Infraestructures

La crisi fa retardar un altre cop el desdoblament de l'N-II

Les restriccions pressupostàries dificulten les aportacions addicionals que havien de servir per reprendre els trams aturats de la Selva

CiU veu difícil que es compleixin les promeses i el PSC hi confia

La represa de les obres als dos trams aturats de l'N-II entre Maçanet i Caldes de Malavella torna a estar en dubte. La crisi econòmica està afectant de ple els pressupostos de les administracions, i a hores d'ara el Ministeri de Foment no disposa dels 700 milions extres anunciats a final d'estiu de l'any passat. Aquests diners havien de servir per recuperar obres aturades o retallades durant la tisorada pressupostària que es va anunciar el juliol del 2010, i que va deixar també a mitges el tram de l'N-II entre Medinyà i Orriols.

L'incompliment respecte a aquests diners promesos al Ministeri de Foment repercutirà directament en el desdoblament dels trams Caldes-Sils i Sils-Maçanet. Tots dos formaven part del paquet de projectes que s'havien de beneficiar de la injecció pressupostària, ja que en el pressupost ordinari pel 2011 que va aprovar l'Estat tenien assignada una dotació de tan sols 6 milions cadascun. Segons va explicar ahir el diputat de CiU al Congrés Pere Macias, “els projectes estan parats amb les dificultats per la manca de pressupost que hi ha, ja que al final es va incloure aquests dos trams a càrrec de l'Estat i no en els projectes amb participació privada”. Per Macias, “ara sembla difícil que puguin complir la promesa de començar les obres aquest any”, i proposa com a solució “fer pressió perquè es torni a incloure els dos trams en els projectes de col·laboració publicoprivada”. “Des de CiU pressionarem perquè això ens sembla un tema gravíssim i perquè s'estan fent altres autovies que no tenen ni una dècima part de l'interès que té l'N-II a les comarques gironines”, va concloure.

El ministre no respon

De fet, el ministre de Foment, José Blanco, no va voler donar explicacions sobre la conversió de l'N-II en autovia dijous. Aprofitant la seva presència en la inauguració oficial de les estacions de Figueres i Perpinyà i el tram internacional del TAV, i en una roda de premsa, va respondre a una pregunta dels periodistes que aquest era un tema que no tocava.

El subdelegat del govern de l'Estat espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets, va afirmar ahir que no hi ha notícies noves sobre els trams de la Selva de l'N-II, i es va remetre a les últimes declaracions del ministre en què reiterava el seu compromís amb les obres perquè es posessin a licitació aquest 2011.

D'altra banda, el diputat del PSC al Congrés Àlex Sáez confiava ahir que es complirien els terminis anunciats: “Sabem que aquesta és una actuació prioritària, i la defensarem a totes”; a més, va explicar que ara mateix no tenen notícies del ministeri sobre la continuïtat dels treballs. El diputat d'ERC Francesc Canet es va mostrar escèptic: “Amb l'experiència, tenim la sensació que hi ha bones intencions i paraules, però que després no s'acaben traduint”.

LA XIFRA

8
quilòmetres
és el que s'ha desdoblat fins ara de l'N-II a les comarques gironines, entre Fornells i Caldes.

LA DATA

22.04.10
Els grups de CiU i PSOE
van pactar una moció al Congrés perquè les obres estiguessin acabades el 2014.

Un llarg camí de vaivens

L'octubre del 2008 es van aturar els treballs que tot just s'havien iniciat entre Sils i Maçanet perquè l'adjudicatària va denunciar que les millores que s'havien incorporat al projecte inicial encarien l'obra, i que no els sortia a compte. Van demanar més diners, i l'Estat va optar per refer el projecte. L'aturada entre Caldes i Sils es va fer efectiva el juliol del 2009, amb les obres molt més avançades. El motiu va ser la suspensió de pagaments d'una de les dues constructores de l'UTE. Les protestes de veïns i de la societat gironina en general pel mal estat en què havia quedat la carretera van afluixar quan Blanco va anunciar, el febrer del 2010, que es posaria a licitació tot el tram de Tordera a Caldes el mateix any. A l'abril, el Congrés va votar una moció en què el govern s'hi comprometia, incorporant les obres en els projectes de col·laboració publicoprivats. Al final, es va anunciar que les obres entre Caldes i Maçanet començarien a principi del 2011 i serien a càrrec només de l'Estat, i que el tram Tordera-Maçanet es deixava pel 2012 perquè hi havia dificultats perquè formés part del pla d'inversió privada ja que hi havia un túnel en el projecte. Les últimes declaracions de Blanco van ser per dir que la licitació entre Caldes i Maçanet es faria al llarg del 2011. Això encara es pot complir.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.