Infraestructures

MANEL NADAL

EXSECRETARI DE MOBILITAT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

“Ryanair tenia afecte per Girona”

Creu que el preacord era bo, i que s'ha de firmar

Lamenta que el sector gironí no s'hagi implicat en la promoció de l'aeroport

Manel Nadal ha sigut el secretari de Mobilitat de la Generalitat els últims set anys. En aquesta posició ha viscut en primera persona l'evolució de Ryanair a l'aeroport de Girona, i el desembre passat va tancar la declaració d'intencions amb la companyia. El desacord entre Ryanair i el nou govern ha situat l'aeroport a primera fila de l'actualitat.

Com veu la situació que s'ha creat entre la Generalitat i Ryanair?

A curt i mitjà termini em preocupa que un aeroport que anava a tot ritme rebrà una sotragada, i quedarem amb uns 2,5 milions de viatgers, amb la repercussió negativa que això té per a les comarques gironines. De forma immediata, només hi havia la solució de firmar l'acord amb Ryanair. Però com que segurament ja no es firmarà, això tindrà una conseqüència immediata, que és refer una pèrdua de presència i de confiança de Ryanair en Girona i la Generalitat.

El conveni eren més diners que ara per portar menys viatgers.

Fins ara pagàvem 4,5 milions, i el conveni era d'11,5: 7,5 es pagaven directament, dos milions ja estaven resolts amb les noves taxes i dos milions més depenien de nous canvis amb les tarifes. Però això és perquè Ryanair, després d'haver obert la base a Barcelona, deia que a Girona es quedaria amb dos milions de viatgers com a màxim, i en volen tenir set a Barcelona. La fórmula que vam acordar ens permetia arribar fins als quatre milions de viatgers a Girona, i si fem una anàlisi del que es paga a Europa veiem que les condicions amb Girona i Ryanair eren molt bones.

Ryanair va dir que havia sigut molt flexible. Són durs negociant?

Són duríssims, però a Girona ens tenien un especial afecte perquè vam ser la primera base al sud d'Europa. Crec que Girona els és rendible perquè no som només un mercat receptor sinó també emissor, i Girona s'ha creat un nom a Europa i la gent ens coneix. Per això vam preferir tancar un preacord, i CiU ho sabia però ens va demanar que el deixéssim obert. En no firmar-ho, crec que el govern no ha actuat ni amb agilitat ni amb visió territorial. És veritat que no hi ha diners, però bé que s'han trobat per a Spanair, si bé crec que haurien de sortir sobretot dels departaments de Turisme i Economia, perquè promocionar vols afavoreix l'economia productiva i la promoció turística.

El sector turístic s'hauria d'implicar més en l'aeroport?

Tot i que ara aquest sector ha reaccionat, fins fa dos o tres anys deien que no calia pagar res a Ryanair. Ara han canviat, però hauria de tenir més complicitats. Ho vam intentar i sé que el govern actual també ho intenta, però costa molt. Sembla que ara comencen a buscar maneres d'aconseguir diners per entrar en la promoció, però els ha costat molt fer aquest pas. Abans els turistes arribaven a través d'operadors turístics, que es queden un percentatge del negoci, i ara vénen a través de Ryanair i dels webs. Per això crec que seria raonable que per cada passatger que ve de Ryanair destinessin una petita quantitat a l'aeroport.

Creu que altres companyies podran assumir a Girona part del que deixa de fer Ryanair?

Fa molts anys que intentem diversificar les companyies, i gairebé sempre ha fracassat. Una companyia que creï base i generi tants vols no existeix. Spanair pot apostar, amb dificultats, pel Girona-Madrid, però jo crec que si Spanair ve a Girona –cosa que dubto– entrarà en una batalla frontal amb Ryanair, i això és precisament el que Ryanair vol.

Mentre governava, Ryanair els havia amenaçat de marxar alguna vegada?
Moltes vegades Ryanair planteja això, per exemple a Reus. O si algú es retardava en el pagament dels diners, de seguida t'envien un fax dient que si d'aquí a quinze dies no pagues marxaran. Fins i tot t'envien una còpia de la nota de premsa que faran! Però això forma part de la lògica, perquè ells tenen necessitat de programar els vols. Per això jo vaig tancar el preacord al desembre, perquè s'havia de fer la programació dels vols de primavera, i o firmàvem o no hi havia programació.

Està a favor del traspàs de l'aeroport?

Sempre hi hem estat, i amb això farem front comú amb el govern, tot i que continuem exigint que tanqui l'acord amb Ryanair per Girona. En el cas de Girona i Reus crec que s'ha de traspassar a la Generalitat, i després fer un concurs a una empresa privada perquè el gestioni. Ens ho mereixem i és necessari, però el més important és que l'aeroport es gestioni individualment, amb pressupostos i possibilitats de rebaixar tarifes. Però mentre no ho tinguem, què fem? Estem d'acord a gestionar l'aeroport des de Catalunya, i poder rebaixar tarifes o reinvertir els beneficis, però aquest ja és un tema a llarg termini.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.