Serveis

Rodalies normalitza el servei per un acord a última hora

Renfe preveu el bon funcionament de les línies per avui gràcies al pacte que s'ha assolit amb els maquinistes

El govern avisa que buscarà un altre operador si no es recupera la qualitat a Catalunya

Rodalies de Catalunya recupera avui la normalitat dels serveis després d'un acord assolit ahir a la nit entre Renfe i el sindicat de maquinistes en una llarguíssima negociació d'onze hores que va començar al matí. Això sí, cal recordar que un dels sindicats minoritaris a Renfe, la CGT, té convocada vaga per avui, tot i que no hauria de causar grans problemes. En el tercer dia de mal servei, i hores abans de l'acord, el govern català llançava una advertència a Renfe. Tant si s'interpreta com una amenaça o com un recordatori, el futur de la companyia a Catalunya és decisió de la Generalitat, i Renfe té menys d'un any per garantir un servei de qualitat.

Abans d'ahir, el portaveu del govern, Francesc Homs, es mostrava encara caut en aquest punt, però ahir la vicepresidenta Joana Ortega ensenyava les cartes en declaracions a Catalunya Ràdio: “Si Renfe no és capaç de donar un servei com Catalunya es mereix, caldrà posar damunt la taula el fet de buscar un altre operador que pugui fer-ho". És una advertència més forta que la que va fer al seu dia el govern anterior. L'aleshores conseller Nadal (PSC) deixava anar un avís per a navegants sense que fos una resposta a una crisi concreta, sinó a les reiterades incidències tècniques. Nadal venia a dir que si la companyia volia continuar prestant el servei en el futur, havia de millorar molt. A l'executiu de CiU ha esclatat una crisi sense precedents perquè aquest cop el desgavell del servei l'ha causat un conflicte laboral entre Renfe i els seus maquinistes. Això s'afegeix, és clar, als problemes tècnics que el servei no deixa de tenir. Tot i que l'advertència pot semblar més aviat dirigida a l'opinió pública, Renfe no se la pren a la lleugera. Per això, el director general de viatgers de la companyia, Enrique Urkijo, ha acusat els maquinistes d'obrir la porta a empreses de la competència a Rodalies. Efectivament, és a les mans del govern decidir, abans de l'1 de gener del 2012, si Renfe continua a Rodalies. Damunt la taula té un contracte programa perquè Renfe pugui continuar fins al 2015 i, de moment, no el pensa signar. L'executiu té fins al desembre de marge per valorar els nivells de qualitat del servei, però paral·lelament pot estudiar diversos canvis de rumb. L'acord de traspàs amb l'Estat planteja la possibilitat que la Generalitat es quedi amb els trens i els treballadors perquè passin a un nou operador. No és fàcil, perquè les condicions laborals a Renfe són diferents que a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), i els sindicats de Renfe ja van amenaçar amb una vaga en el govern anterior davant la possibilitat de segregar-los. Cal recordar, però, que la companyia francesa SNCF, que explota el TAV entre París i Figueres, ja s'hi va oferir. I, a més, la conselleria de Territori i Sostenibilitat considera la possibilitat de donar entrada parcial a un altre operador. És a dir, FGC o una altra companyia podria començar a operar en algunes de les línies que avui presta Renfe, sense que aquesta última desaparegués totalment de Rodalies, a partir de l'any vinent.

LA FRASE

Si Renfe no és capaç de donar un servei com Catalunya es mereix, caldrà buscar un altre operador
Joana Ortega
Vicepresidenta del Govern

Crítiques a Madrid i als conductors

El govern català també dirigia ahir les primeres crítiques directes als maquinistes. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, no dubtava a afirmar en declaracions a TV3 que “els maquinistes de Renfe, com els controladors, són col·lectius que s'han beneficiat d'aquesta capacitat que tenen de fer xantatge al conjunt de la societat i d'administracions que, any rere any, han anat cedint a les seves pretensions. Fan unes exigències que el conjunt de la societat troba descabellades”. Per la seva banda, Homs va insistir en la responsabilitat compartida del govern espanyol. Blanco la defugia abans d'ahir: recordava que Rodalies de Catalunya és una competència exclusiva de la Generalitat. El portaveu del govern català l'avisava ahir que no podia desentendre's del conflicte. En declaracions a Com Ràdio, Homs afirmava: “Que jo sàpiga, Renfe continua depenent cent per cent del Ministeri de Foment. Senyor Blanco, vostè és o no és el titular en tant que ministre de Foment d'aquesta empresa que es diu Renfe? Ho és. Per tant, no se'n pot desentendre”. L'oposició va criticar el govern de Mas perquè no havia comparegut ningú oficialment en 48 hores per donar explicacions sobre el desgavell.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.