En rodatge

L'actuació pels talls a rodalies es posa en pràctica aprofitant la menor afluència d'usuaris per Setmana Santa

S'ha d'allargar durant gairebé sis mesos. Per això Renfe vol que l'actuació per redistribuir els usuaris afectats pels talls de les tres línies de rodalies no falli. Ha de donar respostes quan no hi ha cap incidència, però el que és més important és que ha de d'anar com una seda quan hi hagi alguna alteració, per més petita que sigui, que desgavelli la circulació dels trens. És per això que el director de Rodalies de Catalunya, Miguel Ángel Remacha, vol aprofitar els primers dies de restriccions a les línies R3, R4 i R7 perquè comenci el rodatge de l'operació. Durant aquesta primera setmana, Remacha sabrà quins són els punts forts i els punts dèbils del pla alternatiu de transport.

Mentre que diumenge va ser com un simple escalfament, ahir l'actuació va funcionar gairebé com ho farà un dia feiner normal quan escolars, universitaris i treballadors no faran vacances de Setmana Santa. Entre les 8 i les 9 del matí van passar unes 3.500 persones per l'estació de Sant Andreu Arenal –només van ser 500 usuaris menys que els esperats en un dia corrent. Per tant, es va viure una situació semblant a la que hi haurà el dimarts 6 d'abril, quan tothom tornarà a la normalitat.

Transport alternatiu

Al vestíbul de l'estació de Sant Andreu Arenal hi havia tres informadors de rodalies –estrenaven armilla amb la nova imatge d'aquest servei després d'haver-se concretat el traspàs– per indicar a la gent cap on havia d'anar per agafar el tren o sortir de l'estació. A fora hi havia tres informadors més que explicaven als usuaris que sortien quins eren els transports alternatius: bus llançadora o metro. A diferència de diumenge, ahir, que era un dia feiner, van funcionar els autobusos per anar fins a l'estació del Clot, entre les 6 i les 10 del matí. Eren, però, una minoria els que utilitzaven aquest mitjà de transport. Com un ramat, la multitud es dirigia cap a l'estació de metro de Fabra i Puig. Sempre hi havia algun indecís que, veient que el trajecte s'acabava forçosament a Sant Andreu Arenal, no sabien què fer. El personal de Renfe, però, no dubtava a l'hora de recordar les dues úniques alternatives de transport.

La informació del personal de rodalies s'acompanyava dels missatges que es transmetien per megafonia, un servei que en aquesta estació sí que funciona. Aquests missatges poden ser reforçats puntualment pels que donen en directe alguns dels informadors que van amb un micròfon sense fil.

Deu minuts més

La informació fa més passador el periple dels viatgers, que allarga el trajecte entre 5 i 10 minuts de mitjana, segons informava la companyia Renfe. La realitat, però, és toa una altra. Alguns usuaris asseguraven ahir que el trajecte s'allarga 15 minuts més, cosa que els obliga a agafar el tren d'una hora abans si volen arribar puntuals a la feina.

la crònica

De Sabadell a Sant Andreu «formiguer»

EMILI AGULLÓ

La informació a Rodalies ha millorat des que la Generalitat n'ha assumit les regnes. Ho constata la megafonia de Sabadell Centre, que anuncia com a estacionats dos trens quan falta un minut perquè arribin. Però val més actuar amb previsió. La puntualitat, ahir que no hi havia avaries, gairebé era britànica. Segurament és l'únic avantatge del tall, ja que les línies R3, R4 Nord i R7 funcionen aïllades de la resta i es mantindran al marge de qualsevol incidència que afecti el tronc comú. La puntualitat de cadascú, però, dependrà de la perícia per esmunyir-se entre la multitud. L'Arenal distintiu de l'estació andreuenca es podria substituir mentre duri l'obra pel mot formiguer.

La informació no hi falta. Hi ha ple de rètols acolorits i cridaners que els viatgers troben quan validen el bitllet. Però a l'andana de Sant Andreu Arenal, el personal de seguretat acaba fent baixar algun despistat que s'està assegut a cada vagó esperant que el tren continuï. Es devien preguntar què regalaven.

De mica en mica, tothom puja escales amunt. Els jubilats, amb més temps, s'esperen que passi la gentada. Els informadors no donen l'abast. I hi ha viatgers que marxen pel seu compte sense saber gaire bé on van. Superat el trasbals, a la superfície tothom acaba seguint la filera. I al vestíbul del metro torna l'angoixa. Ha passat l'hora punta i no hi cap ni una agulla. Què passarà dimarts que ve? Els agents de seguretat barraran el pas a les andanes plenes per evitar riscos, i caldrà fer cua fins que tothom hagi entrat.

El consell oficial, per a sabadellencs i terrassencs és que agafin els FGC. Ahir, pocs en van fer cas. Els usuaris habituals de cada línia són difícilment intercanviables: fan servir la línia que els queda més a prop de casa. Potser les obres canviaran hàbits. Però convé recordar, sobretot als claustrofòbics, que entre Montcada-Manresa i Montcada hi ha cinc minuts per agafar l'R2 fins a Passeig de Gràcia, sense tant d'embús; que hi ha busos llançadora fins al Clot, i que de Sant Andreu Arenal a Sagrera també hi ha poc més de cinc minuts a peu per agafar la línia 5 directament. Trucs més lents, però també més segurs.

El motiu de les restriccions: l'intercanviador de la Sagrera

P.M

Les obres de la nova estació de rodalies de la Sagrera són la causa dels talls a les línies R3, R4 i R7, que s'allargaran prop de mig any. Durant aquest temps, les obres se centraran a abaixar la cota de l'actual túnel de rodalies i a anivellar-lo amb el del metro que hi ha a tocar. Aquesta actuació permetrà donar continuïtat al vestíbul, actualment dissenyat amb dues alçades, per tal d'obtenir un millor aprofitament de l'espai. A banda de les obres d'infraestructura, també s'instal·larà la via i la catenària. La previsió és que tots aquests treballs estiguin acabats el 12 de setembre, i després encara faltarà fer l'arquitectura dels dos vestíbuls situats a l'extrem de l'andana central, de 200 metres de longitud per 6,4 d'ample, que permetrà que el flux de passatgers sigui més segur.

Quan estigui acabada, la nova estació de la Sagrera serà un gran intercanviador on, a banda d'arribar-hi les línies 3, 4 i 7 de rodalies, també hi pararan les línies1 i 5 del metro, i en un futur, les línies 4 i 9. Les previsions són que quan aquest intercanviador estigui completament operatiu l'utilitzin uns 130.000 viatgers al dia. El pressupost d'adjudicació d'aquesta obra, que executa l'ens gestor d'infraestructures, supera els 34 milions d'euros.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.