Barcelona s'imagina la nova Diagonal

L'Ajuntament presenta les dues propostes de reforma de l'avinguda, que l'obligaran a estar uns tres anys en obres

La posada en escena va ser molt calculada. En un dels salons nobles de l'ajuntament, i davant de representants de la societat civil, l'alcalde de Barcelona va fer ahir una exposició molt visual –dret i amb el suport d'imatges– i amb un to visiblement emocional. Hereu va apel·lar a la necessitat de reformar els 3,6 quilòmetres de l'avinguda que van de Glòries a Francesc Macià per una qüestió de necessitat col·lectiva, ja que, segons el seu parer, l'actual Diagonal «no és bona ni per estar-hi, ni per passar-hi».

Pel que fa a les dues propostes, comparteixen elements doctrinals comuns. El més substancial és que eliminen carrils de circulació privada per guanyar espais per al transport públic i l'ús ciutadà. També són dues reformes que afecten exclusivament la superfície de la via, tenen un mateix pressupost d'execució (70 milions d'euros) i s'hi preveu la connexió de les dues línies del tramvia, però, això sí, sense catenària. I hi ha un altre aspecte que les uneix. Malgrat que l'elaboració de tots dos dissenys ha demanat molts mesos de cuina, incomplint fins i tot els terminis que s'havia imposat el consistori, no concreten qüestions tècniques. «Ara el que decidirem és un concepte», va justificar en aquest sentit Hereu. Per tant, caldrà esperar a tenir un guanyador –si és que en la consulta no s'imposa l'opció del no, que tot podria ser– per desenvolupar un projecte tècnic que detalli, per exemple, quin serà el seu impacte sobre la mobilitat de l'Eixample i quantes, i quines, solucions s'hauran de prendre per corregir-ho.

La primera de les opcions, que es votarà com a 1 però que incomprensiblement ahir es va presentar com a A, és la més respectuosa amb l'actual configuració de la Diagonal, ja que respecta la seva actual concepció simètrica. Tampoc caldria tocar els arbres. Al seu tronc central és on s'ubicaria la calçada, que actuaria com un gran corredor per on aniria el tramvia, l'autobús o fins i tot el cotxe privat. Les obres per concretar aquesta reforma tindrien una durada de 34 mesos, que s'executarien per fases. Ni en aquesta ni en l'altra proposta començarien abans del proper mandat. L'altra possibilitat, que en la consulta s'identifica com a opció 2, obligaria a fer un canvi més radical de l'actual estructura de l'avinguda. D'entrada s'haurien de replantar tots els arbres, per crear un gran passeig al mig de la via, equiparable a una rambla. Això farà que les calçades, dues, se situïn a banda i banda d'aquest espai de passeig, sempre garantint, però, que la circulació del tramvia no s'alterarà pels girs que hagin de fer els cotxes privats. El principi de simetria en aquesta proposta es trenca, ja que el carril bici, segregat, s'encaixarà en un dels extrems d'aquesta imponent rambla. En aquest cas, les obres serien un pèl més llargues, ja que arribarien als 38 mesos. En tots dos projectes, però, es preveu fer una mateixa actuació a l'actual intersecció entre la Diagonal, Marina i Aragó, un tram que Hereu va definir com una «platja de ciment». Doncs bé, en l'opció 1 i 2 s'aposta per convertir-la en una gran plaça.

L'alcalde de Barcelona va defensar la validesa de les dues propostes –«són viables, factibles i solvents»–, i va assegurar que la reducció dels carrils per al cotxe privat es podrà compensar amb un major ús del transport públic i els desplaçaments a peu. De fet es calcula que dels més de 90.000 vehicles que poden circular diàriament per l'avinguda, un 90% fan viatges curts. Pel segon tinent d'alcalde, Ricard Gomà, les dues opcions «expressen amb senzillesa idees complexes», i va garantir que sabran donar resposta als reptes urbanístics i de mobilitat que plantegin.

