Els partits de Badalona tret del PSC rebutgen de ple el peatge de la B-500

A Tiana, només els grups polítics de l'oposició defensen que l'ús de la via sigui gratuït

Com a alcalde de Badalona i líder dels socialistes de la ciutat, Jordi Serra posa l'accent en el fet que el projecte de desdoblament de la B-500 comenci a convertir-se en «una realitat i no continuï sent una entelèquia». Tot i advertir que no serà, com a mínim fins al 2011, que es posarà la primera pedra d'aquesta infraestructura, Serra la valora com a «bona per a la ciutat» perquè li atorgarà una «nova centralitat», menys dependent de Barcelona i clau en la connexió del Vallès i del Maresme. L'alcalde és més ambigu a l'hora de valorar la possibilitat que l'autopista sigui de peatge, i en aquest sentit recomana l'estudi de diferents modalitats d'ús, totes encaminades a donar els «màxims avantatges o bonificacions» als conductors badalonins. Serra hi afegeix que l'actual projecte, «més car però de menor impacte ambiental que l'ideat pel govern de Jordi Pujol», preveu una incidència «mínima» en la xarxa viària de la ciutat, ja que fa passar el túnel pel torrent de Vallmajor i conté entrades directes a l'autopista C-31.

El soci convergent al govern municipal exigeix obertament que la nova B-500 sigui lliure de peatge. La formació recorda que al març el grup parlamentari va presentar una proposta per instar la Generalitat de Catalunya a la gratuïtat de la via. En aquest sentit, el president del grup a Badalona, Ferran Falcó, recorda que «aquest projecte va ser impulsat pel darrer govern de Jordi Pujol», amb un cost «de 50 milions d'euros i sense preveure que fos de peatge», mentre que la proposta actual «se situa en uns 400 milions i comporta l'opció del peatge». Falcó destaca que «fer una B-500 de peatge és consolidar a Badalona un greuge comparatiu important respecte dels ciutadans del Maresme, que tenen una connexió gratuïta i directa amb el Vallès, a través de la C-60 i el túnel de Parpers». L'altre soci de govern, ERC, reivindica que el projecte de la B-500 preservi l'espai natural i també reclama que la via sigui lliure de peatge.

«Una burla», pel PP

En l'oposició, el PP es mostra totalment contrari al pagament. El seu president, Xavier García Albiol, qualifica de «burla» el fet que la nova B-500 sigui de peatge, ja que, al seu parer, «es tracta d'una reivindicació històrica i unànime de tots els veïns de la comarca». García Albiol assegura que «és molt greu» que el túnel sigui de pagament i anuncia que al setembre el seu grup iniciarà una campanya de pressió per exigir «una via lliure». D'altra banda, ICV-EUiA ha defensat des del primer moment que el projecte de desdoblament de la B-500 no era prioritari i que calia buscar altres vies de comunicació amb el Vallès com ara el ferrocarril. De tota manera, el president del grup municipal d'ICV-EUiA, Carles Sagués, assegura que el seu grup se suma al consens per tirar endavant la via. Pel que fa a la qüestió del peatge, Sagués creu que s'ha d'abordar «com una mesura de regulació del trànsit que tingui en compte la situació d'altres vies».

Posicions confrontades

Pel que fa a Tiana, només els partits de l'oposició (PSC i ERC) han manifestat el seu rebuig total al possible cobrament per l'ús de l'autopista. El líder del PSC, Ferran Vallespinós, insinua que el peatge és «la part de negociació que l'alcalde de Tiana ha fet i no ha explicat ningú». I és que Emili Muñoz negocia des de fa mesos contrapartides si el traçat passa per Tiana. «Si aquestes coses de més que ha demanat l'alcalde obliguen a fer que l'autopista sigui de peatge, considerem que és un error», diu Vallespinós. El mateix discurs manté el líder d'ERC, Jordi Gost. «‘No' al peatge de cap de les maneres», diu contundent tot matisant que fins que es reuneixi l'executiva comarcal no podrà fer valoracions més acurades.

Pel que fa als dos grups del govern, Gent i CiU, se'n mantenen al marge. L'alcalde, Emili Muñoz (Gent), considera que són Tabasa i la Generalitat els que han de decidir en quines condicions es desenvolupa l'acord. «No hi entrem», es limita a dir Muñoz. El seu soci de govern, Enric Nolis (CiU), destaca que el més important és «el poc impacte que tindrà a Tiana» i augura que seran «pocs els tianencs» que l'utilitzaran.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.