Transportistes i caravanistes, preocupats per la clausura del pàrquing del Fòrum

L'espai perdrà moltes places a partir d'aquesta setmana per l'inici de les obres del campus del Besòs

Les primeres obres per a la construcció del Campus Universitari Diagonal-Besòs han de començar d'aquí a un mes, però Regesa Aparcaments, empresa pública que depèn del Consell Comarcal del Barcelonès i que s'encarrega de gestionar l'aparcament, ja va comunicar als seus abonats que a partir de demà, i per tal de facilitar l'inici de les obres, la superfície actual de l'espai –uns 67.000 m², on caben prop de 700 vehicles– es reduirà fins als 24.500, on només cabran 230 places. D'aquestes, però, només 20 seran per a autocaravanes –fins ara n'hi caben unes 150–, mentre que les restants només podran ser ocupades per furgonetes o vehicles rígids, però no per combois llargs o de gran tonatge.

D'aquesta manera, grans camions, tràilers, remolcs o autobusos hauran d'abandonar l'espai aquesta setmana. Però molts transportistes i autocaravanistes, tal com reconeixen fonts de Regesa Aparcaments, no saben a hores d'ara on deixar els seus vehicles, i la majoria denuncien que l'administració no els ha ofert espais alternatius per a aparcar-hi. Entre els afectats, el gremi de transportistes és el més «preocupat» per aquesta situació, tal com indica un responsable de l'Associació de Transportistes Agrupats Condal (Astac), Manuel Camuñas. «Dels 300 transportistes que deixen aquí els seus vehicles, uns 180 encara no han trobat cap lloc per aparcar-los i això suposarà un problema greu de mobilitat que es pot manifestar de manera immediata», diu Camuñas. A falta d'una alternativa concreta d'estacionament per part de l'administració, l'Astac ha proposat que s'habilitin com a pàrquing determinats espais de la Zona Franca o de Can Tunis, així com l'entorn de la carretera antiga del Prat, a l'Hospitalet. L'entitat, però, no estarà gaire temps esperant una solució, i si avui no obtenen cap resposta satisfactòria en una trobada que han de mantenir amb el Consell Comarcal, amenacen de no marxar de l'aparcament i de protagonitzar alguns actes de protesta.

«No se'ns valora prou»

El fet que, a diferència dels transportistes, l'autocaravana sigui un vehicle de lleure i no pas de treball, comporta que la Unió Caravanista de Catalunya sigui una mica més pacient en aquesta problemàtica. El vocal de l'entitat, Jaume Huertas, deia ahir que en no proposar altres espais d'aparcament, es constata la sensació que les administracions catalanes, «al contrari del que passa a l'estranger, no valoren prou els beneficis que els aficionats a viatjar en autocaravanes deixen sobre el turisme de Barcelona». Pessimista en preguntar-li si creu que s'arribarà a una solució satisfactòria per a totes dues parts en aquesta problemàtica i no entenent que aquesta activitat no sigui un negoci «rendible» quan, segons ell, a Barcelona es registren anualment 10.000 pernoctacions per part d'autocaravanes, Huertas alerta que el possible col·lapse de la ciutat per part d'autocaravanes no succeirà ara, sinó segurament al desembre, quan per la proximitat del Nadal la ciutat acostuma a acollir moltes d'aquestes caravanes. «Si per llavors no s'ha solucionat la qüestió, llavors sí que tindrem un problema i serem al costat dels afectats», conclou.

A precari i informats del tancament

Jose G. Navarro

Per la seva banda, fonts del Consell Comarcal van anunciar ahir a aquest diari que fins que no se celebri una trobada entre les parts no es pronunciarà sobre el tema. Amb tot, les mateixes fonts van assegurar que els propietaris dels vehicles que durant aquests anys han ocupat l'aparcament ho han fet a precari, que des de fa molt temps saben que en aquell espai s'hi ha de desenvolupar un projecte universitari i que els han informat amb prou temps d'antelació per poder trobar un espai alternatiu, un fet que, afegeixen, no correspon al Consell oferir-lo.

A banda que amb la clausura parcial de l'aparcament –i del seu tancament final quan les obres del complex universitari avancin en sentit Besòs– es pugui córrer el risc d'omplir Barcelona i altres ciutats d'autocaravanes i tràilers, la supressió del recinte sense buscar-li cap zona alternativa podria tenir el seu impacte en alguns dels esdeveniments que tenen la zona del Fòrum com a escenari. De fet, és en aquest aparcament on els remolcs i tràilers de la Fira d'Abril o, darrerament, de la Festa al Cel, solen estacionar durant la seva estada a la ciutat barcelonina.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.