Barcelona posa al dia la seva neteja

L'entrada en vigor d'una nova contracta suposarà canvis notables en el servei que s'encarrega d'«enllustrar» la ciutat

La neteja és una d'aquelles matèries que en l'agenda de qualsevol govern es pot qualificar de sensible. En el cas de Barcelona, aquest axioma és encara més rotund, com ho demostra la darrera enquesta municipal de serveis municipals. En aquesta enquesta es revela que la brutícia de l'espai públic és, ara mateix, el tercer problema més greu que afecta els barcelonins, només superat per la inseguretat o l'atur. L'Ajuntament té ara la gran oportunitat per modificar aquesta percepció social, gràcies a l'entrada en vigor d'una nova contracta del servei, que tindrà vigència fins al 2017, un pressupost global de sortida de 1.994 milions d'euros i que generarà fins a 4.061 llocs de treball directes. També hi haurà un canvi, anecdòtic si es vol, de la imatge corporativa del servei. El logotip històric BCNeta, que decorava els contenidors o les màquines de neteja, passa a millor vida. Una gran i lacònica B, això sí, de disseny, li agafa el relleu.

Una de les singularitats d'aquesta contracta és que atorga el servei a quatre empreses diferents (vegeu gràfic), que es distribuiran Barcelona en quatre grans àrees. Fonts municipals ho justifiquen com una mesura que esperonarà la competència i això, per tant, redundarà en una major qualitat. Ara bé, com afectaran tots aquests canvis els barcelonins en el seu dia a dia? Doncs molt. Per començar, la recollida de matèria orgànica, que ara només es fa en un 34% de llars, s'ampliarà a tota la ciutat. El ciutadà, doncs, ja es pot anar a acostumant a separar les deixalles que s'inclouen en aquesta fracció, com ara el menjar o les plantes. Amb aquesta decisió, el consistori espera millorar substancialment els nivells de reciclatge de residus orgànics, i que estan al voltant del 27,5%. El gran objectiu és que, amb vista al 2012, la quantitat s'elevi fins al 55%.

La renovació de la contracta també suposarà la implantació de 26.914 contenidors nous, que substituiran els 23.000 actuals. Aquest procés de canvi, però, serà gradual, ja que s'iniciarà aquesta mitjanit i no culminarà fins d'aquí a quatre mesos. Tots estan especialment dissenyats perquè els puguin fer servir persones amb discapacitats físiques o gent gran, ja que són un pèl més baixos i disposen d'un sistema d'obertura amb pedal o palanca que s'acciona amb un esforç menor de 50 newtons. A més, es tanquen lentament i també porten incrustat un element tàctil que permetrà que els cecs puguin identificar la fracció de residu que hi poden dipositar. Com a novetat, estaran ancorats amb una guia al terra, per evitar que puguin ser desplaçats. No tots, però, seran iguals. Un 77% d'aquests contenidors són de càrrega lateral, i se situaran en carrers i avingudes d'una certa amplada. En un altre 15%, les deixalles es podran llençar pels dos costats, i aquests es posaran en vies més estretes. Finalment, el 8% restant, de càrrega posterior, es col·locaran en nuclis antics, on l'estretor dels carrers generalment no dóna més marge. Pel que fa a la distribució d'aquests contenidors als carrers, estaran agrupats en dos blocs. El primer estarà format pels de cartró i paper, vidre i envasos i se situaran de tal manera que cadascun donarà cobertura a uns 500 habitants, en lloc dels 700 actuals. L'altre punt de recollida serà el dels nous contenidors de matèria orgànica –de color marró– i els de rebuig –gris–, que substituiran els actuals dipòsits bicompartimentats, que tan mal resultat han donat. En aquest cas, se'n posarà un per cada 260 habitants. Es dóna la circumstància que els de matèria orgànica portaran incorporat un xip que permetrà fer un seguiment, entre altres dades, del volum de deixalles que es recull en les diferents àrees de la ciutat.

Maquinària i equips

La renovació dels contenidors també portarà implícita la substitució dels vehicles que s'encarreguen de buidar-los. Hauran de fer menys soroll que els d'ara –a priori, això no hauria de ser gaire complicat– i s'hauran de propulsar per biodièsel, gas natural o fluid elèctric. També s'eliminaran els camions que porten un conductor i dos escombriaires i, en lloc seu, es posaran en circulació vehicles que permeten fer la recollida amb un sol operari. Aquesta mesura permetrà fer una redistribució de personal per reforçar els equips de neteja viària, que incrementaran la freqüència del servei: de fer-lo 4,5 cops per setmana, es passarà a 6. Això sense tenir en compte que en zones especialment conflictives, o en cas de grans esdeveniments, es farà un reforç. Tot aquest operatiu funcionarà de manera molt selectiva, i per això s'ha segmentat la ciutat en diferents tipologies. Així, les àrees amb molta presència de turistes –com ara el Gòtic– tindran una neteja a mida d'aquesta circumstància. Tres quarts del mateix passarà amb les que registrin una forta activitat comercial –Sant Antoni–, siguin zones d'oci –Gràcia– o nuclis bàsicament residencials –l'Eixample.

Paral·lelament, també s'incrementaran els equips d'intervenció immediata, que actuen com a primera línia de foc a l'hora de netejar la ciutat. N'hi haurà fins a deu, un per cada districte. La neteja amb aigua a pressió dels carrers s'haurà de fer, en un 90% dels casos, amb aigua freàtica amb la perspectiva, però, d'arribar al 100% de manera progressiva. No tot, però, seran canvis. L'aplicació de la nova contracta no afectarà, en principi, la recollida de brossa porta a porta en punts com Ciutat Vella, on es mantindrà.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.