Infraestructures

Negociacions congelades

La Generalitat acusa Ryanair d'incompliment de conveni a Reus i a Girona

La companyia ha doblat les seves exigències per continuar a Girona

Les negociacions entre el govern de la Generalitat i la companyia Ryanair sobre el futur de l'aeroport de Girona-Costa Brava es troben en punt mort, segons va reconèixer ahir, a Girona, el director general de Mobilitat i Transports del govern, Ricard Font. El director general es va reunir amb els agents econòmics gironins i amb el delegat del govern a Girona, Eudald Casadesús, el mateix dia que la companyia irlandesa va anunciar que deixava d'operar des de l'aeroport de Reus.

Font va reconèixer que les negociacions amb la companyia estaven congelades, pel que fa a Girona, a causa de dos factors que ell va considerar primordials. D'una banda, la Generalitat considera que la companyia ha incomplert l'acord que havia subscrit amb l'anterior govern de la Generalitat en el contracte que van signar ambdues parts el mes de novembre del 2010. “Sense tenir la seguretat que s'acompleixi qualsevol acord a què s'arribi no és possible tirar endavant cap mena de negociació”, va dir el director general.

D'altra banda, la companyia aèria ha posat el llistó molt alt en les seves previsions a l'aeroport de Girona. Tot i que el nou govern de la Generalitat, segons va explicar Font, estava disposat a millorar fins i tot el preacord que hi havia amb el tripartit, segons el qual es destinarien 7,5 milions d'euros a l'aeroport de Girona amb la previsió de quatre milions de passatgers cada any, i fins i tot, va remarcar, a renegociar el possible acord cada any.

A més, s'ofereix a Ryanair uns terrenys públics al costat de l'aeroport gironí per fer-hi un hotel, la possibilitat de crear un centre de formació per a personal de cabina, i una reserva de terrenys per fer-hi un hangar per estacionar-hi els avions.

La companyia ha dit que no. Ara, tot i que la proposta supera la que li havia fet el tripartit l'any 2010, Ryanair ha enlairat el llistó fins a límits inassumibles. Exigeix 15 milions d'euros amb una garantia de tres milions de passatgers cada any. Exigències que han comportat el trencament de les negociacions. I és que el director general no es va estar de dir que el futur de l'aeronavegació catalana primer passa per l'aeroport del Prat com a centre bàsic de vols intercontinentals. Això, segons el director general, s'ha de veure complementat amb els vols de baix cost que s'ofereixin des de Girona o Reus.

Ricard Font ho va explicar acompanyat dels representants de les cambres de comerç de les comarques gironines i dels dirigents de les associacions patronals i de turisme, que no van voler fer més declaracions que les que van fer els representants del govern.

Tot i que ahir era impossible desvincular la situació de l'aeroport de Reus i el de Girona, el vicepresident de Ryanair, Michael Cawley, en una roda de premsa feta al matí va desvincular totalment un cas de l'altre. Cawley va assegurar que a Girona no s'ha produït cap incompliment de contracte perquè no se n'ha signat cap. I encara més: va acusar la Generalitat de deslleialtat, perquè, segons ell, el govern de CiU en un primer moment havia acceptat el preacord a què havien arribat amb el tripartit, i un cop la federació va assumir el poder es va fer enrere al·legant problemes econòmics. El pitjor de tot plegat, segons Cawley, és que l'endemà d'haver dit això va aprovar un ajut de 20 milions per a la companyia Spanair. Ricard Font ho nega i assegura que la companyia Ryanair tampoc ha complert els compromisos que tenia amb l'aeroport de Girona. I posa com a exemple que s'han quantificat uns cent vols menys dels que havia assegurat que utilitzarien a l'aeroport de Vilobí d'Onyar.

Però la Generalitat continua dient que “és una companyia poc seriosa” i que els calen plenes garanties jurídiques per poder continuar negociant. “Podem signar un acord i que en menys d'un any es converteixi en paper mullat”, va dir Font.

Critiques del PSC i ICV

La cap de llista del PSC a Girona i exdelegada del govern que va subscriure el primer acord amb Ryanair, Pia Bosch, va criticar durament la manera com la Generalitat està duent a terme les negociacions amb la companyia i té la sensació que s'està fent d'aquesta manera “per poder donar la culpa als altres”. Bosch qualifica el procés de “nefast” i també recorda l'impacte que podria suposar la pèrdua de Ryanair si no es tanca l'acord amb “centenars de milions d'euros i milers de llocs de treball”. Bosch creu que és bàsic l'acord perquè entén que “qualsevol altra cosa serien excuses de mal pagador”.

Qui també va fer una aferrissada defensa del tripartit va ser el regidor d'ICV-EUiA, Joan Boada, que ha acusat a l'executiu d'Artur Mas de ser l'“únic culpable” de la marxa de Ryanair de Reus i del manteniment a Girona.

7,5
milions d'euros
i 4 milions de passatgers l'any, segons un preacord del 2010.
100
freqüències
menys de vols en un any són les que manté actualment Ryanair.
15
milions
i 3 milions de passatgers és l'exigència actual de Ryanair a Girona.

Artur Mas dóna la culpa a la companyia irlandesa

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha negat categòricament que la Generalitat hagi incomplert cap acord amb la companyia irlandesa Ryanair, de la qual ha dit que actua de manera “curiosa”. Ha negat les declaracions del vicepresident de l'empresa aeronàutica, Michael Cawley, deixant clar que el govern ha complert amb els seus compromisos, i això és “una cosa que no tothom la pot dir”, i que els “problemes arriben quan es volen alterar convenis vigents”.

El president del govern no va voler especificar si hi haurà convenis diferents en el futur, però sí que va deixar clar que els que hi ha actualment en vigor hi són perquè es compleixin. D'altra banda, la Cambra de Tarragona ha manifestat a través del seu president, Albert Abelló, no sentir-se especialment sorpresa per l'actitud de Ryanair, ja que “ens té acostumats a aquests estira i arronsa”. Segons Abelló, el conveni amb la companyia és vigent fins al 2013, i també va deixar clar, igual que Artur Mas, que el “territori ha complert escrupolosament els seus compromisos”.

Finalment, el sindicat UGT ha demanat a la Generalitat que s'assegui de manera urgent a negociar amb Ryanair per intentar salvar els llocs de treball que desapareixeran a Reus. La UGT, però, també acusa la companyia aèria d'“amenaçar constantment” els aeroports catalans amb l'únic objectiu de veure augmentar els seus beneficis empresarials.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.