Serveis

La línia 9 arriba a Barcelona

Avui a les tres de la tarda es posa en servei fins a l'estació de la Sagrera amb el mateix horari que tota la resta de línies

Els horaris de la línia 9 de Santa Coloma de Gramenet i la línia 10 de Badalona es normalitzen avui respecte als de la resta de línies del metro barceloní, uns horaris fins ara restringits precisament perquè a les nits es feien les proves de funcionament del nou tram fins a la Sagrera. Després que el president de la Generalitat i l'alcalde de Barcelona inaugurin el nou tram aquest matí, a les tres de la tarda els combois provinents de les línies del Besòs allargaran en dues estacions el seu recorregut –Onze de Setembre i la Sagrera– i guanyaran en funcionalitat, perquè enllaçaran en aquesta darrera estació amb les línies 1 i 5. Fins ara els veïns de Santa Coloma de Gramenet ja podien enllaçar amb la línia 1 a Fondo, però no els de Badalona, que només podien connectar amb la línia 2 a Gorg.

La funcionalitat de l'estació de la Sagrera s'ampliarà molt en el futur, en què serà un dels principals intercanviadors ferroviaris de Barcelona, on tindran parada la línia 4 de metro i, sobretot, les línies R3, R4 i R7 de rodalies de Catalunya. La nova estació de rodalies amb els passadissos de connexió amb el metro s'ha començat a construir enguany. Aquesta, però, no és la futura estació del tren d'alta velocitat (TAV), on també tindran parada l'L9/L10 i l'L4 quan aquella es posi en funcionament d'aquí a cinc o sis anys. De fet, a partir d'avui i de manera provisional, tot i que els passatgers viatjaran amb l'L9/L10, utilitzaran el túnel de la línia 4 i no pas el d'aquelles. El motiu és que aquest tram de la línia 9 encara s'ha de fer servir com a túnel de servei de les obres de la línia que van avançant cap als barris alts de Barcelona. Tenint en compte que la línia 9 i la línia 4 comparteixen el tram situat entre la futura estació del TAV de la Sagrera i l'intercanviador de Sagrera-Meridiana, els operadors de la xarxa han decidit utilitzar el túnel de la línia 4 per prestar ara el servei de la línia 9. Així, els metros provinents de Santa Coloma i Badalona, quan arribin a l'altura de la futura estació del TAV, continuaran en direcció Llobregat pel túnel de la línia 4 fins a l'estació de la Sagrera (Meridiana). Perquè el mateix tram de la línia 9 s'utilitza com a túnel de servei de les obres, amb accés i sortida a la superfície pel pou de la futura estació del TAV. Els passatgers, però, no han de patir per possibles confusions perquè les línies que prestaran el servei en tot moment seran la línia 9 i la línia 10.

Quatre anys més per obrir-la tota

Pel que fa a la resta de trams de l'L9/L10, les previsions de posada en servei s'allarguen més. La part central de la línia s'està construint i el tram més feixuc tècnicament encara no s'ha iniciat. Però, a més, la retallada obligada d'inversió pública amb l'objectiu de reduir el dèficit de les administracions també ha afectat la línia. Per començar, aquest any es reduirà en 250 milions la inversió en aquest projecte. Segons el govern català, l'obra no es paralitzarà sinó que s'alentirà, de manera que els costos d'execució seran més baixos perquè s'espaiaran. Aquest canvi de velocitat en les obres coincideix, a més, amb l'aturada de totes les tuneladores. Una està parada fa més d'un any per un problema constructiu a la Zona Franca, on la capçalera de l'excavació s'ha trobat amb un terreny de gresos durs no previstos i s'han hagut de canviar les eines de tall en condicions subaquàtiques. No se sap res de la represa de l'excavació. Les altres dues tuneladores estan aturades als pous de Zona Universitària i Guinardó, on es fa la posada al punt de la maquinària per començar els nous trams. Tampoc no se sap quan es reprendrà la marxa de moment. El govern, però, manté que el tram encallat entre la ZAL del Prat i el Gornal es posarà en servei l'any vinent. El llarg tram ja perforat entre la T1 de l'aeroport i el Gornal s'ha d'inaugurar el 2012. La resta, el 2014.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia