Infraestructures

opinió

Ryanair no pot fer xantatge

Els últims anuncis relatius a les comunicacions a les comarques gironines són realment decebedors. Com ens temíem, el Ministeri de Foment de José Blanco ha confirmat que es descarta definitivament que es reprenguin les obres de desdoblament de l'N-II entre Medinyà i Orriols, que representaven l'ampliació del primer tram entre Girona i la frontera. Unes obres pendents des de fa dècades que tornen a quedar paralitzades, sine die...

L'altre anunci ha estat el de la companyia Ryanair de suprimir la meitat dels vols que va fer l'hivern passat a l'aeroport de Girona. La voluntat del govern de la Generalitat de negociar per l'any que ve l'actual conveni, que acaba el pròxim desembre, ha portat Ryanair a donar missatges contradictoris sobre el seu compromís de futur amb Girona, amb actituds i formes de negociar amenaçadores.

Ryanair és una empresa atípica, que ha rebut uns ajuts atípics, perquè les institucions gironines creuen –i amb raó, com s'ha demostrat– que el bon funcionament de l'aeroport de Vilobí d'Onyar representa una peça clau per connectar-nos amb el món. I per connectar el món amb Girona.

En aquest viatge d'anada i de tornada, s'ha de reconèixer que Ryanair ha col·locat l'aeroport de Girona en el mapa aeroportuari europeu. És veritat. Com ho és –i no es pot passar per alt– que gràcies a l'aeroport de Girona Ryanair ha crescut a la resta d'Espanya.

Ara la crisi econòmica assetja empreses i institucions. Ryanair i la Generalitat també la pateixen. I això ha obligat les dues parts a asseure's de nou. Però per tractar del futur, d'un acord que encara no està escrit. No per incomplir uns acords encara vigents i firmats, que les dues parts tenen l'obligació de complir.

Més enllà d'aquest episodi que sembla no tenir solució i que pot comprometre seriosament el futur del nostre aeroport, caldria més llum i taquígrafs sobre els convenis firmats i les negociacions obertes. Especialment quan hi ha diner públic pel mig, és a dir, diner de tots. Quines eren les xifres fins avui? Què volien augmentar els uns i retallar els altres? Quins acords està tancant Ryanair, directament amb Aena, a l'aeroport del Prat en detriment del de Girona?

No es pot negociar fora de tota lògica, com està fent Ryanair. I si continua raonant així, la nostra, de lògica –i el nostre sentit comú–, ens ha de portar a no voler negociar més amb gent com aquesta. És millor no tenir cap tracte amb aquells que pretenen fer xantatge a tota una comunitat que, fins avui, ha complert tots els seus compromisos, a través de les institucions que la representen.

Potser ha arribat el moment que l'aeroport de Girona i la societat gironina busquin altres alternatives a Ryanair. Sense fer volar coloms. Amb realisme. I amb la ferma convicció que no volem, mai més, un aeroport fantasma en una de les principals demarcacions turístiques de l'Estat. Avui, més que mai, no ens ho podem permetre.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.