Infraestructures

transports

Insatisfacció gironina pel nou model aeroportuari

Representants polítics i empresarials es van mostrar ahir escèptics per l'impacte que tindrà a Girona

Isaías Táboas, secretari d'estat de Transports, va oferir col·laboració per atraure viatgers

El secretari d'estat de Transports, Isaías Táboas, va ser el convidat ahir al Cercle d'Infraestructures de Girona. Allà, coincidint amb les últimes notícies de Ryanair, va explicar les claus del nou model aeroportuari que està tramitant el govern estatal. I, en vista de la reacció dels representants polítics i empresarials que eren presents a l'acte, es pot dir que no els va convèncer de les bondats del nou model. Táboas va desgranar els aspectes més rellevants del nou model i els canvis que això representarà en la gestió. Va insistir que el cas de l'Estat espanyol “és un model d'èxit, perquè Aena és el líder mundial en el seu mercat”, i que per això s'han de mantenir els aspectes positius com ara l'eficiència o la capacitat de generar sinergies. A més, va citar modificacions que ja estan avançades per guanyar en eficiència, com ara la liberalització de les torres de control, on més endavant haurà d'entrar la de Girona. En canvi, va admetre que s'ha de millorar en altres aspectes, sobretot fomentant una política comercial de les instal·lacions aeroportuàries més autònoma i individualitzada. Això sí, “sense perdre la capacitat de donar-se suport entre ells”. En aquest aspecte, els aeroports de Barcelona i Madrid jugaran una altra lliga, ja que la gestió la farà una empresa privada, i la concessió es traurà a licitació abans de l'agost. Però la resta quedaran integrats dins d'Aena Aeropuertos SA, que tindrà una majoria del consell d'administració amb persones independents, entre els quals dos catalans vinculats al sector turístic. És aquí on bona part dels representants polítics i empresarials van mostrar el seu disgust, ja que van entendre que la capacitat d'autonomia quedarà limitada. De fet, el mateix Táboas va reconèixer que “cada aeroport ha de tenir la seva estratègia, però ha de ser complementària a un model concèntric format per la ciutat, la comunitat autònoma i l'Estat, dins d'un marc general”.

Per exemple, quan el president de Pimec Girona, Iñaki Frade, li va preguntar sobre aquest tema, el secretari d'estat va explicar que les taxes continuaran sent públiques, i que els gestors de cada aeroport tindran un marge d'un 30% d'augment o rebaixa. Però aquest marge l'haurà d'aprovar un òrgan legislatiu, en funció dels comptes d'explotació de cada aeroport i dels resultats globals de tota la xarxa, de manera que no es perdin diners.

Comitè de rutes

La falta de competència que això representarà o la incapacitat per gestionar els números de cada aeroport de manera independent va ser criticat per gent com ara Xavier Crespo (CiU), Manel Nadal (PSC) i el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, que va apostar pel traspàs, com el diputat i president del Cercle d'Infraestructures, Pere Macias. En aquest punt, Táboas va insistir en la proposta de crear un comitè de rutes propi a Girona, com s'ha fet en altres aeroports, amb la intervenció de les diverses administracions i organismes empresarials: “Estan funcionant allà on s'han fet, i això permetria entre tots fer una política de captació de vols més ambiciosa, que permetés sumar esforços i evitar retrets”. Quant al traspàs, no el va descartar categòricament i el va deixar en mans de la negociació política, però no se'n va mostrar partidari al·legant que és d'interès general per a l'Estat. I quant a Ryanair, va criticar la dependència que en tenen Reus i Girona.

LES FRASES

El comitè de rutes creat a Barcelona ha funcionat bé, i el volem traslladar a tots els aeroports
Isaías Táboas
secretari d'estat de transports del ministeri de foment
Aena ha de valorar la feina feta des de Girona per l'aeroport, i ara es mereix una atenció especial
Pere Macias
president del cercle d'infraestructures
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.