Serveis

Primer tren de mercaderies cap a França pel tercer rail

La unificació de l'ample ferroviari amb Europa permet reduir en sis hores el trajecte del port de Barcelona fins al nus logístic de Lió

El servei comença amb quatre trens setmanals cap a Lió i Milà

El primer tren de mercaderies que connecta Catalunya amb França en ample internacional va sortir ahir del port de Barcelona en direcció a Lió, cosa que permetrà reduir en sis hores el trajecte i carregar 300 tones més de les habituals. La reducció de temps és possible perquè, per primer cop després d'un segle i mig de servei ferroviari a l'Estat espanyol, les vies peninsulars tenen l'ample estàndard de la resta d'Europa.

El Ministeri de Foment posa en servei el primer corredor transfronterer de mercaderies amb ample internacional entre Espanya i França, que connecta la zona portuària de Barcelona amb Perpinyà i que ha representat una inversió d'uns 377 milions d'euros. Aquesta connexió es realitza dos dies després de l'entrada en funcionament del primer tren d'alta velocitat entre França i Catalunya per a passatgers a través del túnel del Pertús, que uneix Figueres amb Perpinyà.

L'entrada en servei de la nova connexió permet a Renfe iniciar el transport internacional de mercaderies amb quatre trens setmanals que connectaran Barcelona amb Lió i Milà. El corredor fins a la frontera té una longitud total de 168 quilòmetres, dels quals 92 corresponen a vies d'ample convencional en què s'ha instal·lat el tercer carril per a la seva utilització amb ample internacional, mentre que els 76 quilòmetres restants pertanyen a trams de la futura connexió Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, que ja es construeix amb l'estàndard internacional. El nou secretari de Transports del ministeri i exmembre del gabinet del president Montilla, Isaías Táboas, que ha assistit a la sortida d'aquest primer tren, considera l'entrada en servei d'aquesta connexió d'ample internacional una “fita” en la història del ferrocarril, que obre una nova etapa en la connexió amb Europa. Amb la nova connexió, Renfe augmenta l'oferta de càrrega en unes 300 tones per tren, ja que circula amb trens de 750 metres i redueix el temps de transport en unes sis hores: s'agilitza el pas i s'elimina el transbord de tren a tren de les mercaderies a la frontera. Renfe posa en servei quatre trens per setmana en aquestes línies de Barcelona a França i Itàlia, des de les terminals d'enllaç de Morrot i Can Tunis i amb connexions en els molls del port de Barcelona.

Aquest primer servei forma part de Barcelyon, un producte conjunt de Naviland Cargo, Port de Barcelona i Renfe, i uneix el port de Barcelona amb Lió, nus logístic clau del sud-est europeu, i amb Milà, a través de l'operador Hupac.

A més de la implantació del tercer rail, s'han executat sis apartadors que permeten l'estacionament de trens de 750 metres. Les operadores Barcelyon i Hupac preveuen transportar el 2011 fins a 544.000 tones de mercaderies entre les ciutats de Barcelona, i Lió i Milà.

LA XIFRA

544.000
tones de mercaderies
es transportaran en tren el 2011 entre el port de Barcelona i les ciutats de Lió i Milà.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.