El govern proposa ara allargar la xarxa de rodalies de Barcelona fins a Girona

El Pacte Nacional per a les Infraestructures incorpora la proposta però retarda al 2012 la data per al traspàs dels regionals

En el nou text es proposa aprofitar la base de les infraestructures actuals, d'acord amb les mesures de millora de la capacitat apuntades en el mateix pacte –com ara la quadruplicació de vies als accessos a Barcelona– per crear «una nova xarxa de trens metropolitans ràpids (semidirectes) per estendre la xarxa de rodalies més enllà de la segona corona», és a dir, més enllà de Maçanet i Sant Vicenç de Calders, «fins a Girona i Tarragona». Una mesura que, a la pràctica, acabaria confonent els serveis de rodalies i regionals, que en tots dos casos plantejarien un augment de trens semidirectes –gairebé sense parades– per exemple, entre Girona i Barcelona. La proposta, a més, pretén «fer més competitiu el temps de recorregut» del trajecte fins a ciutats intermèdies com ara Mataró, Granollers i Terrassa –cap al nord–, i Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú, cap al sud, des de la capital catalana però en aquests últims casos també, de retruc, des de la capital del Camp.

Els regionals, el 2012

Això sí, si no ho enllesteix abans l'Estat a través de Renfe, els usuaris hauran d'esperar que es faci efectiu el traspàs de les competències dels regionals que transcorren íntegrament per territori català, ja previst en l'Estatut però que s'ha separat de la negociació per la cessió de les rodalies de Barcelona, que es farà efectiva a partir de l'1 de gener del 2010. El nou text es marca ara la data límit del 2012 perquè el govern català gestioni els trens de mitjana distància, i que d'aquesta manera pugui aplicar per ell mateix totes aquestes propostes i les incloses en el pla de transport de viatgers 2008-2012.

Sistema propi de Girona

Un altre dels projectes que s'inclouen en el pacte, i que també s'ha previst en altres documents de planificació del govern, és la creació d'un sistema propi de rodalies d'àmbit estrictament gironí que podria anar de Blanes a Figueres, amb especial incidència en l'àrea urbana de Girona. El tramvia és una de les solucions que també es plantegen en l'àmbit estrictament de la ciutat de Girona i els seus voltants, per millorar la mobilitat interna.

Adaptar-se a les fàbriques

El redactat definitiu del Pacte Nacional per a les Infraestructures planteja la possibilitat futura que els serveis de metro, rodalies, tramvia i bus de Barcelona i el seu entorn avancin els horaris matinals de posada en funcionament per tal d'adaptar-los a les hores d'entrada a les fàbriques de l'àrea metropolitana de Barcelona. La diferència d'aquesta proposta de pacte amb altres documents anteriors és que, més enllà de dir les infraestructures que falten i el cost aproximat que tindran, planteja canvis en el funcionament i la gestió dels serveis públics de transport. D'acord amb el govern català, l'Estat ja ha dissenyat la reorganització dels itineraris futurs de les línies de rodalies i el primer document del pacte ja recollia la possibilitat que, en el futur, hi hagi metros semidirectes a les línies L1 i L3, les més llargues en servei a la ciutat. Ara, el text afegeix l'opció que els horaris de posada en servei matinal de metro, rodalies, tramvia i busos s'avancin per adaptar-los a les necessitats dels treballadors pel que fa a l'hora d'entrada a les fàbriques de l'àrea metropolitana.

Tren per a Montmeló

Després del període de consultes del departament amb els agents polítics, socials i econòmics que hauran de signar el pacte, el document definitiu també introdueix el projecte de fer arribar el servei ferroviari des de Barcelona fins al Circuit de Catalunya de Montmeló per tal d'evitar la congestió viària que es produeix als accessos els dies de grans premis de motor, especialment el campionat mundial de motos i també el de fórmula 1. La mesura també tindria ús la resta de dies tenint en compte que els aparcaments de vehicles privats del circuit podrien utilitzar-se, els dies laborables, com a estacionaments d'enllaç amb el tren per als veïns de la zona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.