menys. Transformar Ciudad Real és fàcil, però Girona ja té molts atractius. De 0 a 15 és molt, però de 50 a 55 no es nota. A més, Girona tindrà una ciutat que no serà per a les comarques, sinó per a la ciutat. Hi haurà beneficis, però no tants com alguns es pensen. Servirà més com a font emissora que receptora. El TAV és car, la gent l'agafarà de tant en tant.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.