Infraestructures

infraestructures

La construcció de l'L9/L10 del metro no es pot aturar

El govern estudia reprogramar l'obra, gairebé tota concedida

Es podria alentir l'execució i retardar les úniques estacions no adjudicades i el calendari

El govern català estudia reprogramar la construcció de l'L9/L10 de metro. No es pot aturar perquè està gairebé tota concedida –queda per fer molt menys del que ja està fet–. La nova conselleria de Territori i Sostenibilitat haurà de recórrer a l'opció d'“alentiment d'obres” de l'anterior Departament de Política Territorial per reduir la despesa que suposa aquesta gran infraestructura. Gairebé l'únic marge que té el conseller Lluís Recoder per prendre una decisió dràstica és retardar la concessió de les 11 estacions del tram central, de Zona Universitària a Sagrera, una opció que suposaria el retard en el calendari de posada en funcionament. Financerament, el remei seria pitjor que la malaltia si s'haguessin d'aturar obres concedides.

El segon estalvi es podria plantejar en la construcció del túnel d'aquest tram central, on dues tuneladores treballen en sentits oposats des de Zona Universitària i Guinardó cap a Mandri. Com ja va començar a fer l'exconseller Nadal l'any passat, l'execució de les obres es podria alentir i això reduiria la despesa inversora perquè els treballs es paguen un cop certificat el tram enllestit. Amb aquest plantejament, Política Territorial va reduir en 250 milions la despesa en l'obra al pressupost del 2010 després de les ordres d'estalvi donades per la conselleria d'Antoni Castells. El mateix que es planteja ara Recoder. Un cop el conseller Mas-Colell hagi especificat el marge d'estalvi que s'exigirà a Territori i Sostenibilitat, el Departament de Recoder podrà decidir com i quant estalvia a la infraestructura més cara que afronta la Generalitat. L'opció d'alentiment de les obres sense aturar-les ja la tenen coll avall tant el grup parlamentari del PSC com l'alcalde Hereu i el cap de l'oposició municipal, el convergent Xavier Trias. Al Departament de Territori i Sostenibilitat també sona aquesta música tot i que no hi ha cap decisió presa encara.

El menys probable és que es toquin els trams més avançats de l'aeroport i la Zona Franca, que s'haurien d'inaugurar el 2012. El més llarg, de l'aeroport fins al Gornal, té el túnel construït i s'hi estan acabant les estacions i la infraestructura. El túnel del tram entre el Polígon Pratenc / Zona Franca i el Gornal està en construcció, però la major part del recorregut ja està executat.

Fer i pagar la nova L9/L10 enmig de la precarietat econòmica de la Generalitat ha obligat a recórrer a l'enginyeria financera, que ja es va iniciar el 2008. Aquesta obra s'ha emportat més de la tercera part de la inversió directa del pressupost anual de Política Territorial –per exemple, 914 milions el 2009–. Però, amb la caiguda en picat dels ingressos per la profunda crisi econòmica, el 2008 ja es va veure que això no era prou per finançar el projecte. L'exconseller Nadal va decidir aleshores importar al metro el sistema de finançament de la xarxa viària ja utilitzat, per exemple, a l'eix transversal, l'eix Vilanova-Igualada o l'eix Vic-Ripoll.

1.620
milions
va costar la concessió de 26 estacions dels trams de Badalona, Santa Coloma i l'aeroport del Prat.
6.537
milions
haurà costat la construcció de l'L9/L10 de metro segons les previsions de l'anterior govern tripartit.
1.435
milions
va costar la concessió de 15 estacions del tram entre Zona Franca i Zona Universitària.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.