Infraestructures

tarragona

infraestructures

El tercer rail provisional per al port costaria 200 milions

El conseller Recoder compromet el suport del govern a les connexions pendents per al complex portuari, per tren fins a Castellbisbal i per l'A-27 fins a Montblanc, i en reivindica la descentralització

El tercer rail que l'Autoritat Portuària de Tarragona (APT) planteja que s'habiliti a la via fèrria de la costa fins a Castellbisbal –com a solució provisional, semblant a la que ha adoptat el port de Barcelona per connectar-se amb França en ample europeu– costaria uns 200 milions d'euros, segons ha pogut saber El Punt, una xifra cinc vegades inferior als 1.040 milions en què l'estudi tècnic del corredor mediterrani presentat per Foment estima el cost de fer la línia específica definitiva, recuperant el traçat de l'antiga Reus-Roda. Aquest és l'estímul que fa que l'APT reclami cada cop amb més força el projecte alternatiu, que se sufragaria amb l'ajut de capital privat, i amb un període de retorn de la inversió d'entre 10 i 15 anys que veu del tot factible d'assumir. I més encara veient la indefinició de l'Estat en el calendari del projecte definitiu, que contrasta amb la “necessitat urgent” del port, segons indicava ahir el conseller de Territori.

De fet, Lluís Recoder, que va ser al port per presentar-ne els resultats del 2010, va voler solemnitzar amb la visita el total suport de la Generalitat a les reivindicacions de millora de les connexions, tant ferroviàries com viàries. “El port pot fer encara una contribució més decisiva al PIB tarragoní i el català, i això depèn dels seus gestors i també d'elements externs”, va dir. Entre els quals destacava per sobre de tot la via en ample europeu fins a Castellbisbal, també per endegar estratègies comunes amb Barcelona. “És clau, és el gran coll d'ampolla a què ens enfrontem perquè pot tenallar el creixement del port, així que el govern ho posa al capdavant de les reivindicacions al ministeri”, explicava, abans de reflexionar, al·ludint al tercer rail, que “hi ha obres més petites que no requereixen una gran inversió i comporten un salt importantíssim”. Recoder, així, recordava que les mercaderies que vénen de l'Àsia, i que ara necessiten “sis dies d'anada i tornada fins als ports d'Hamburg, Rotterdam o Anvers, en un dia i mig estarien al centre d'Europa des de Tarragona o Barcelona, que ràpidament podrien esdevenir un referent”. El conseller, això sí, aclaria que és “partidari que el ministeri prioritzi la inversió dins del corredor mediterrani”, és a dir, que pressionarà perquè es faci la línia definitiva per l'antiga ReusRoda. Una exigència que posa al mateix nivell que la connexió viària amb l'autopista AP-2 a Montblanc, és a dir, la construcció de l'autovia A-27, una “infraestructura estratègica” que evitaria la volta de 30 quilòmetres fins al Vendrell. Recoder va criticar “el retrocés” que la llei de ports suposa per a la presa de decisions a Tarragona i Barcelona, i en va reivindicar el traspàs a la Generalitat perquè, anàlogament a l'autonomia que tenen els grans ports europeus, la gestió es faci des del territori. “Entenem que el port ha de funcionar –subratllava– amb dinàmica pròpia tarragonina”.

LA FRASE

Cadascú en la seva especialitat, Tarragona i Barcelona han de fer un treball conjunt amb voluntat de col·laboració
Lluís Recoder.
cons. territori

Uns 12,5 milions de benefici, tres dels quals per a l'Estat

El port de Tarragona va obtenir un resultat positiu d'explotació de 12.522.000 euros el 2010, gairebé un 3% més que els 12.163.000 de l'any anterior. Així, tot i que els ingressos van baixar lleugerament (de 53,41 a 53,28 milions), les despeses encara ho van fer més (de 41,249 a 40,758 milions). Amb això, el port va elevar la seva rendibilitat del 2,63% del 2009 al 3,26%, un fet que per llei li atorga la possibilitat d'oferir bonificacions en les tarifes, i a més li permet afrontar amb tranquil·litat unes inversions de 49 milions d'euros enguany, entre les quals destaquen els 26,5 per a l'ampliació del moll de la Química. Tot plegat ho destacava ahir el president de l'APT, Josep Andreu, que va apuntar que l'objectiu ara és “diversificar les activitats per no dependre tant del pool energètic”. El port de Tarragona, en tot cas, és un dels únics 7 dels 28 de tot l'Estat que va obtenir resultats positius el 2010, fet que va propiciar que hagués d'aportar dos milions a Ports de l'Estat i un altre al fons de compensació interportuari per cobrir les pèrdues dels altres. Els dos ports catalans, de fet, van haver de pagar a Foment 11,2 milions, un 43% del total de la solidaritat, una xifra que Recoder lamentava perquè “dificulta la competència amb qui realment han de competir, que és amb Marsella, Gènova o Livorno”.

El port de Tarragona ja és el cinquè de l'Estat en tràfic de mercaderies, amb les 32,5 tones del 2010, i les previsions són que el 2011 la xifra augmenti un 5%, fins als 33,5 milions, i es pugui situar en els 40 milions el 2015.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.