Normalitat als aeroports catalans tot i els vols anul·lats per la restricció a Europa

El Prat recupera el servei però les companyies hi cancel·len 67 vols per fer front a l'evolució del núvol de cendra

A l'aeroport del Prat es van suspendre fins al vespre 48 vols internacionals i 19 d'estatals pel reajustament de rutes que fan les aerolínies després d'hores de tancament d'aeroports. També, per les restriccions que ahir encara planaven sobre l'espai aeri de Galícia, Astúries, Cantàbria, el País Basc i el nord de Portugal i Itàlia, el sud d'Alemanya, Àustria, Croàcia i Irlanda. De fet, les restriccions a l'espai aeri espanyol que han afectat els vols de Catalunya també van evolucionar al llarg del dia d'ahir. L'operativitat espanyola es va normalitzar a primera hora del dia però es mantenien tancats els aeroports de Santiago de Compostel·la, la Corunya i Vigo i, a les onze del matí, també es va tancar el de Salamanca. Però la situació va prendre un altre tomb a la tarda, quan es reobrien els aeroports gallecs però es tancaven els del País Basc, Astúries i Cantàbria, Lleó, Valladolid i Burgos.

La majoria de vols a Barcelona, però, es van reprendre amb una previsió de 410 arribades i 445 sortides durant tot el dia. L'aerolínia de baix cost Vueling va fer traslladar passatgers en autocar fins a la Corunya. Dos autobusos cap a 50 passatgers cadascun van sortir a dos quarts de tres del migdia en direcció a la capital gallega. En canvi, pel que fa a la previsió de reobertura dels aeroports gallecs a partir de les 4 de la tarda, l'aerolínia va decidir mantenir els vols a Santiago de Compostel·la i Vigo tot i que la sortida es va fer amb retard.

La companyia irlandesa de baix cost Ryanair va reprendre les operacions als aeroports catalans però amb cancel·lacions. És el cas de Lleida, per exemple, on va cancel·lar els vols d'anada i tornada des de Milà. L'Associació de les Aerolínies Europees (AEA) es mostra cautelosa per aquesta segona onada de restriccions als cels europeus tenint en compte que s'han canviat els procediments per determinar les zones de risc. En el començament de l'erupció del volcà islandès, l'autoritat de navegació europea va arribar a tancar totalment els cels europeus i algunes de les grans companyies van fer vols sense passatgers per confirmar que, en algunes rutes, no hi havia perill. Immediatament van demanar responsabilitat i flexibilitat a les autoritats europees a causa de les pèrdues milionàries que els suposava el tancament del cel continental. En aquesta segona revifada de l'erupció volcànica, els procediments ja s'han modificat i s'autoritzen vols en zones on les dades demostren que els nivells de concentració de les cendres no són elevats. La incertesa, però, encara plana dia rere dia perquè, en poques hores, es tanquen i es reobren aeroports. Per això, el president de la catalana Spanair, Ferran Soriano, ahir afirmava en declaracions a l'emissora de Catalunya Informació que, a la llarga, les autoritats acabaran autoritzant els avions a volar per sobre o per sota del núvol de cendra. Soriano pensa que tant les autoritats com les companyies s'hauran d'acabar adaptant a aquesta situació i recorda que els avions poden volar des dels 20.000 fins als 35.000 peus d'alçada.

Alemanya, Itàlia, Croàcia, Irlanda, Àustria i Portugal

Els punts afectats ahir pel tancament de l'espai aeri van ser el sud d'Alemanya, l'oest d'Irlanda, Àustria, Croàcia i el nord d'Itàlia i Portugal. Les autoritats alemanyes van tancar l'espai aeri de Munic i altres aeroports propers a la capital bavaresa com Augsburg i Memmingen i el de la ciutat d'Stuttgart. A Itàlia continuaven les restriccions decretades el dia anterior als aeroports del nord, el de Milà entre els més afectats, i les autoritats croates decidien tancar l'espai de la costa adriàtica central per a tots els avions que havien de volar per la zona fins a l'altura de 6.000 metres. Les ciutats de Zadar i Split van ser les més afectades. Irlanda va restringir els vols als aeroports de l'oest del país i Portugal havia de mantenir tancat l'aeroport de Porto però també el de les Açores, i en els de Madeira i Lisboa hi va haver restriccions puntuals. En el cas de Porto i les Açores, no es preveu aixecar les restriccions fins avui a la nit a causa del pronòstic meteorològic del núvol de cendra. La situació ahir a Àustria encara va ser més complicada a causa de la seva generalització, ja que les autoritats van ordenar el tancament dels aeroports de Viena, Insbruck, Salzburg i Linz i no estava previst replantejar aquesta mesura fins aquest matí, a causa de l'alta concentració de cendra.

Vuit cancel·lacions a Girona i quatre a Reus

I.B./G.p./ACN

L'aeroport Girona Costa-Brava va recuperar ahir pràcticament la normalitat, tot i que hi va haver retards de gairebé tres hores i vuit vols cancel·lats. Els retards es van produir perquè els avions que havien de sortir de Girona encara no havien arribat a d'altres destinacions. Malgrat la normalitat, encara hi ha turistes que esperen des de dissabte, com és el cas d'una noia alemanya que ha passat dues nits a l'aeroport i no podrà viatjar fins avui. Ahir encara hi havia cues als taulells de reclamacions. En total, la companyia de baix cost Ryanair va anul·lar vuit vols: quatre de sortida amb destinació a Torí i Bèrgam, al nord d'Itàlia, i Porto, i quatre d'arribada procedents de les mateixes destinacions. Això ha provocat que les cues als taulells de reclamacions de Ryanair no fossin gaire nombroses, almenys no com les que es van produir dissabte, en què al llarg de tota la tarda es van anul·lar 58 operacions, que van afectar més de 4.000 persones.

De la cua de passatgers, impressionant, que travessava dissabte a la tarda de punta a punta la terminal de sortides de l'aeroport de Reus a l'espera de ser atesos al punt d'informació de Ryanair a causa de la suspensió de 12 vols, es va passar ahir a una situació de normalitat. L'activitat es va reprendre després que el braç sud del núvol de cendra del volcà islandès es desplacés a França i al nord d'Itàlia i permetés reobrir altres instal·lacions de destinació que abans-d'ahir van haver de tancar. Dels 44 trajectes programats a la capital del Baix Camp, Ryanair tan sols en va haver de suspendre dos de bon matí. L'un era cap a Bèrgam i l'altre, a Santiago de Compostel·la. Des d'aquests punts, tampoc no es van enlairar dos avions en sentit contrari que havien d'aterrar a Reus. De les quaranta-quatre rutes que hi havia programades amb origen o destinació a Reus, només se'n van haver de suspendre quatre de Ryanair. Des del territori, no es va enlairar l'avió que, a dos quarts de set del matí, havia de sortir cap a Santiago de Compostel·la.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.