L'Estat afirma que en sis anys haurà acabat totes les obres de la xarxa viària gironina

El subdelegat Francesc Francisco-Busquets diu que Foment té poca part de culpa en els retards dels diversos projectes

El subdelegat va fer referència als recents problemes que hi ha hagut amb el desdoblament del tram de l'N-II entre Sils i Caldes, on el concurs de creditors d'una de les empreses que formaven l'UTE de les obres obligarà a tenir els treballs aturats durant tres mesos com a mínim. Francisco-Busquets va explicar que tenen fins a quatre empreses en cartera per agafar el relleu, però que els aspectes burocràtics obligaran a tenir aquest temps les obres aturades. A més, va afegir que aviat començaran els treballs entre Maçanet i Tordera. Pel que fa als diversos endarreriments, va afirmar que «totes les carreteres que fa l'Estat es fan amb molta cura, i això a vegades comporta uns retards que són inevitables». Va dir que la voluntat és incloure en els traçats les màximes demandes possibles del territori i els ajuntaments, i va insistir que això té en bona part la culpa que els projectes avancin tan lentament, i va posar com a exemple el projecte d'ampliació a 4 carrils de l'AP-7 entre Fornells i Vilademuls. Malgrat tot, va acceptar que l'Estat mateix també té una part d'aquesta culpa.

Obres encavalcades

El calendari que va citar ahir el subdelegat inclou totes les grans obres que s'han de fer a la xarxa viària gironina. En sis anys, o sigui el 2015, s'haurà d'haver desdoblat la C-156 de l'aeroport de Girona a l'A-2, també està previst finalitzar tot el desdoblament de l'N-II de dalt a baix de les comarques gironines –de Tordera a la Jonquera– i s'haurà d'haver passat a quatre carrils el tram de l'N-260 entre Besalú i Figueres, donant així continuïtat al desdoblament entre Olot i Besalú.

Pel que fa a la part més pirinenca, Francisco-Busquets va afirmar que també el 2015 s'haurà fet el túnel de Toses, que inclou la variant de Ribes de Freser. En canvi, el condicionament del tram entre Olot i Ripoll, que inclou la part estatal de la variant d'Olot i les variants de Ripoll i Sant Joan de les Abadesses, es podria allargar fins al 2016. «Ara no es tracta de ser molt optimista però tampoc pessimista. Tot això són projectes en què s'està treballant, tot plegat està en dansa i no es tracta d'un termini escanyat», va dir. Això farà que es vagin encavalcant les obres, i va reiterar que mai l'Estat havia fet tants projectes a la demarcació.

2
trams de l'N-II amb les obres aturades.
Ara mateix ningú treballa en el desdoblament de l'N-II. Els dos trams que haurien d'estar en obres les tenen aturades per diferents conflictes. El primer va ser el tram entre Sils i Maçanet, on, després de treballar-hi unes poques setmanes, l'empresa adjudicatària va decidir abandonar les obres per unes modificacions que s'havien fet en el projecte a petició dels ajuntaments, i que havien encarit els treballs. Això, deien, feia que no els sortissin els números, i van demanar un augment del preu d'adjudicació que l'Estat no va acceptar. Ara s'està redefinint el projecte constructiu per incloure-hi més millores locals, i les obres es podrien reiniciar l'any vinent. El tram entre Sils i Caldes es va aturar la setmana passada, ja que una de les empreses de l'UTE que feien l'obra va presentar concurs de creditors. Si bé l'altra empresa ja ha dit que podria assumir tota l'obra, les característiques del projecte fan que només el pugui desenvolupar una UTE, i per això s'hauran d'esperar tres mesos.
el contrapunt

La Cambra diu que s'ha d'aprofitar l'Estatut

oriol mas

El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, va respondre a Francisco-Busquets dient que el termini que fixava el subdelegat coincideix amb el que reclama l'organisme: «Volem que les inversions es facin aprofitant la disposició addicional tercera de l'Estatut, i aquest termini coincideix amb l'aplicació de la disposició.» Espadalé va estar d'acord amb el subdelegat que els inconvenients i les demandes que es posen des del territori «dilaten» l'execució de les obres, si bé va dir que «també és bo que exigim tant». També va dir: «Vull creure'm que en 6 anys estarà tot fet», i que el consens amb el territori s'ha de combinar amb accelerar els projectes.

Espadalé i Acesa

Francesc Francisco-Busquets va fer les declaracions en una roda de premsa convocada per Acesa per repassar el projecte del tercer carril de l'AP-7. Va excusar-se perquè va arribar tard, i per tant no va poder sentir com Domènec Espadalé, en la presentació, felicitava Acesa per la seva «celeritat i eficàcia, que és com desitjaríem que fossin totes les administracions». El subdelegat només va tenir temps d'escoltar la part final del discurs d'Acesa, agafar la paraula i defensar les obres estatals, xafant de passada la roda de premsa d'Acesa. Llavors, un breu diàleg amb el president de la Cambra, que va canviar el discurs per refermar la teoria de la cultura del no apuntada per Busquets, i creure's els terminis. Tot seguit, Francisco-Busquets va haver de marxar a corre-cuita cap a un altre acte. I Acesa, que s'havia mantingut en un educat segon pla, va tornar a agafar la paraula.

L'N-II, un projecte que es va anunciar el 1993

El projecte de desdoblament de l'N-II el va anunciar l'aleshores ministre del MOPTMA Josep Borrell el 1993. Des d'aleshores s'han succeït diversos projectes i anuncis, però el ritme d'obra ha estat molt lent. Des d'aleshores només s'han arreglat punts conflictius concrets, i s'ha desdoblat el tram entre Fornells i Caldes, inaugurat el 2008 i que va tardar a construir-se el doble del temps previst: quatre anys en lloc de dos. El desdoblament de l'N-II ha estat llargament reivindicat, no només per la mobilitat interna de les comarques gironines, sinó per l'intens trànsit internacional que suporta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.