Infraestructures

infraestructures

Salt veu com una victòria la sentència del TSJC que atura el corredor ferroviari

El tribunal considera que la Generalitat va decidir el desviament del tren de mercaderies per Salt abans de tenir-ne les competències que l'Estatut li atorga

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha donat la raó a l'Ajuntament de Salt i ha declarat la “nul·litat de ple dret” del pla d'infraestructures del transport de Catalunya 2006-2026 pel que fa al projecte d'una via de derivació o d'un corredor ferroviari perquè el tren de mercaderies no hagués de passar pel centre de Girona i ho fes per l'oest de la ciutat, més concretament pel municipi de Salt. El 23 d'octubre del 2006, els vint-i-un regidors de tots els grups municipals de l'Ajuntament de Salt van aprovar la presentació d'un recurs contenciós administratiu contra aquest projecte ferroviari. La sentència del TSJC estima “en part” aquest recurs per una raó molt clara: el pla d'infraestructures de la Generalitat va entrar en vigor el 28 de juliol del 2006, uns dies abans que l'Estatut d'Autonomia de Catalunya entrés en vigor, el 9 d'agost del 2006. És cert que en l'Estatut s'afirma: “Correspon a la Generalitat, en matèria de xarxa ferroviària, la competència exclusiva en relació amb les infraestructures de les quals és titular i la participació en la planificació i gestió de les infraestructures de titularitat estatal situades a Catalunya”. Però el 28 de juliol del 2006, qui legalment podia decidir sobre el projecte de la via de derivació encara no era la Generalitat sinó el Ministeri de Foment.

L'alcaldessa de Salt, Iolanda Pineda, valora molt positivament la sentència: “És una primera victòria i un èxit de tot el consistori i de tota la població de Salt, però continuarem lluitant i hem d'analitzar què pot fer l'Ajuntament per fer complir la sentència”. Per a Pineda, és evident que a Salt hi ha unes condicions molt bones per desplegar-hi grans infraestructures de transports, ja que té un terreny molt pla, “però això no ha d'anar en detriment de la qualitat de vida dels ciutadans”. El desdoblament de l'AP-7 al pas pel municipi, combinat amb aquest corredor ferroviari per a mercaderies, feia preveure una fragmentació i un trinxament del terme municipal.

LA XIFRA

120
milions d'euros
era la quantitat prevista com a “estimació pressupostària” de la via de derivació de mercaderies que la Generalitat volia fer passar pel municipi de Salt.

LA DATA

28-1-2011
és la data de la sentència
del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que no es va notificar a l'Ajuntament de Salt fins dimecres passat, 9 de febrer.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.