Infraestructures

La ‘Gerunda' inicia les proves del segon túnel del TAV

La tuneladora de Girona comença a fer una zona de transició i la setmana que ve ja foradarà terreny del subsòl

Adif assenyala que a final d'estiu haurà cobert els 1,6 quilòmetres fins a Fontajau

Adif va iniciar ahir al matí les primeres proves per a l'execució del segon túnel urbà del TAV a Girona. La tuneladora Gerunda ha començat a executar l'anomenada zona de transició entre l'estació i l'inici real del túnel, que es preveu començar a final de la setmana que ve.

Aquest segon túnel farà una llargada d'1,6 quilòmetres i cobrirà la distància que separa l'extrem nord del parc Central amb la zona esportiva del barri de Fontajau, on hi ha el pou de sortida, lloc on es desmuntarà la tuneladora i per on després es traurà. Els mitjans gràfics van poder accedir ahir a l'interior de la tuneladora en ple treball d'execució d'aquest tram de túnel de transició.

Viatge pel primer túnel

L'accés a la tuneladora es va fer a través del primer túnel del TAV d'1,3 quilòmetres i amb les vagonetes que s'utilitzen per dur els operaris i el material de l'obra. Els trenets circulen per unes vies provisionals i sorprèn comprovar que el traçat de Mas Xirgu fins al parc Central no és recte, sinó que hi ha un parell de revolts oberts, en un tram on els combois ja hauran de circular a poca velocitat per la proximitat de l'estació.

Fet a finals d'agost

La previsió d'Adif és que el segon túnel estigui totalment perforat a finals d'estiu o, a tot estirar, a principi de la tardor. Això sí, l'inici del segon túnel la setmana que ve fa preveure que a final de maig la tuneladora arribarà al pou de control de la Devesa. Allà farà una parada tècnica que podria allargar-se una mica més d'un mes, ja que els operaris hi hauran de renovar els elements de la roda de tall perquè la màquina pugui avançar a partir d'aquell punt quan les terres argiloses i llimbs es transformen en roca. En aquell moment, la Gerunda es trobarà en el punt més profund del seu trajecte pel subsòl de la ciutat, a gairebé 40 metres, distància que li ha de permetre superar el riu Ter abans de travessar el barri de Fontajau i arribar al pou per on s'extraurà la tuneladora. El segon túnel és la part més delicada perquè transcorre just per sota d'edificis habitats, per això Adif ha instal·lat fins a 925 sensors, prismes, regletes i estacions automatitzades encarregades d'auscultar qualsevol moviment del terreny i aturar l'obra si els moviments mil·limètrics que es preveuen se superessin durant l'obra.

LA XIFRA

925
dispositius
de control s'han instal·lat al sector Güell-Devesa per garantir la seguretat dels edificis de sobre el túnel.

Les terres del segon túnel es trauran per Mas Xirgu

L'avenç de la tuneladora suposa l'extracció d'una gran quantitat de terra que es transporta fins a l'exterior amb unes llargues cintes transportadores. Una de les curiositat és que les terres del segon túnel també s'extrauran pel sector de Mas Xirgu. Això suposa que actualment ja hi hagi cintes transportadores al llarg de més de dos quilòmetres que separen el pou d'atac de Mas Xirgu i el punt on treballa ara la tuneladora Gerunda, a tocar Torre Girona i davant mateix de la Farinera Teixidor. Amb aquesta decisió s'evita que hi hagi més trànsit de camions pel centre de Girona. Al final de l'obra la cinta transportadora serà de gairebé 4 quilòmetres.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.