Sabadell inicia la reforma total de la Gran Via amb les obres de millora dels túnels

Ja han repintat el pas sota la carretera de Barcelona i es treballa per instal·lar quatre semàfors nous

Una partida de dos milions del fons estatal d'inversió local (FEIL) servirà per posar al dia l'eix més transitat de la ciutat. Els treballs han començat amb la reforma dels túnels i els passos inferiors per a vianants, on ara mateix s'estan fent tasques de repintat i renovació de l'enllumenat.

En el cas dels túnels, les actuacions es fan de matinada, un cop desviat el trànsit per les calçades laterals. Al tram de calçada que passa sota la carretera de Barcelona ja s'han repintat els murs, i en els pròxims dies es completaran les reformes als túnels de les cruïlles amb la Rambla i el carrer Sol i Padrís.

Quatre semàfors nous

Des que es va obrir, a la dècada de 1970, la Gran Via ha permès anar de Sabadell Sud a la plaça Espanya sense cap semàfor pel mig. A partir de la setmana vinent, però, es començaran a instal·lar quatre grups semafòrics que també afectaran el tronc central. El regidor d'Espai Públic, Paco Bustos, els justifica per garantir la «permeabilitat» de la via, que va substituir el cinturó de ferro de les vies de Renfe per una altra barrera d'asfalt i formigó. Els semàfors facilitaran travessar a peu la via –també en cadira de rodes o cotxet– i s'habilitaran nous itineraris per als vehicles davant el parc Taulí, al carrer Creueta, a l'altura de la seu antiga del Club Natació Sabadell (carrer Montcada) i al carrer Reina Elionor. Aquesta última cruïlla obrirà un nou accés entre Campoamor i Gràcia per descongestionar el pont de Joaquim Blume i la Zona Hermètica.

Tres carrils a l'estiu

La calçada principal es va dissenyar amb una amplada insuficient per encabir-hi quatre carrils, de manera que se'n van fer dos i l'espai central es va reservar –com a mitjana– per al pas d'ambulàncies i vehicles d'emergències. En els últims anys, però, s'ha debatut la manera d'aprofitar l'espai lliure. ERC, CiU i ICV-EUiA van plantejar un carril reversible, en sentit sud al matí i nord a la tarda. Però el govern del PSC es va decantar per fer-ne la meitat en un sentit i l'altra, en el contrari. Des del carrer Creueta fins a la plaça d'Espanya, la circulació es farà en sentit nord; i entre Creueta i l'enllaç amb la C-58, el trànsit hi circularà en sentit sud. D'aquesta manera, s'aposta per pal·liar els embussos als dos extrems, almenys fins que funcionin les rondes i s'alliberi la via.

Primers radars fixos

Aprofitant les obres, que inclouen la instal·lació d'un sistema de càmeres als túnels i control semafòric per ràdio, el regidor Paco Bustos ha explicat que posaran set caixes fixes per a radars. D'entrada, només compraran un aparell, que aniran situant en diferents punts per dissuadir els conductors de superar el límit de 50 km/h. Seran els primers radars fixos de la ciutat i els segons a la comarca, després que Terrassa ja en posés a l'avinguda Vallès l'any passat.

Minimitzar els efectes de les obres

La Gran Via registra retencions diàries. De sortida cap a Barcelona, al matí; i a l'inrevés durant bona part de la tarda. La pressió de cotxes s'ha incrementat arran del tall de l'eix Macià a plaça Espanya, ja que bona part dels conductors residents a Castellar s'han quedat amb una única alternativa per arribar a la C-58. Per aquest motiu, els treballs de reforma dels túnels no es comencen fins als volts de la mitjanit i se suspenen a primera hora del matí, amb poques molèsties perquè es poden fer servir els laterals. Les nits de dijous, divendres i dissabte tampoc no es treballarà als tres primers túnels, per l'activitat d'oci nocturn de la Zona Hermètica. I les obres del tercer carril, que faran necessari tallar trams sencers per reasfaltar i pintar la calçada, no es començaran fins a la segona setmana d'agost. Per posar els semàfors faran talls puntuals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.