Infraestructures

LLUÍS SALA

DIRECTOR DE L'AEROPORT GIRONA-COSTA BRAVA

“Serem més competitius que Barcelona”

Aquest estiu Air Europa unirà Girona amb Nador, i es podrien confirmar dos vols setmanals a Moscou

Creu que s'hauran d'acabar, i que el nou model d'Aena beneficiarà l'aeroport

Amb les dificultats que tenim ara, podem aprofitar experiències com ara els comitès de rutes

El va sorprendre l'anunci de Ryanair de reduir les operacions a Girona?

Nosaltres la primera setmana de febrer vam rebre la programació de Ryanair per a aquest estiu, i era semblant a la de l'any passat, fins i tot millor. De sobte ens vam trobar amb els problemes entre Agi i Ryanair i el dia 16 ens vam assabentar, gairebé pels mitjans de comunicació, que canviaven l'escenari. Ara estem davant una nova situació, i això evidentment té un impacte molt important per a l'aeroport, però seguirem amb l'objectiu de consolidar l'aeroport de Girona com el segon de Catalunya i el primer del sud de França.

Què hi poden fer Aena i vostè en aquesta situació?

Nosaltres hem fet moltes coses. Girona ha arribat on ha arribat per la col·laboració de tots. Les administracions han fet una gran feina de promoció, però Aena no s'ha quedat enrere, i ha transformat l'aeroport. Això ho ha fet amb una important inversió de 120 milions els últims cinc anys, que han fet que siguem un aeroport excel·lent. Però també hi ha altres coses. L'1 de gener va començar una nova estructura tarifària amb la qual es van abaixar les taxes, i s'ha obert el camí que hem de seguir per ser cada dia més competitius.

Però per al 2012 es preveu augmentar les taxes de viatgers.

Aquest tema encara és precipitat. Però del que sí que estic convençut és que l'aeroport de Girona cada vegada serà més competitiu respecte a Barcelona. Podem abaixar taxes, però Barcelona també les pot apujar. Ara mateix les taxes són molt baixes a tots els aeroports espanyols, i estic segur que Barcelona les apujarà i això ens farà ser més competitius. Ara ja és un 30% més barat a Girona que a Barcelona, i crec que la diferència s'anirà ampliant. A més, la llei també preveu uns coeficients correctors i possibles bonificacions, que em permeten dir que les taxes possiblement no pujaran.

La nova llei preveu crear societats filials que gestionin els aeroports. Com s'implantarà?

S'acaba d'iniciar la transformació més important del sector aeroportuari espanyol dels últims vint anys, amb l'objectiu que la gestió sigui individualitzada i al mateix temps institucions públiques o privades hi puguin participar. Això és una oportunitat extraordinària per avançar en la millor eficàcia dels aeroports, i és un moment esperançador per a tots. El grau de participació ja és un tema polític, però el que és clar és que és un model eficient i en el qual es creu, i que notarem de forma ràpida.

Les institucions aquí insisteixen en el traspàs.
El traspàs no és una petició nova. Però això ja és un tema polític i no faré cap comentari. El que sí que és important és el moment en què ens trobem a Girona, amb la falta d'acord amb Ryanair; això no té res a veure amb la petició del traspàs.
Dins aquest nou model, la política tarifària ha de ser lliure?
L'aeroport de Girona, respecte a aeroports semblants d'Europa, com ara Ciampino, Hahn o Charleroi, és un 60% més barat. El model busca una gestió individualitzada de les taxes, intentant sobretot que cada vegada estiguin més relacionades amb el cost de funcionament de l'aeroport, com es fa en qualsevol aeroport del món. Estic segur que el model ens donarà suficient flexibilitat per anar millorant.

Creu que companyies de baix cost com Ryanair tendiran a marxar de Barcelona?

Sí. No sé si abandonaran Barcelona o no, però nosaltres serem molt competitius perquè companyies com Ryanair vegin Girona com un aeroport on poden tenir uns resultats molt més beneficiosos per a elles. Em preocupa que perdem part de l'actiu de Ryanair, sobretot perquè ara Girona és un aeroport receptor però també emissor, i això és font de riquesa per al territori. Volem creure que el que ha passat ara és un petit entrebanc, però segur que ens en sortirem si fem bé la feina i anem en la mateixa direcció.

El model de Ryanair, basat en creixements espectaculars, és de llarg recorregut?

Ryanair a mitjà termini no serà el que és ara, si bé hem crescut amb ells i el que ens dóna avui no hi ha cap altra companyia que ens ho pugui donar. Ens estem movent en una crisi molt important i, tot i que tenen una eficiència extraordinària, no crec que el model actual de Ryanair sigui sostenible a mitjà termini.

