L'autopista del Maresme arribarà a Tordera per Sant Joan i amb el peatge més car

El perllongament de la C-32 consta de 4,4 quilòmetres nous i té un cost de prop de 47 milions d'euros

«Que la C-32 a Palafolls acaba malament no és cap secret, perquè es passa de l'amplada d'una via ràpida a l'enllaç amb una N-II molt estreta.» El conseller Joaquim Nadal va lloar ahir a Palafolls, acompanyat de l'alcalde d'aquest municipi i del de Tordera, les obres de perllongament de l'autopista del Maresme, pendents des del 1993, quan es va donar la concessió a Acesa. Nadal va reconèixer que el camí havia estat llarg i complex per la falta d'entesa tant de les diferents administracions implicades com del rebuig social d'alguns col·lectius. «Nosaltres exigíem a Acesa que allargués la C-32 fins al punt on estava previst que arribés, i des d'Acesa ens reclamaven que els diguéssim per on havia de passar, cosa que no podíem fer perquè no hi havia un acord», va puntualitzar. El conseller, però, va aprofitar per destacar que aquesta actuació està molt lligada a la futura autovia A-2 entre Tordera i Vidreres «que ha de fer el Ministeri de Foment». El conseller va confirmar que el perllongament de l'autopista del Maresme portarà inclosa una puja del peatge de Santa Susanna. Joaquim Nadal no va voler precisar cap quantitat, però fonts properes a l'actuació van xifrar en un 30% l'increment. Actualment el peatge és de 0,69 euros.

Obra d'enginyeria

Una de les construccions més significatives de l'obra és el viaducte de 940 metres que creua el riu Tordera i la línia del ferrocarril Blanes-Maçanet de la Selva. Els fonaments i els pilars ja són ben visibles i ja s'ha iniciat la col·locació de les bigues i els taulers. En el perllongament, que ha obligat a desviar un tram de l'N-II per la instal·lació d'un pont sobre la carretera, també es construeix un segon viaducte que formarà part de l'enllaç de Blanes, de 160 metres i sobre la carretera GI-600. El nou tram, de 4,4 quilòmetres de llargada, comportarà la reforma de l'enllaç actual de Palafolls i la creació d'un altre que permetrà la connexió amb la carretera GI-600 i la futura autovia A-2. En aquest punt es preveu un nou enllaç en forma de rotonda a diferent nivell sota el tronc de l'autopista.

LES DADES

Inici de l'obra
Desembre del 2008
Finalització de l'obra
Juny del 2010
Cost
46,4 milions d'euros
Tram
Palafolls-Tordera. 4,4 quilòmetres
Estructura singular
Viaducte sobre el riu Tordera de 940 metres de longitud
Material utilitzat
Un milió de metres cúbics de terres
50.000 tones d'asfalt nou
Quatre milions de quilos de ferro
Elements destacats
Dos enllaços: un a Palafolls i l'altre a la GI-600
Dos viaductes
Un pont sobre l'N-II
Quatre passos inferiors
Deu obres de drenatge transversal

Peatges tous el 2010

El febrer d'aquest any totes les forces polítiques que formen part de la comissió de mobilitat del Consell Comarcal del Maresme van anunciar una primera entesa amb la Generalitat per aconseguir abaratir els peatges de l'autopista C-32 a partir del 2010 per als ciutadans de la comarca. A instàncies de l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron (PSC), la mesura va ser ben vista pel govern català, que entenia que els maresmencs fa «massa anys» que pateixen el greuge dels peatges en una comarca castigada per una mobilitat deficient. La bona entesa entre l'administració comarcal i la Generalitat no es va concretar en cap document, però els representants del Maresme la van donar llavors per «perfectament viable». L'anunci que el peatge de Santa Susanna s'apujarà a causa del perllongament de l'autopista podria agilitar la rebaixa.

L'alcalde vol l'IBI

L'alcalde de Palafolls, Valentí Agustí (PSC), va recordar durant la visita que el seu municipi té pendent de cobrar l'IBI de l'autopista del període 2003-2006 i que puja a més de 700.000 euros «més 300.000 d'interessos». La concessionària Acesa no paga aquest impost a les poblacions per on passa la C-32 en virtut d'un conveni signat amb l'Estat. Davant d'això, i a través de la Diputació, els ajuntaments afectats van demandar judicialment l'Estat perquè assumís ell el pagament. El Tribunal Superior de Justícia de Madrid ja va donar la raó als interessos municipals en una primera sentència per la qual l'Estat va pagar l'IBI comprès entre el 1996 i el 2002. Una segona sentència favorable insta l'Estat a fer efectiu el pagament fins al 2006. «És indignant que a sobre se li hagin de reclamar els diners, perquè es resisteix a pagar-los», va dir Agustí.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.