Els Avant fins a Barcelona no acaben de tenir èxit però es dobla el passatge fins a Lleida
Els regionals d'alta velocitat han portat en el seu primer any una mitjana de 300 passatgers diaris a l'estació del Camp
Un total de 69.104 viatgers han agafat els Avant entre l'estació del Camp i la de Sants, una quantitat que supera de molt els 41.276 entre Tarragona i Lleida, però que amaga dinàmiques diferents. En el primer cas, el número representa una mínima part dels trajectes entre la capital del Camp i la de Catalunya, ja que la resta de serveis (regionals, Catalunya Exprés i mitjana distància) van créixer un 4,3% fins a superar el milió de passatgers, i suposen un 94% del total. No caldria ni repetir que, per buscar raons, només cal constatar la dificultat i el cost dels accessos en cotxe o transport públic a l'estació, el pàrquing de pagament i el preu dels Avant –12,55 euros el bitllet senzill i 5,47 amb un abonament de 50 viatges, pels 5,4 que costa un Catalunya Exprés o un regional–, per no parlar de les freqüències –hi ha 6 trens Avant al dia per sentit, per 45 de mitjana i llarga distància–, factors que no es contraresten amb la major comoditat, puntualitat i rapidesa del trajecte en alta velocitat, que els usuaris valoren amb una nota global de 8,67.
Augmenta l'ús del tren
Afegint-hi l'Avant, l'ús del tren ha augmentat l'últim any en més de 100.000 passatgers, un 11,3%, en el trajecte entre Tarragona i Barcelona. Un percentatge esquifit comparat amb l'augment entre la capital del Camp i Lleida, on s'ha doblat el nombre de viatgers (104%). L'alta velocitat ha estat un revulsiu perquè ha fet doblar l'oferta ferroviària entre les dues ciutats i ja hi ha assumit el lideratge (60% de quota). Una consecució que s'explicaria perquè hi continuen havent només cinc regionals diaris, més lents que l'Avant i a un preu relativament menys competitiu (6,1 euros per 10,2 els d'alta velocitat, o 4,45 amb l'abonament de 50 viatges).
En total, més de 110.000 persones han fet servir els Avant amb origen o destinació a l'estació del Camp, quantitat que unida a l'augment del nombre de viatgers dels serveis convencionals, fa que l'últim any l'ús del tren a Tarragona, almenys per anar a Lleida i Barcelona, hagi augmentat en 146.726 persones, un 14,4% respecte a l'anterior.
En qualsevol cas, la posada en marxa dels Avant ha afavorit sobretot les relacions entre Lleida i Barcelona, que s'han multiplicat per quatre aquest any, fins als 450.000 passatgers. En conjunt, els Avant catalans han tingut més de 480.000 usuaris, la majoria d'entre 16 i 40 anys: treballadors que l'agafen per motius laborals els dies feiners, i estudiants que tornen cap a casa els caps de setmana.
ELS PASSATGERS
Trens amb un 45% d'ocupació
Fonts de Renfe admetien ahir que el nombre de viatgers dels Avant a l'estació del Camp és «millorable», i per això posaran en marxa algunes promocions a l'estiu, com ara ofertes per a grups de més de 25 persones. Per fer més atractiu el servei amb trens nous o més descomptes esperaran perquè abans «cal consolidar l'oferta actual», ja que «ara l'ocupació dels trens és al voltant del 45%».