I quins nous models poden sortir, i que també puguin beneficiar Girona?

Quan dic això de Ryanair, penso també que les ajudes i subvencions no poden ser permanents. Ara es donen unes circumstàncies que obliguen a aquest tipus de decisions per incrementar el trànsit en un determinat aeroport pels beneficis que comporta, però aquest model no pot ser per sempre. Crec que estem davant un canvi de model de gestió d'Aena d'una envergadura que veurem els pròxims mesos, i quedarà un model que oferirà una millor eficiència, i això és un pas important que hem d'aprofitar.

Ja va predir que aquest hivern que deixem seria dur. El que ve com serà, doncs?
Ara m'agradaria no pensar en això. Estem a punt d'entrar en la temporada d'estiu, que és el que ens representa un 70% de tot l'any. Les dades d'aquest estiu no són gens engrescadores, perquè Ryanair baixarà a 46 destinacions i les freqüències baixaran en un 50%, i això té un impacte molt important en el trànsit, que serà al voltant d'1,5 milions menys de viatgers en tot l'any.
L'aposta de Ryanair a Barcelona no ha representat uns percentatges d'ocupació més elevats que a Girona, i ara hi haurà la pujada de taxes. Creu que s'està equivocant?
Jo no m'atreveixo a dir això. Però el que és cert és que nosaltres hem estudiat el mercat, i per a Ryanair l'operació a Girona és absolutament rendible. De les rutes que ha cancel·lat, moltes tenien coeficients d'ocupació del 80% i més, com Madrid. De fet, el mercat que més quedarà afectat per la retirada de Ryanair és l'espanyol, perquè només ens deixen la destinació de Palma.

Quin creu que és l'escenari de futur de l'aeroport de Girona?

Barcelona cada vegada ajustarà més les seves taxes a aeroports de la seva mida, i això ens beneficia. I nosaltres aquest 2011 ja estem notant l'interès de noves companyies, que queden gratament sorpreses de la infraestructura, dels processos tan senzills que tenim i de l'entorn. Això crec que és una tendència, i companyies que ara operen a Barcelona veuen que potser a curt termini els serà més interessant venir a Girona. I jo sempre he dit que estem envoltats per un territori de luxe que ens fa molt atractius. Per exemple, tindrem Air Europa, que farà un vol a Nador els diumenges, i una companyia russa, Transaero, que ha demanat slots per fer dos vols setmanals a Moscou.

També s'ha parlat molt de Spanair. Creu que es pot instal·lar a Girona?
Sóc molt escèptic ara mateix. El nombre d'avions de Spanair dificulta instal·lar-se en una altra base. A més, ara ens hem trobat en una situació inoportuna, perquè estem davant l'inici de la campanya d'estiu, i les companyies planifiquen per a l'estiu entre el novembre i el gener. Ara les companyies ja tenen marcada la programació, i la data en què es va produir l'anunci de Ryanair va ser el febrer. En tot cas, tot el que vingui benvingut serà.
El mercat del sud de França continua creixent?
Sí, l'estem seguint i per exemple durant el cap de setmana ho notem molt. Som en un lloc estratègic, i crec en aquest mercat, perquè els és molt còmode venir.

I com es pot millorar més?

Crec que ara hem d'anar endavant, i tenim l'experiència de comitès de ruta que s'han creat en alguns territoris per treballar amb les institucions. Jo vaig participar en el que es va crear a Barcelona, i l'experiència va ser molt satisfactòria. Això ja ho vaig dir quan vaig entrar a Girona, però en aquell moment no es va considerar adient. Amb les dificultats que tenim ara, el que hem de fer és posar-hi imaginació i aprofundir en la col·laboració conjunta.

Repetir els cinc milions és possible?
Jo vull creure que sí. El 2010 vam tenir 4,8 milions, i hem de tenir en compte que va ser un any molt complicat: nevada, núvol de cendra, problemes de control aquí i a Europa... Vam tenir unes 1.100 cancel·lacions; si no les haguéssim tingut hauríem superat els cinc milions de viatgers. Per tant, si un aeroport es consolida tres anys seguits en cinc milions és un aeroport important, i si no s'haguessin donat les condicions actuals segur que Girona mantindria aquest potencial.

I d'infraestructures, què falta per fer?

Aquest any invertirem 12 milions en actuacions: un nou carrer ràpid a la pista, millores a la plataforma d'avions, al camp de vols, estem redactant el projecte de la torre de control... Aena ha demostrat el seu compromís a Girona, i aquest es manté.

k

L'entrevista sencera a www.elpunt.cat

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.