El tripartit de Girona opta perquè el tramvia passi per l'espai alliberat del viaducte

Malgrat les tensions i el debat en el govern, finalment el PSC accepta el traçat nord-sud de la futura infraestructura

L'última campanya electoral va tenir com a cavall de batalla entre les formacions polítiques la implantació futura del tramvia. ERC i ICV sempre s'hi van mostrar favorables, mentre que el PSC es mostrava més reticent amb aquesta possibilitat. Encara fa pocs mesos, els socialistes afirmaven que la millor opció per travessar la ciutat en un futur amb transport públic seria aprofitar el nou model de rodalia de Renfe, amb les estacions que es projecten a la zona de mercaderies, l'estació central i un nou baixador al Pont Major.

Les al·legacions que han consensuat les tres forces diuen explícitament que l'alliberament de l'espai del viaducte es destini a la implantació del tramvia a la ciutat. El debat a l'interior del govern per consensuar al·legacions ha estat dur i ha suposat concessions de totes les parts. La traça del viaducte és una de les peces preuades amb vista al futur, però la implantació del tramvia limitaria les possibilitats de l'espai.

Una de les propostes seria fer aparcaments subterranis a la zona de Bonastruc de Porta i Tomàs Mieres, però no permetria crear grans zones verdes o fer-hi zona residencial o la construcció d'algun centre educatiu en algun punt com es proposava. De fet, l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, havia proposat fer un estudi de propostes per a l'espai del viaducte. La Generalitat ha tancat el pla d'infraestructures, que permetria fer realitat el projecte de tramvia a Girona abans del 2015 si es fes dins de la primera fase o abans del 2026 si acabés entrant en la segona fase prevista del pla d'infraestructures que elabora el govern.

També de Salt a Palau

En les al·legacions, Girona també demana estudiar la millor alternativa que permetés facilitar la connexió des de Salt cap a la zona de l'Eixample i el barri de Palau de Girona. Aquesta línia ja es preveia en l'estudi fet per la Diputació sobre la implantació del tramvia. Aquesta connexió est-oest de la ciutat té molta importància, ja que són dues de les principals zones de creixement de població de Girona i Salt.

Un pont per als turistes

Una de les possibilitats sorgides en el debat és que el pont ferroviari que travessa l'Onyar es pogués mantenir com a passeig i atractiu turístic per als visitants de Girona. Així ho havia apuntat Pagans quan havia assenyalat per on podria anar l'enderroc del viaducte del tren. El govern no veu cap utilitat a la resta, per bé que diversos col·legis professionals aposten per conservar-lo.

En espera del conveni

Tot el debat es fa quan encara s'espera un conveni entre l'Ajuntament i Foment, amb la participació de la Generalitat, que determini i concreti el projecte per desmantellar el viaducte del tren. L'Ajuntament de Girona té clar que ha de ser el Ministeri de Foment, el que es faci càrrec de l'enderroc, i que es vinculi aquest fet al cobriment de la línia del tren convencional.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.