Infraestructures

Alcaldes, partits i empresaris exigeixen solucions per a l'N-II

Clam unànime perquè l'Estat posi fil a l'agulla en els trams a mig fer a la Selva i reprengui les obres

El PSC manté que Foment complirà les promeses, i la resta de partits insten a pressionar per evitar un altre retard

Una altra vegada s'ha tornat a encendre el llum d'alerta amb les obres de desdoblament de l'N-II en els trams que estan a mig fer. La possibilitat que la precarietat econòmica de l'administració estatal repercuteixi en un altre –l'enèsim– retard en la conversió en autovia de la carretera va generar reaccions unànimes entre partits, alcaldes i societat civil gironina. Tothom, sense excepció, coincideix en la necessitat que es reprenguin tan aviat com sigui possible les obres en els trams empantanegats de la Selva. I que es compleixin les promeses que el ministre de Foment, José Blanco, va fer l'any passat, primer dient que les obres començarien a principi d'any, i després, posant el 2011 com a termini per posar-les a licitació.

L'escepticisme és, però, general en els partits. El PSC és el que fa més confiança al Ministeri: “S'estan programant els pressupostos i Foment tindrà moltes retallades, però el ministre ja ha dit que aquestes obres són prioritàries, i res no indica que no es posaran a licitació el 2011”, segons la diputada al Congrés Montse Palma. La resta, però, apunten cap a la desconfiança i la necessitat de pressionar l'Estat perquè no deixi abandonats els trams de l'N-II promesos, sobretot entre Caldes i Maçanet.

Santi Vila, de CiU, creu que seria “inexcusable que abans de l'estiu no s'hagin posat a licitació aquests trams, perquè la paciència s'ha esgotat al territori”, afegeix que “cal passar de les paraules als fets” i insta tota la societat política gironina a pressionar en aquesta direcció. El diputat d'ERC Pere Bosch també creu que cal pressionar des de totes les instàncies perquè no s'acabi materialitzant el temor que la crisi faci retardar l'obra: “És un escàndol, tot el que ja hem viscut amb l'N-II; és un tema de voluntat política, i els que fa anys deien que s'acabaria abans el desdoblament de l'autopista han acabat tenint raó”.

PP, ICV i SI també van ser molt contundents. Josep Enric Millo diu que la situació “ja no té justificació, s'ha demostrat manca de voluntat política i es demostra que l'obra no es desencallarà fins que no hi hagi un canvi de govern”, i Joan Boada, d'ICV, creu que “el que no pot ser és tenir així una part del territori, de cap per avall, i el ministeri, el que ha de fer és solucionar un problema que han provocat ells mateixos”. Finalment, des de Solidaritat Catalana el diputat Toni Strubell atribueix a la “incompetència i mala gestió de Foment el deplorable estat de la carretera” i lamenta que aquesta deixadesa hagi provocat accidents.

No es pot acceptar la incompetència d'un govern central que perpetuï aquesta situació inassumible
Joan Boada
diputat d'icv al parlament
S'ha de pressionar des de totes les instàncies, perquè és un tema de voluntat política
Pere Bosch
diputat d'erc al parlament
És inexcusable que abans de l'estiu no s'hagin posat a licitació els dos trams pendents de la Selva
Santi Vila
diputat de ciu al parlament
Foment tindrà moltes retallades, però el ministre ja ha dit que aquesta obra és prioritària
Montse Palma
diputat del psc al congrés
Plou sobre mullat, i continuen donant l'esquena a una obra necessària i que té tot el consens gironí
Josep Enric Millo
diputat del pp al parlament
El ministeri és el responsable civil subsidiari de l'alta sinistralitat que hi ha en aquesta via
Toni Strubell
diputat de si al parlament

Els alcaldes afectats, preocupats i escèptics

Els alcaldes afectats pels trams de l'N-II a mig fer a la Selva es van mostrar ahir preocupats i pessimistes respecte a la futura evolució de les obres, si bé volen mantenir l'esperança que es compliran els darrers terminis anunciats. Joan Colomer, de Caldes de Malavella, va explicar que fa dies que han demanat una visita amb el subdelegat del govern espanyol i els responsables de carreteres: “Fa temps que no hi ha cap mena de moviment i veiem que no es compleix el que ens van assegurar l'any passat, que les obres s'iniciarien a principi del 2011”. Colomer va afirmar: “L'esperança no l'hem de perdre, però som escèptics perquè ja és una vergonya el que s'ha tardat fins ara”. Les condicions de seguretat estan entre les principals preocupacions dels alcaldes, que veuen que el que havia de ser una solució provisional s'ha eternitzat. Alfons Soms, alcalde de Maçanet de la Selva, assegurava ahir: “No tenim cap notícia de l'N-II des de fa gairebé un any”, i explicava que en una visita que va fer a Carreteres de Foment a Barcelona per demanar informació “va ser preocupant veure com tot depenia de Madrid i ells no podien facilitar informació”. Soms també està interessat a saber com quedarà l'enllaç amb la C-35. Finalment, Martí Noguer, de Sils, va reiterar: “És urgent reiniciar les obres, però hem de creure en el que ens va dir el ministre, i vull confiar en els terminis que ens va donar fa encara no un any”. Ahir no va ser possible contactar amb l'alcaldessa de Vidreres, Ruth Rosique.

“Com sigui, però que es faci”

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va insistir ahir en la necessitat que el Ministeri de Foment executi tan aviat com sigui possible les obres de l'N-II que estan encallades. “Esperem que el ministre compleixi el que va dir a Girona quan va venir pel TAV, que és que aquest any es començarien les obres entre Caldes i Maçanet i que es posaria fil a l'agulla fins a Tordera”, va dir Espadalé, que va recordar també que Blanco va citar aquell dia les converses amb l'aleshores conseller Joaquim Nadal i amb Espadalé mateix per reafirmar el seu compromís. Respecte al mètode amb què s'hauria d'executar, el president de la Cambra creu que tant és si és a càrrec íntegrament del pressupost de l'Estat o si es fa amb la col·laboració del sector privat: “Sigui com sigui, però que es faci i es busqui una solució per a aquests trams. Ara ningú té diners, però hi ha d'haver prioritats perquè ja no és només un tema vital per a l'economia gironina, si no que també afecta la sinistralitat a la carretera”, va concloure ahir Espadalé.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.