Infraestructures

L'aeroport de Girona cau del top 10 en viatgers anuals

Tanca el 2010 amb 4,8 milions de passatgers, un 8% menys que el 2009

Ocupa l'onzè lloc en el rànquing d'aeroports d'Aena, i el descens s'ha d'atribuir a la reducció de vols de Ryanair

L'aeroport de Girona ha caigut definitivament de les deu primeres posicions en el rànquing d'Aena pel que fa al nombre de viatgers, i ara és onzè. Els mals resultats del novembre i el desembre, quan s'ha notat la reducció de vols de Ryanair per l'obertura de la base al Prat, són els que han impedit superar la xifra dels 5 milions de viatgers del 2008, any en què es va arribar al màxim històric de 5,5 milions d'usuaris. De fet, durant el 2010 han passat per les instal·lacions de Vilobí 4.863.785 passatgers, que representa un descens del 8% respecte del 2009. Aquesta xifra situa l'aeroport a nivells del 2007, quan també va assolir 4,8 milions de viatgers.

Tendència a la baixa

Després de sis anys continuats de creixement, la tendència a la baixa que es va iniciar l'any passat s'ha aguditzat aquest 2010. Si el 2009 els usuaris van caure un 4%, ara s'ha doblat aquesta xifra. Els motius s'han d'atribuir sobretot a l'obertura de la base de Ryanair a l'aeroport de Barcelona. Des d'aleshores, l'1 de setembre, cada mes les instal·lacions de Vilobí han perdut viatgers. Inicialment, va ser en percentatges petits, de prop d'un 11% el setembre i d'un 3% a l'octubre. Però amb l'inici de la temporada d'hivern, Ryanair va dissenyar una temporada amb menys freqüències que el 2009 i la baixada va ser més espectacular. Al novembre es va situar en el 34% i al desembre va ser del 40,4%. En l'últim mes de l'any, 191.540 viatgers van utilitzar l'aeròdrom.

Tampoc no hi han ajudat les diverses circumstàncies que s'han viscut durant l'any i que han obligat a la cancel·lar desenes de vols. De fet, el 2010 ha estat un any convuls pel que fa al sector aeri, amb contínues vagues arreu d'Europa i diversos fenòmens meteorològics que van afectar les operacions dels aeroports. Els dos episodis més destacats, pel seu impacte, van ser el núvol de cendra del volcà islandès, amb unes conseqüències que es van allargar durant setmanes. I en segon lloc, el conflicte amb els controladors a l'inici del pont de la Puríssima, que va deixar a terra milers de viatgers en un dels moments de més moviment de tot l'any.

Londres repeteix

Pel que fa a les destinacions, Londres repeteix com a ciutat amb més viatgers des de Girona, gràcies a les connexions amb tres aeroports de la capital anglesa (Stansted, Gatwick i Luton). En total hi han viatjat 373.196 persones. En canvi, la ruta de més èxit és Madrid, ja que les tres freqüències diàries amb Barajas han sumat 298.255 passatgers en tot el 2010. La segueixen Milà –227.116 usuaris–; Roma –217.705–; Brussel·les –191.300–; París –amb 178.287 viatgers–; Frankfurt –163.159–, i Sevilla –151.081–. Cal destacar els casos de Milà, Roma, Brussel·les o París, que a partir del novembre van patir davallades fins i tot superiors al 200% a causa de la reducció de freqüències diàries per l'obertura d'aquestes mateixes rutes des del Prat.

Pel que fa a les companyies, evidentment Ryanair va acaparar l'immensa majoria del passatge mogut. Seus van ser 4,6 dels 4,8 viatgers totals. En segon lloc hi ha Transavia, que amb dues rutes a l'estiu a Amsterdam i Rotterdam –la primera l'ha mantingut a l'hivern– va aconseguir 84.872 viatgers. En tercer lloc hi ha la companyia de vols xàrter Thomson Airways, amb 41.558 viatgers només a l'estiu; i en quart Jetair que, amb només una ruta amb Brussel·les, va moure 14.336 viatgers. Tanca els cinc primers llocs la companyia polonesa Lot, amb 12.580 usuaris a l'estiu.

LA DATA

1.9.2010
És el dia
que Ryanair va començar a operar des de l'aeroport del Prat, establint-hi la tercera base catalana.
40%
de descens
en el nombre de viatgers a l'aeroport de Girona el desembre comparat amb el del 2009.
11a
posició
en el rànquing d'aeroports de l'Estat espanyol és la que ocupa ara l'aeroport de Girona.

La càrrega i les operacions també baixen

En general, la situació del sector aeri ha remuntat lleugerament la crisi durant aquest 2010. La gran majoria d'aeroports guanyen viatgers respecte a l'any anterior, i tot apunta que aquest 2011 la tendència a l'alça es mantindrà i s'hauria de consolidar aquesta recuperació econòmica del sector. En xifres totals d'Aena, el número de viatgers va créixer un 2,7%. Quant als aeroports catalans, el Prat va superar els 29,2 milions d'usuaris, un 6,5% més que el 2009, amb un creixement de viatgers internacionals. Reus va acabar amb 1,4 milions, un 16,7% menys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.