Tarragona pacta amb Adif la instal·lació d'una passera a l'estació de ferrocarril

L'actuació permetrà que la connexió entre les andanes sigui fluïda i ràpida, fins ara plena de barreres

Ja fa molt de temps que les persones amb mobilitat reduïda, les que van amb cadira de rodes, les mares amb cotxets i molts passatgers amb un equipatge pesat i feixuc han de fer mans i mànigues per accedir a les andanes més allunyades del vestíbul de l'estació de Tarragona. Són barreres arquitectòniques amb majúscules, denunciades per activa i per passiva per la gent que les pateix i pels seus familiars, però que amb el pas del temps van quedant fora de l'agenda del dia a dia de les administracions. A principi de desembre de 2009, l'alcalde tarragoní, Josep Fèlix Ballesteros, i el president d'Adif, Antonio González Marín, van acordar que a l'estació tarragonina calia eliminar les barreres i actualitzar els serveis per tal d'adaptar-les a una ciutat com Tarragona, que té un volum de passatgers important.

En trobades posteriors, es va acordar que la solució als problemes era la instal·lació d'un ascensor –a l'estació de Reus fa almenys tres anys que ja n'hi ha un– fins a la primera planta de l'edifici principal de l'estació i des d'allí, un passera o un passadís a través del qual totes les persones amb problemes de mobilitat podrien accedir sense problemes a la resta d'andanes, cosa que fins ara resultava força incòmode i, en alguns casos, del tot impossible.

Tot i que en principi estava previst que s'hi instal·lessin unes escales mecàniques, en la darrera reunió entre representants del consistori tarragoní i Adif es va descartar la idea per qüestions tècniques. «L'espai que condueix fins a les andanes és massa estret i l'estructura de les escales no hi hauria cabut», va explicar fa dies el regidor d'Urbanisme de Tarragona, Xavier Tarrés, que va assegurar que l'opció escollida és la passera elevada, ja que satisfarà molt més les necessitats dels col·lectius amb problemes. Tot i la bona sintonia i la predisposició, els terminis d'execució continuen sent la incògnita principal, malgrat que des del consistori tarragoní s'insisteix que la voluntat d'Adif és començar a treballar durant el 2010.

En principi, enguany

La partida que hauria destinat Adif a pal·liar les deficiències de l'estació tarragonina era d'uns 300.000 euros, encara que aquesta quantitat es va doblar després que el Senat va aprovar una esmena presentada pel PSC i ERC a final de l'any passat. L'anunci de les reformes de l'estació de tren de Tarragona va cristal·litzar després que el mateix alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, amenacés de tancar l'estació si Adif no atenia les demandes i no posava fi a les deficiències «històriques i estructurals» que s'arrossegaven. Juntament amb aquesta actuació, enguany també haurien de començar les obres de soterrament del pas a nivell de la plaça dels Carros; una altra demanda històrica destinada a solucionar inconvenients i problemes de mobilitat.

Agafar el tren pot ser una odissea

S.C

Per a moltes persones amb greus problemes de mobilitat, agafar el tren a Tarragona pot resultar una autèntica odissea, i per això el coneixement que Adif resoldrà en breu les barreres ha estat celebrat per representants dels col·lectius que més ho pateixen. «Nosaltres només podem accedir a l'andana principal i si hem d'anar a alguna altra, llavors hem d'avisar el dia abans perquè el personal que ens ha d'ajudar estigui preparat», va explicar Carles Balañà, membre de Tarragona Sense Barreres, que considera que les reformes són del tot imprescindibles perquè l'única manera que tenen d'arribar a la resta d'andanes és creuant les vies per llocs apartats. Per la seva banda, el president de la federació Ecom, Xavier Nogués, confia que aquesta sigui la bona: «Sabíem que s'havien d'invertir uns diners, però no que s'hagués decidit instal·lar un ascensor amb passera. El diàleg amb Adif i amb Renfe és quasi impossible.»

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.