Una dona que anava amb cadira de rodes mor atropellada per un tren a Sant Feliu

Segons l'entitat Promoció del Transport Públic, la dona va morir perquè va quedar encallada als taulons de fusta

«En aquest cas, l'atropellament no és fruit d'una imprudència sinó del mal estat de conservació d'una infraestructura pública», s'afirma des de la PTP. Tot i admetre la mala sort en les circumstàncies de l'incident, l'entitat diu que s'ha decidit a fer públic el cas en vista que el pas entre andanes fatídic és l'únic que pot utilitzar per accedir a la via 1 una persona que s'hagi de desplaçar amb cadira de rodes i que «està format per taulons mal anivellats». Segons la PTP, la cadira de rodes «va quedar encallada als taulons de fusta» i la filla de la víctima, de 50 anys i que acompanyava la seva mare, «no va poder fer res per solucionar l'entrebancament de la cadira».

L'Adif va classificar l'incident com un atropellament i recorda que les circumstàncies del cas s'estan investigant al jutjat de Sant Feliu i que en la causa ja han declarat representants d'Adif i de Renfe per col·laborar en l'aclariment dels fets. Des d'Adif s'afirma que el lloc de la tragèdia és un «pas entre andanes» de la mateixa estació, on el vianant ha d'adoptar les màximes precaucions, i no un «pas a nivell» en què es requereixen barreres, senyalitzacions, indicacions acústiques i el xiulet obligatori dels trens en apropar-s'hi. La PTP demana al Ministeri de Foment que adapti tots els passos de vianants a les persones amb mobilitat reduïda encara que estiguin en tràmit els projectes de cobriment com és el cas de l'estació de Sant Feliu.

L'entitat recorda que «és un tipus de pas a nivell que es repeteix arreu de Catalunya, en indrets on generalment el tren mai es cobrirà, bé perquè no faci falta, perquè sigui inassolible o perquè tampoc no sigui desitjable». L'entitat admet que Foment està cobrint els passos a nivell per a vehicles i vianants més necessaris però que no es dóna la mateixa urgència per als passos entre andanes de l'interior de les estacions, que poden arribar a ser tres o quatre en alguns indrets.

L'Adif recorda que el pla de rodalies del Ministeri de Foment disposa d'una partida de 125 milions d'euros per permetre l'accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda en una cinquantena d'estacions de rodalies fins l'any 2012 i que es prioritzaran aquelles que estan en més males condicions.

Campanya de correus al delegat de Foment

La PTP ha iniciat una campanya d'enviament de correus electrònics amb la petició al delegat de Foment a Catalunya, Jordi Prat. En el correu s'insta el delegat a intercedir davant d'Adif perquè se substitueixin íntegrament aquells «passos a nivell de vianants perillosos per un altre model amb plataforma contínua, adaptat a persones amb mobilitat reduïda i dotat de senyalització que avisi de l'arribada de trens». El text, que es proposa als ciutadans enviar a l'adreça [email protected], acaba en un «confio, doncs, que les polítiques per evitar nous accidents mortals en aquest tipus d'infraestructures esdevinguin una prioritat per al Ministeri de Foment». Des del mateix dia de la tragèdia, Adif explica que es busca una solució provisional per al pas afectat fins que es dugui a terme el cobriment integral de l'estació de Sant Feliu, la declaració d'impacte ambiental del qual ja s'ha aprovat i que resta pendent del projecte constructiu.

Un projecte per transformar la ciutat i millorar la seguretat

el punt

Els veïns de Sant Feliu de Llobregat hauran d'esperar «sis o set anys» per veure acabat el projecte de les vies subterrànies de Renfe, el qual, a més, facilitarà l'arribada del Trambaix al centre de la ciutat. Aquesta és la previsió que va fer l'alcalde, Juan Antonio Vázquez, en la presentació, el mes de febrer passat, de la proposta arrencada del Ministeri de Foment després d'uns quants anys de reclamacions polítiques i de protestes veïnals. Fins l'any que ve, però, no s'iniciaran les obres que faran desaparèixer les vies al seu pas per tot el municipi i, per tant, que es treballi per evitar més atropellaments en el pas a nivell situat a prop de l'estació. Està previst que els treballs finalitzin l'any 2012. En aquest moment el municipi podrà disposar de 42.000 m² lliures i posar fi a la fractura urbanística que representa ara per ara la infraestructura ferroviària.

L'últim projecte presentat pel consistori i per Foment inclou un seguit de canvis respecte al que es va promoure l'any 2000. S'allargarà 300 metres el cobriment de vies previst i, per tant, el total de vies que desapareixeran de la superfície serà de 1.200 metres quadrats. El projecte inclou la construcció d'un túnel al costat del traçat actual, cosa que farà que no sigui necessari fer-hi vies alternatives i provisionals, i alhora s'evitaran molèsties als veïns, els quals haurien vist les obres molt més a prop dels seus habitatges. A més, la construcció del túnel farà que les obres durin uns mesos menys. Es calcula que l'obra costarà en conjunt prop de 100 milions d'euros. L'Estat en pagarà el 50% i la resta de la inversió es repartirà entre la Generalitat i el consistori.

Més espai per als ciutadans

Un cop finalitzin els treballs de convertir les vies en subterrànies, es podran construir dues parades més del Trambaix a Sant Feliu. En concret, n'hi haurà una on ara hi ha l'estació de Renfe i una altra a la Salut. El consistori, segons afirmava el mateix alcalde, té previst obrir un procés participatiu amb la ciutadania per definir què es farà en els altres metres que s'hauran guanyat en l'espai de les vies; és probable que es destinin a equipaments i a habitatges. En tot cas, el fet es planteja com «una oportunitat» per transformar la ciutat i per posar fi a un problema que ja té història a Sant Feliu. En els últims anys, les manifestacions dels veïns i les demandes del consistori reclamant més seguretat al pas a nivell i, per tant, el cobriment de les vies, han estat una constant en un poble en què hi ha hagut més d'una vintena d'atropellaments en la seva infraestructura ferroviària.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.