Hereu proposa «jubilar» l'estació de França

L'alcalde de Barcelona també aposta per crear a la Sagrera un centre de formació professional sobre el ferrocarril

En la Barcelona ferroviària del demà, l'estació de França no té cap futur. Sants, i sobretot la Sagrera, seran els únics grans referents. Ni el pla de rodalies ni la xarxa d'alta velocitat reserven cap paper a aquesta infraestructura situada a tocar del parc de la Ciutadella, una circumstància que permetria deixar-la sense ús i eliminar l'actual ramal ferroviari de Glòries. Per tant, i segons Hereu, quan entri en funcionament la Sagrera –no pas abans– s'haurà d'obrir un procés de reflexió «per veure què hi fem», tot i que ja va apuntar una primera línia de treball en afirmar que l'estació «haurà de ser un gran equipament per a la ciutat». Quin? Exactament no se sap, però ja hi haurà temps per pensar-hi, va dir Hereu.

En un auditori amb una nodrida representació política local i del sector que exercia com a amfitrió –el Col·legi d'Enginyers Industrials–, l'alcalde barceloní va desplegar una intervenció sobre les grans infraestructures que han de transformar Barcelona i el seu entorn en els propers anys. I al mig de tot apareix la Sagrera, una obra que, a parer d'Hereu, reforçarà el rol de Barcelona en el context internacional –«Sagrera vol dir capital de la Mediterrània»– i que comportarà canvis enormes des del punt de vista de l'urbanisme i la mobilitat: «Aquest projecte unirà definitivament Sant Andreu i Sant Martí, cosa que permetrà tapar una ferida urbana històrica.» Aprofitant l'avinentesa, i davant les veus crítiques sobre aquesta qüestió, va fer una defensa encesa del túnel del TAV pel centre de la ciutat –«si volem millorar rodalies, s'ha de fer»–, i alhora va destacar el paper que té el nou ministre de Foment per desencallar algunes d'aquestes grans obres.

Un nou centre d'FP

La de redefinir l'ús de l'estació de França no va ser l'única proposta que va presentar l'alcalde. «Ens falten professionals del ferrocarril, i necessitem més gent formada en aquest àmbit» –va dir– per proposar tot seguit la creació d'un nou centre de formació professional sobre aquesta matèria a Barcelona. I on s'ubicaria físicament aquest espai docent? Evidentment, a la Sagrera. El projecte tindria la complicitat del mateix Ajuntament i la Generalitat, així com d'alguns operadors de Mobilitat com ara Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) o bé els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

Durant la conferència, també va haver-hi un moment de dedicació a les transformacions ferroviàries que la ciutat té en marxa, algunes de les quals envoltades, per cert, de més d'una incògnita. Com ara l'ampliació de l'estació de Sants. Sobre aquest punt, Jordi Hereu va elevar el to reivindicatiu a l'hora de demanar al Ministeri de Foment espanyol que acceleri la redacció d'un projecte que fa anys i panys que està embastat. «Això ha d'avançar, jo demano que ho faci, perquè ara mateix no avança prou», va postil·lar. Pel que fa a una obra paral·lela com ara el cobriment de les vies entre Sants i la Torrassa, i que en aquest cas és de competència municipal, l'alcalde va explicar que BIMSA ja té el projecte redactat i que, per tant, en un termini «de dos o tres mesos» se'n podrien licitar les obres. De manera que l'any que ve ja es podrien veure màquines treballant-hi.

LES FRASES

JORDI HEREU
ALCALDE DE BARCELONA
«En un any han passat moltes coses, ja que fa poc l'estació de la Sagrera no estava assegurada. I ara, sí»
«Ara tenim un ministre de Foment que ha entès que el desenvolupament de Catalunya és clau»
«En aquests moments ens va molt bé tenir l'estació de França, però això canviarà quan tinguem la Sagrera i s'hagi desplegat el pla de rodalies; haurà de ser un gran equipament per a Barcelona»
«La reforma de l'estació de Sants no avança prou. Cal que l'obra s'acceleri»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.