JORDI GARCÍA TABERNERO

PRESIDENT DE DIRCOM CATALUNYA

«La comunicació és un element estratègic clau en les empreses»

Aquest barceloní ha estat reescollit com a president de l'Associació de Directius de Comunicació (Dircom), càrrec que compagina amb el de director general de Comunicació i Gabinet de Presidència de Gas Natural.
Repeteix al càrrec després que el 2007 estigués al nucli fundador de Dircom. Satisfet?
–«Estic molt content; penso que això referma que l'equip que vam formar ha fet el que havia de fer i, per tant, els socis ens han refermat la confiança durant dos anys més.»
–Dircom neix després que ja existís una experiència espanyola.
–«Dircom neix com a resposta a la necessitat que els professionals catalans que ens dediquem a la comunicació tenim de disposar d'un espai propi per reforçar la nostra professió.»
–Un dels objectius d'aquest mandat és que hi hagi un mòdul de formació de comunicació a diverses escoles de negoci, per què?
–«La comunicació és, cada vegada més, un element estratègic clau en la gestió de les empreses, en un món cada cop més complex, on la informació circula cada vegada més ràpidament; per tant, les empreses necessiten professionals com nosaltres per explicar a la societat què fan i què són. Moltes vegades els executius de les empreses no saben com fer servir els nostres serveis ni què pot aportar una bona gestió de comunicació a la seva empresa. Una manera d'atacar això és explicar-ho als futurs directius de les nostres companyies en el cor d'on es formen: a les escoles de negocis.»
–Hauria d'estar en el decàleg de qualsevol empresari tenir nocions de comunicació.
–«És absolutament necessari que els empresaris s'adonin que la comunicació és fonamental en la gestió estratègica dels seus negocis. Més tard o més d'hora hi ha moments que s'ha de gestionar la relació entre l'empresa i la societat, ja sigui perquè hi ha una crisi de producte o econòmica. També s'han de saber explicar els bons moments d'una companyia.»
–Els empresaris catalans han entès que cal una bona comunicació en temps de crisi?
–«Forma part de la tasca de Dircom recordar-los-hi. La comunicació s'ha de reforçar en temps de crisi.»
–Pot ajudar a tenir millors cotitzacions en borsa, per exemple.
–«Sens dubte. Una empresa que cotitza en borsa ha de generar una informació continuada i transparent cap als analistes de borsa; una manera de fer-ho és mitjançant la comunicació amb els grups d'interès, que són els que després emeten opinió. Si l'opinió és positiva es genera una confiança que fa pujar les accions.»
–Què és més difícil de gestionar: la comunicació interna o l'externa?
–«Les dues són complexes. Les empreses hem fet més els deures de la comunicació externa que de la interna. És una assignatura pendent per a tothom. Per exemple ha estat tot un repte durant el llarg procés de fusió entre Gas Natural i Unión Fenosa.»
–Devia arribar curat d'espants, havien passat per l'OPA...
–«L'operació que no va sortir ens va deixar moltes lliçons que hem aplicat aquest cop. L'experiència de la comunicació interna ens ha ensenyat que la gent necessita saber què està passant a la seva empresa.»
–Pablo Gómez, director de comunicació de Sörensen, diu que no està clar què és un director de comunicació. Hi està d'acord?
–«Totalment; per això és tan important la nostra feina. Un dels fundadors de Dircom deia que el director de comunicació és com un director d'orquestra. Treballem diversos aspectes de la imatge i la reputació de les nostres companyies. Com ho fem? Amb elements com el màrqueting corporatiu, com la responsabilitat social corporativa, com la identitat de marca... Instruments que ens permeten anar construint aquesta imatge i reputació de la companyia.»
–Un director de comunicació és alguna cosa més que un periodista amb molt poder...
–«No sé si tenim gaire poder. Un director de comunicació hauria d'aspirar a ser un executiu d'alt nivell.»
–Per als periodistes són uns filtres que els impedeixen accedir a la font.
–«Forma part de la dialèctica que hi ha entre mitjans i fonts d'informació. Amb els mitjans s'ha de ser honest, transparent i facilitar la feina del periodista, perquè les institucions i les empreses estem sotmesos a l'escrutini de l'opinió pública.»
–La transparència no sempre és possible, a les empreses a vegades els interessa la discreció...
–«Aleshores és quan s'ha de compatibilitzar la necessitat de ser transparent amb estratègies de marca. En el cas de Gas Natural, tota la informació que tenim està disponible.»

k

La versió extensa de l'entrevista, a www.elpunt.cat
–La màxima d'un director de comunicació és que parlin de la seva empresa només quan en puguin parlar bé?
–«No, seria un error. El que és important és que quan es parli de la teva empresa sempre puguis fer escoltar la teva versió, tant si es parla bé com malament.»
–Quin ha de ser el perfil d'un director de comunicació?
–«Ha de ser una persona que entengui el valor de la informació, que entengui el món dels mitjans de comunicació, i que conegui el de l'empresa –que, per tant, tingui una certa formació empresarial o econòmica– i que sigui capaç de liderar equips.»
–Pel que fa a comunicació corporativa els Estats Units ens porten molts anys d'avantatge.
–«En general tots els països anglosaxons ens porten molts anys d'avantatge, a les cultures mediterrànies, en tot el que fa referència a la comunicació en tots els àmbits. Ara bé, hi ha un determinat segment d'empreses europees que quasi quasi ens podríem mirar cara a cara amb les grans corporacions anglosaxones.»
–Ha estat a l'administració. Des d'on és més difícil comunicar: des de l'àmbit públic o des del privat?
–«Les institucions públiques són una bona escola per als professionals que es volen dedicar als temes de comunicació, perquè són llocs especialment sotmesos a l'escrutini públic i que haurien de ser especialment sensibles a les demandes dinformació. El públic té dret a saber què gestionen, com ho fan i quins resultats obtenen.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.