El govern té en marxa una quarantena d'obres a les carreteres gironines pel 2009

La majoria són treballs de millora del ferm i de les condicions de la via i es concentren al Baix Empordà, el Gironès i la Selva

La conselleria va anunciar que la retallada pressupostària d'aquest any no afectarà cap de les obres previstes a les comarques gironines. Són prop d'una quarantena de treballs, i més que les grans obres, destaquen les de menys envergadura, les destinades a millorar les condicions de la via reforçant el ferm i fent-hi obres de condicionament. Aquests projectes, però, originen talls en la circulació, que en molts casos es fan de nit, com per exemple a la carretera entre Anglès i Salt. Entre la llista d'obres hi ha també petites actuacions que principalment han d'evitar retencions, agilitzar el trànsit i millorar la seguretat, com són les rotondes de Llambilles, Parlavà i Verges. Especialment important és el cas de Llambilles, on després d'anys de queixes per les cues diàries que hi provoquen els semàfors, i també per la demora del projecte de variant, la rotonda haurà de permetre reduir moviments del semàfor i, per tant, també les cues.

Pel que fa als principals projectes, hi ha el polèmic l'eix Vic-Olot per Bracons, que ja s'ha acabat, i un altre és el desdoblament de l'eix transversal, que ja ha començat a Lleida i Barcelona però que encara ho ha de fer en el tram gironí. Després d'aquests, destaquen el desdoblament de la C-17 entre Vic i Ripoll, de la C-31 entre Castell d'Aro i Palamós i el condicionament de la C-31 entre la Tallada i Torroella de Fluvià, amb variants en sis nuclis d'aquesta carretera que connecta l'Alt i el Baix Empordà. Tot i que la carretera ja està en obres, encara falta la variant de Verges, ja que hi havia divergències en el traçat entre l'Ajuntament i el departament.

Pel que fa al repartiment territorial, el Baix Empordà, el Gironès i la Selva són els més beneficiats per les obres. A l'Alt Empordà els projectes que s'hi estan desenvolupant, o que han de començar a curt termini, només són la C-31 i un pont a Castelló d'Empúries. El Pla de l'Estany no té cap obra en curs –aviat es farà el desdoblament Banyoles-Besalú–, a la Garrotxa ja s'hi han acabat els projectes, i al Ripollès també s'actua només en tres projectes diferents.

Projectes de futur

Amb vista al futur, hi ha projectes importants que ara estan en fase d'estudi o de redacció i que s'hauran d'anar perfilant els pròxims anys. Un és el desdoblament de la C-66 entre Banyoles i Besalú, del qual la Generalitat ha publicat ja l'estudi de viabilitat econòmica. Aquest tram es construirà i s'explotarà en la modalitat de peatge a l'ombra, o sigui, que el govern pagarà un cànon anual a l'empresa constructora en funció dels vehicles que hi circulin. L'anella de les Gavarres és l'altre gran projecte pendent. Això inclou el desdoblament de la C-66 entre Medinyà i Bordils –que farà les funcions de variant de Bordils i Celrà–, el desdoblament entre la Pera i Sant Climent de Peralta, amb la variant de la Bisbal inclosa, i el perllongament fins a Palafrugell. Una part de la variant d'Olot, i la millora de la carretera de Salt cap a Olot –amb variants a Amer o Anglès– són uns altres projectes de futur.

Les obres de l'Estat

L'Estat també té obres molt importants per fer, que també s'han reivindicat reiteradament des de fa anys. El cas més destacat és el desdoblament de l'N-II, en què els retards, les aturades dels treballs i un ritme de construcció baixíssim han estat sempre a l'ordre del dia. Només hi ha desdoblat el tram entre Fornells i Caldes, i la part de l'Alt Empordà és la que va més endarrerida. D'altra banda, l'Estat també és el que dóna la conformitat al projecte d'ampliació de l'autopista a tres carrils, quatre en el cas de la circumval·lació de Girona. L'eix pirinenc és l'altre gran focus d'obres per l'Estat: les variants d'Olot, Ripoll, Sant Joan de les Abadesses o Ribes de Freser s'han de completar amb la millora de la carretera i el reclamat túnel de Toses. Finalment, el desdoblament de l'N-260 entre Besalú i Figueres, i el possible perllongament fins a Llançà són uns altres projectes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.