Infraestructures

mobilitat

La Generalitat confirma que no es faran les rondes

El secretari de Mobilitat, Damià Calvet, assegura que el govern replantejarà la construcció dels laterals al Baix Maresme i a Mataró, on les obres estaven a punt de començar

Allò que s'intuïa després de veure els pressupostos de la Generalitat, s'ha acabat confirmant: s'atura indefinidament la construcció de la ronda de Mataró. El secretari de Mobilitat, Damià Calvet, ha explicat a aquest diari que el govern de la Generalitat concep la ronda de Mataró i la ronda del Maresme com un sol projecte i que, per tant, el replantejament que l'executiu català proposa per a la mobilitat al Maresme suposa la congelació dels dos processos iniciats.

“A tothom amb qui ens hem reunit els hem dit el mateix”, assegura Calvet. “Les alternatives proposades per la ronda del Baix Maresme no ens convencen i, per això, volem iniciar un nou estudi per valorar altres propostes com ara l'aprofitament de les infraestructures ja existents”, diu. D'altra banda, Calvet explica que “la ronda de Mataró no té sentit per si sola, ha d'anar connectada” i, per tant, el futur d'aquest projecte també queda en suspens, en espera de consensuar un nou pla amb els agents polítics i socials del territori.

En aquest sentit, el secretari de Mobilitat explica que en els pròxims dies té la intenció de posar-se en contacte amb el flamant alcalde de Mataró, Joan Mora (CiU), per iniciar converses de cara a establir les bases de les solucions definitives per a la mobilitat a la comarca, que s'han de finançar amb el fons de 400 milions d'euros que l'Estat es va comprometre a transferir a la Generalitat juntament amb les competències de la carretera N-II. Calvet confia que els diners no es perdran, ja que estan supeditats a les millores de la mobilitat a la comarca i no a un projecte en concret, i assegura que l'executiu ja ha tractat aquesta qüestió en diverses reunions bilaterals.

Una altra de les qüestions que queden per lligar és la compensació que rebran les empreses adjudicatàries de la ronda de Mataró, que es va concedir a l'octubre a una UTE formada per Copisa, FCC i Romero Gamero. “Hem de trobar l'encaix legal que ens permeti desfer aquest vincle”, diu el secretari de Mobilitat, que indica que la situació no és “particularíssima de la ronda de Mataró”. Per aquest motiu, Calvet no va mostrar cap dubte de poder resoldre positivament aquest afer, tot i que en la conversa no va donar detalls de quines serien les possibles solucions.

Cal recordar que les empreses estaven en condicions de començar a treballar sobre el terreny des de principi d'any, però que el nou executiu de la Generalitat els va instar a esperar el resultat de les eleccions municipals. De fet, la construcció de les rondes, i especialment la de Mataró, va tenir una presència destacada durant la campanya electoral. L'exalcalde Joan Antoni Baron (PSC) era el principal avalador de la infraestructura; en canvi, el nou alcalde, Joan Mora (CiU), va tardar a definir la seva posició, però finalment va mostrar el seu rebuig, i va deixar els socialistes i ERC –que ha sortit del govern i del ple municipal– com a únics partidaris del projecte.

Des de mesos abans de les eleccions, la massa social contrària a les calçades laterals ha crescut i s'ha organitzat fins a convertir-se en una espècie de grup de pressió. La coordinadora Preservem el Maresme, que inclou 87 entitats de la zona afectada, va aconseguir reunir prop de 2.000 persones en la manifestació i tractorada del novembre passat i va fer una consulta als alcaldables sobre la polèmica via, els resultats de la qual va publicar al seu web dies abans del 22-M.

LA FRASE

No té sentit començar la ronda de Mataró si no sabem si es farà la ronda del Maresme
Damià Calvet
Secretari de Mobilitat del govern de la Generalitat

LA FRASE

Ara cal començar un nou procés de consulta al territori i valorar altres opcions de les ja proposades
Damià Calvet
Secretari de Mobilitat del govern de la Generalitat

La rebaixa dels peatges, fins quan?

El consens polític aconseguit en el si del Consell Comarcal a l'hora de millorar la mobilitat al Maresme va tenir el seu punt àlgid quan el govern del PSC, ERC i CiU i la Generalitat van signar un document marc en el qual, com una de les primeres mesures d'aplicació, es va pactar la rebaixa del peatge troncal de l'autopista C-32 a Vilassar de Dalt per als conductors de la comarca. Va començar a funcionar poques setmanes abans de les eleccions al Parlament i, malgrat que la mesura va ser qualificada d'electoralista, va ser molt ben rebuda per tots els partits. En concret, els vehicles que hi passen més de 16 cops al mes tenen des de llavors una rebaixa del 25% del preu del tiquet. El govern va calcular en uns 3 milions d'euros anuals l'estalvi per als vehicles. La bonificació, però, estava lligada intrínsecament a la construcció de les rondes. Amb l'anunci fet per la Generalitat de replantejament dels projectes arriba el dubte de si aquesta mesura excepcional es continuarà mantenint gaire temps més.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.