L'Ajuntament no es mulla

Hereu va voler recalcar ahir que el govern no es decanta per cap de les dues opcions. «Nosaltres el que defensem és la transformació», va reivindicar. Ara, per tant, comença la feina d'intentar convèncer la ciutadania, ja que cal recordar que en la consulta ciutadana hi haurà una tercera possibilitat d'elecció, la 3, per tombar els dos projectes. En la seva presentació d'ahir, l'alcalde de Barcelona va repetir que en el cas que aquesta opció sigui la guanyadora, la reforma quedarà congelada. En aquest sentit, el grup municipal de CiU es va afanyar a recalcar que no se sent vinculat a cap de les dues propostes presentades, i va emfatitzar que l'existència d'aquesta opció 3 «és important».

Vot electrònic o presencial

Serà una experiència pionera a la ciutat. La de la Diagonal serà la primera consulta ciutadana que se celebrarà a Barcelona, i l'Ajuntament no ha escatimat esforços a l'hora de plantejar-ne l'organització. Les votacions es faran durant una setmana, del 10 al 16 de maig, i podran participar-hi tots els barcelonins de més de 16 anys que es van empadronar abans del 31 de desembre del 2009. En total sumen 1.419.471 persones. A l'hora d'exercir aquest dret, ho podran fer de dues maneres. La fórmula clàssica és presencialment, acudint als punts que s'habilitaran a cada barri –en principi, un o dos, i preferentment en equipaments públics– tot i que no tindran urna. La votació s'exercirà sobre un terminal amb pantalla tàctil. L'altra possibilitat és participar en la consulta a través d'internet. Per poder fer-ho, però, caldrà disposar de signatura electrònica, o bé sol·licitar un codi de seguretat a través del telèfon mòbil. Els que utilitzin portals bancaris en línia també podran fer servir aquest canal. A priori no cal patir per un hipotètic atac d'un hacker, ja que el sistema informàtic disposarà d'un complex sistema de seguretat per blindar-se de qualsevol atac. En tots els casos, els votants podran triar entre tres possibilitats: el projecte A (opció 1), el B (opció 2) o cap dels dos (3). Els resultats es podran saber a la una del migdia, aproximadament, del 16 de maig.

el contrapunt

Passeig d'Europa, carrer major de l'Eixample

ferran espada

Barcelona posa en marxa un dels projectes més importants en termes urbanístics dels últims anys: la transformació de la Diagonal. Hem de partir de la base que aquesta remodelació afecta l'espina dorsal de la ciutat. Perquè no és només una remodelació urbanística. És tot un concepte de ciutat el que es desplega amb afectació a la mobilitat de tota l'urbs. L'Eixample és la clau. És la trama ortogonal la que permet absorbir el trànsit sense que cap carrer resulti especialment afectat. Aquesta remodelació que, en paraules de l'alcalde Hereu, transformarà la Diagonal en el passeig d'Europa o el carrer major de l'Eixample, segons es miri des de dins o des de fora, farà guanyar als ciutadans un espai fonamental per a la ciutat del segle XXI. I si a sobre hi afegim la connexió del tramvia, es guanyarà un transport públic modern i eficaç, com ja s'ha demostrat. No sé què triaran els barcelonins, rambla o bulevard, però estic convençut que triaran transformació, perquè Barcelona no pot perdre aquesta oportunitat de tornar a guanyar la Diagonal.

ERC prefereix l'autobús al tramvia

j.t

El president del grup municipal d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella, va assegurar ahir que el tramvia no és l'opció prioritària per al seu grup sinó que és l'autobús perquè és «el mitjà de transport més flexible i eficient». Pel representant d'ERC, el tramvia necessita una estructura rígida i molt d'espai, de manera que, amb vista al futur, seria «molt difícil i molt costós» canviar i modificar aquest tipus de transport públic. En aquest sentit, el grup municipal d'ERC es desmarca de l'equip de govern (PSC i ICV-EUA) –en minoria–, que, però, s'haurà d'entendre amb el seu soci preferent per tirar endavant l'ambiciós projecte de reforma de la Diagonal. Portabella va reiterar que el seu partit defensa que la transformació ha de «garantir la màxima eficiència del transport públic». Pel líder d'ERC al consistori barceloní, és obvi que hi ha massa incògnites al voltant del tramvia i dels seus requeriments tècnics» per explicar, a hores d'ara, «com serà la Diagonal en termes de màxima eficiència de mobilitat». «Tramvia sí o sí, no», sentencia. Portabella va deixar clars els seus dubtes que aquesta forma de transport sigui la preferent.

CiU veu dues propostes massa iguals

j.t

Per part del grup municipal de CiU a l'Ajuntament de Barcelona, el regidor Joaquim Forn va assenyalar que els dos projectes de reforma de la Diagonal «no estan ben diferenciats» i va afegir-hi que el 2 «obliga a modificar la disposició de l'arbrat» de l'avinguda. El regidor nacionalista va retreure a l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, la seva «indefinició» a l'hora de donar resposta a dubtes com: on «aparcaran les motos a la Diagonal» o «si l'autobús podrà circular per la via del tramvia». Forn va aprofitar la valoració dels dos projectes de remodelació que ahir va presentar l'alcalde per recordar als barcelonins que sempre els quedarà «la tercera opció» que defensa que la Diagonal mantingui l'estructura actual. Malgrat que els dos projectes que ahir es van donar a conèixer no convencen CiU, Forn va recordar que el seu partit va apostar per «la transformació i la consulta» i va afegir-hi que ara el que cal és informar dels detalls de les propostes de reforma «perquè la gent» valori quina afectació tindran als carrers de l'esquerre de l'Eixample. A més, el regidor nacionalista va assenyalar que «el ciutadà de Barcelona haurà de valorar» la conveniència que el consistori desemborsi «130 milions d'euros en el projecte», el cost segons CiU de la reforma si finalment s'uneixen les línies de tramvia.

El PP confirma que es desmarca

j.t

El president del grup municipal popular a l'Ajuntament de Barcelona, Alberto Fernández Díaz, va confirmar ahir que el seu grup es desmarca de la consulta de la Diagonal perquè, segons va dir, els dos projectes de remodelació són «dues cares de la mateixa moneda, sense pluralitat d'opcions». Pel president del grup municipal popular, la reforma hauria de garantir que no hi haurà una «estrangulació del vehicle privat i que es posarà fi a l'incivisme del carril bici de la Diagonal». Fernández Díaz va retreure a l'alcalde de la ciutat, Jordi Hereu, que ahir presentés «molta maqueta virtual» però que en canvi no ensenyés els informes, que, segons el regidor del Partit Popular, posen de manifest com afectarà la reducció del nombre de carrils de la Diagonal la mobilitat de la ciutat i la càrrega de trànsit que haurà de suportar l'Eixample. Fernández Díaz va defensar la necessitat de disposar de més opcions sobre la remodelació de l'avinguda i el tramvia. A banda de la connexió a través de la Diagonal per la superfície, també va defensar la connexió soterrada per tal de mantenir igual l'avinguda –modificant el carril bici– i potenciar-la com a passeig, així com la possibilitat de fer passar el tramvia per l'Eixample.

Els veïns no coneixen els projectes

A.B

En una trobada recent que van mantenir les sis associacions de veïns de l'Eixample, el districte on transcorre tota la reforma de la Diagonal, van coincidir a mostrar el seu descontentament perquè encara no havien rebut informació sobre les futures dues propostes de transformació. Ahir van saber, astorats, que l'Ajuntament presentava públicament, amb tota pompa, les dues opcions de reforma de la Diagonal. «No s'han complert els terminis per donar la informació a les associacions de veïns», es va queixar ahir un membre de l'associació de veïns de la Sagrada Família.

Per tot plegat, i en espera de rebre alguna mena d'informació detallada per poder-se definir, les associacions de veïns consultades per aquest diari ahir van preferir no opinar encara entre les opcions de passeig o de rambla. Això sí, algunes van voler refermar les dues reivindicacions centrals que han fet des de l'inici d'aquest procés per transformar la Diagonal: que la reforma impliqui de totes totes la connexió de les dues línies de tramvia (cosa que inclouen les dues opcions que hi ha sobre la taula) i que l'Ajuntament no oblidi les mesures per racionalitzar el trànsit en cotxe privat que deixi de passar per la Diagonal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.